• chess

Uppdelning av hushållssysslor

Ni som är hemma och föräldraledig,hur delar ni upp vad som skall göras i hemmet på dagarna? Min man och jag har väldigt olika uppfattningar så därför vill jag gärna höra hur andra familjer gör.

• Svar på tråden Uppdelning av hushållssysslor
  • ballerinamuffins

jag e hemma o e arbetslös, tillsammans med sonen på 2½ år och styv sonen på 8 år.
    jag städar och plockar och håller på 5 dar i veckan, jag handlar och underhåller barnen,
    på helgerna, vi handlar det största tillsammans när bägge kan bära varorna till 4 våningen utan hiss.
    inte så lätt att ta sonen och två stora kassar själv. men man måste ju.
    jag badar dem och så.
    gubben tar läxan med stora killen.
    helgerna sitter vi mest på var sida i soffan,

• mia mamma

Nu är jag inte hemma längre men under båda våra föräldrarledigheter har vi haft samma uppdelning som tidigare.
    Jag har ansvar för städ och tvätt och min sambo för handla mat och matlagning samt betalning av räkningar. Båda har sedan gemensamt ansvar för trädgård och bil.
    Den som varit ledig har såkalart gjort det som behövs för att vardagen skall funka, dvs. jag stod ju inte direkt och väntade på att min sambo skulle komma hem och laga mat eller var mjölken slut såklart jag handlade men vi hade fortfarande den uppdelningen och det har fungerat jätterbra och gör så fortfarande. 

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • lövet2

När maken har jobbat hemma och alltså kommit hem varje kväll, så har vi delat upp det ungefär så här:
    Jag har skött matlagning, tvätt, disk och handling på dagarna. Utöver det har jag plockat leksaker och sådant i den mån jag hunnit.
    Maken har på kvällarna mest tagit hand om barn och lite småsaker som varit akuta. På helgerna har han städat. I stort sett all städning har legat på honom.

Yes, I want him to live!
  • artch

Jag tvättar och diskar och donar på så gått jag hinner. Maken har sagt att om det behöver köras nån tvätt eller så när han kom hem så ska jag skicka honom. Leksakerna plockar den som inte lägger ihop när stortjejan lägger sej.

• näradig

jag sköter det mesta eftersom jag ju är hemma . Barnen och hemmet är ju mitt jobb kan man säga.
    på helgerna/semester gör vi det tillsammans

• Evangeline72

Jag skötte det mesta hemma när jag var mammaledig. Då hade jag ju tid för det. Min sambo kom hem vid 17-tiden och då tycker jag det är trevligare att umgås än att låta honom städa bara för att det Ska vara så. Nu ska jag snart ha barn nummer två ( om 2 dagar har jag bf) och jag räknar med att sköta det mesta när jag går hemma. Men om jag inte orkar så gör givetvis min sambo de saker som jag ber honom om.

Svar på tråden Uppdelning av hushållssysslor