• NoomiNoomi

Medel mot kattkiss

Har en tvårig honkatt som konstant kissar överallt. I kläder, på golvet och i våra nya fåtöljer. Har tvättat och tvättat i maskinen för att få bort lukten. Har testat fyspray och vitpeppar men hon går ändå dit. Vad kan jag göra? Fortsätter det såhär blir jag nog tvungen att ta bort henne till slut men jag vill ju helst inte det. Hon är kastrerad. Har funderat på om hon kan vara sån här för att det springer en massa katter utanför fönstret hela tiden och att hon blir stressad av det och måste markera att det är hennes revir. HJÄLP!!!!!

• Svar på tråden Medel mot kattkiss
  • NoomiNoomi

Puffar....ingen alls som kan ge mig ett tips

• Hellish

Hallå, har något nytt hänt i hennes miljö hemma hos er? Nytt barn, är du gravid eller flytt? Katter är väldigt känsliga vad gäller hormoner & påverkas av att vi producerar extra.

• NoomiNoomi

näpp inget nytt så.....inte förutom de nya fåtöljerna då. Enda nya är att jag jobbar ganska mycket och pojkvännen har praktik så vi är bara hemma på kvällen typ.....

• Elinore

En ide´är ju att det är kattens sätt att protestersa mot att ni sällan är hemma.... dom kan ju inte direkt säga hur dom känner, så då kissar dom överallt istället.
    När jag är borta säg 1 -2 dagar så är mina älsklingar skitsura hemma...(dom kissar visserligen inte) men, man märker att de är förbannade.
    det är fel att straffa henne oxå tycker jag när hon beter sig så, för man kan ju inte bestraffa att någon är arg/ledsen/ensam.....
    ni får väl försöka vara hemma mer, och gosa så mkt ni bara orkar på kvällar/helger!!

Lycka till

• Hellish

Hon kanske känner sig ensammen, kissar hon när du är hemma eller när du är borta eller både &? Min ena katt hemma hade tråkigt, hon vill att det ska hända saker därför började hon göra saker hon vet att hon inte fick bara för att jag skulle jaga runt henne i huset! Hon lugnade ner sig när hon fick en ny kompis som busar med henne.

Fast det är aldrig kul när de kissar för lukten går liksom aldrig riktigt ur. Ett tips bara, använd inte ajax det förstärker lukten så katten går gärna dit & kissar igen.

• HaJoMi

Vi hade en katt som straffade oss när vi var borta för mycket - gärna efter en semesterperiod och så. När ni fick Gustav blev det än värre så efter att ha haft henne i 6 år fick vi tyvärr avliva henne i maj. Fruktansvärt men helt rätt.
    Hennes syskon var tydligen likadana och efter avlivningen fick jag reda på att minst ett av syskonet hade ett genetiskt njurfel som kunde lika till grund för mycket.

Nog om det - blev OT

Det jag hört kan hjälpa är ättika samt att det finns feromer (vad heter det) som man sätter i eljacket eller liknande. Dessa ska lukta kattmamma och gör katten trygg. Är dyra! Men många säger att de funkar toppen medan andra säger att det tyvärr inte funkat alls. Lycka till!

• NoomiNoomi

Hon gör det både när jag är hemma och inte. Oftast när jag inte är hemma. Hoppas att jag kommer på nåt trevligt sätt att få henne att sluta

• Elinore

glömde säga...det är alltid snällare att ha 2 katter!!!!
    så skaffa en till så kan de leka med varandra!!!

• Hellish

Ett sätt är att försöka skaffa henne en kompis, men ibland är det heller inte så poppis! Om det varit min katt skulle jag nog pröva det först. Det kan ta någon månad innan de accepterar varandra men sen är det lättare att lämna då de alltid har sällskap av varandra.
    Men det är ett problem med innekatter, de kräver mer av en som ägare vad gäller uppmärksamhet!
    Har själv 3 stycken innekatter & även fast de har varandra är ändå den bästa stunden på dagen när jag kommer hem från jobbet! Trots att min sambo är hemma är de oroliga tills jag kommer hem, de tar liksom ingen notis om honom-han räknas inte.

Lycka till! Hoppas att det finns ett bättre sätt än att avliva, för det är ju trots allt ni som gjort förändring i hennes liv & som innekatt kan hon inte styra sitt liv speciellt mycket!

• bröderna Walter

mina katter började kissa innne efter en flytt.
    ringde veterinären och dom tippsade om en addapter som man sätter i ett kontakt uttag som heter feliway, som sprider en lukt som katter gillar..
    detta funkade dock inte för oss, men det va ju värt ett försök.
    nu efter mycket om och men har dom slutat kissa inne.

• NoomiNoomi

Kevins mor vad kostar en sån adapter?

• bröderna Walter

tror det låg på runt 300-400 kr så det är ju inte jätte billigt..

• NoomiNoomi

näe det var lite dyrt.

• bröderna Walter

men ring veterinären dom kanske har andra bra "billigare" tips på vad du kan göra

• NoomiNoomi

jo funderar på att göra det...

• eskilina

När du ändå pratar med veterinären så be om en undersökning. Det kan ju vara något fel på henne, hon kanske inte hinner till lådan!
    Om ni inte kan lösa problemet på något sätt så kolla om någon kan ha henne som utekatt, kan vara så enkelt som att hon inte trivs hos er. Fast det vore ju synd!

Svar på tråden Medel mot kattkiss