• svischan

Hur göra soppa mindre salt???

Jag misslyckades rejält igår med min kålpudding, den smakade bara salt (måste tänkt på något annat där vid middagstiden=).
    Idag slängde jag ner den i en gryta med grönsaker och vatten och kokade upp. Smakade av. Fortfarande skitsalt. Hällde av allt vatten och kokade upp igen. Blä. Kokade upp den med en reäl svätt mjölk i. Ingen hit. Hur ska man göra?
    Hur neutraliserar man salt i maten??? Typ citron??? Men det passar juh inte med soppan för övrigt!

HJÄLP mottages tacksamt=)

• Svar på tråden Hur göra soppa mindre salt???
  • Winterfresh

Brukar neutralisera med socker

• Ariel o Melodys Mom

Ett gammalt husmorsknep om man råkat hälla för mycke salt i sås eller soppa är att slänga i rå potatis som du skurit i tärningar och låta dem koka med såsen eller soppan en stund. Sedan kan du äta dem eller kasta.

Tips är att alltid salta när såsen eller soppan är klar och smaka hellre av en gång för mycke.

• svischan
    Ariel o Melodys Mom skrev 2009-02-03 19:56:24 följande:
    Ett gammalt husmorsknep om man råkat hälla för mycke salt i sås eller soppa är att slänga i rå potatis som du skurit i tärningar och låta dem koka med såsen eller soppan en stund. Sedan kan du äta dem eller kasta.Tips är att alltid salta när såsen eller soppan är klar och smaka hellre av en gång för mycke.
    Här ska skalas potatis=)

Grejen var den att jag ALDRIG gjort kålpudding innan, utan bara läste innantill på receptet. Det måste vara felskrivet, skulle säkert stå tesked istället för matsked, för även pepparsmaken är för stark. Så det hela är verkligen äckligt=)
    Men jag måste juh försäka rädda det hela, iaf så kan maken äta det, han är inte lika kräsen som jag=)
  • Mossagti
    svischan skrev 2009-02-03 20:10:33 följande:
    jag slängde i en potatis, hoppas det hjälper. annars fryser jag in det och tar fram när svärmor kommer hit=)
    Evil, evil, evil...
  • svischan

Det smakar redan lite bättre, fast det kommer juh aldrig bli gott. Nu åt jag en liten sked med köttfärs, och nu bränner det bara på tungan, inte ända ner i matstrupen - klar förbättring!

Dessutom får jag en soppa med köttfärs, kål och div grönsaker... tror inte att det är nån hit ens utan för mycket salt=)

• Ariel o Melodys Mom

Hahaha...kanske är lika bra att spara all maten till svärmor och köpa pizza istället.

• svischan
    Ariel o Melodys Mom skrev 2009-02-03 22:27:09 följande:
    Hahaha...kanske är lika bra att spara all maten till svärmor och köpa pizza istället.
    Jag gjorde en bulgursallad med kyckling till lunchen imorgon iaf. Jag känner mig helt insaltad, och huset luktar salt. Nä, det blir nog slasken för soppan, men det var värt ett försök=)

Tack för hjälpen alla!
  • Ariel o Melodys Mom

Kanske lika bra, men ändå irriterande när det händer. Bulgursallad lät gott.

Själv har jag fått order av äldsta dottern (5år) att göra god mat imorn, dvs steka fiskpinnar.

Svar på tråden Hur göra soppa mindre salt???