• Anonym (Ledsen)

Vilka kommer på minnesstunden efter en begravning?

Min mamma har hastigt blivit sjuk och gått bort. Nu måste jag ta hand om praktiska saker vilket suger när man bara vill sörja och vila och koncentrera sig på bäbisen i magen.. Men, jag ska sätta ut en annons i tidningen och säga när och var begravningen kommer att äga rum och att man kan ringa mig om man vill vara med på den efterföljande minnesstunden/lunchen. Hur gör folk, de som inte umgicks med henne längre men var vänner förut, kommer de på begravningen men inte efteråt eller kan man förvänta sig att de vill vara med på båda? Min mamma (70 år) tillhör den där generationen som "inte vill störa".

Jag undrar detta i planeringssyfte. Kanske att begravningsbyrån får ta kontakten ändå för att det blir för jobbigt att ta många samtal. Kanske att det kommer fler än vad man tror? Hon hade inte ett rikt socialt liv längre men hon hade det tidigare. Någon som vet? Tror? Vill veta när jag bokar restaurang också. Och kanske bara berätt lite också...

• Svar på tråden Vilka kommer på minnesstunden efter en begravning?
  • Petronilla

När min svärmor gick bort förra året så hade vi minnesstund här hemma hos oss. Det var släkten och närmaste vännerna som kom upp och fick smörgåstårta och kaffe och kaka.

Dock var det flera arbetskamrater i kyrkan, men de ville inte följa med hem.

Men om du vill slippa alla samtal bör du be begravningsbyrån ta emot anmälningar på vilka som kommer.

• morzan4

Beklagar sorgen efter din mamma. Håller med Petronilla; begravningsbyrån tar gärna emot anmälningar för minnesstunden. Hoppas att det blir en fin stund trots allt.

• Anonym

Anonym (Ledsen) Om du inte vill ha alldeles för stor minnesstund kan du skriva i annonsen att minnesstunden sker i kretsen av de närmaste.

• Anonym

Ja du bör nog skriva i annonsen om du vill att minnestunden sker inom kretsen av det närmaste...
    När min pappa hastigt gick bort så hade vi en stor begravning (vi är en stor släkt) tror mi kusin hade räknat att vi var 230-240 personer på MInnesstunden. Mer var det i kyran och på kyrkogården.

• sasssyy

Har du inte varit hos begravningsbyrån än??

jag har jobbat på Fonus och jag vet att de tar tag i ALLA sånna frågeställningar när du kommer dit. De hjälper dig med allt från hur annonsen ska se ut och hur ni ska formulera er.

Svar på tråden Vilka kommer på minnesstunden efter en begravning?