• lieva

Resa utomlands i vecka 28.

Hej

Jag och min älskling funderar lite på att åka på en solsemester om två veckor bara för att få skämma bort oss lite .
    Dilemmat är att jag då kommer att vara i vecka 28, Den absolut sista veckan man kan resa med flyg någonstans och försäkringsbolagen betalar ifall något skulle hända,typ graviditetskomplikationer,för tidig födsel osv..
    Jag vänder mig främst till dem som är i vecka 28 och däromkring. Skulle ni åka utomlands till sol och värme så långt in i graviditeten?

Visst,risker finns det ju alltid,dock är kanske inte chansen så stor. Sen så tänker jag på att det är jobbigt med värmen..kommer man stå ut med den?

Vi har inte bestämt vart vi ska åka än.

• Svar på tråden Resa utomlands i vecka 28.
  • bebisgalen

Med vissa flygbolag får man resa länge in i graviditeten än så.
    vart ska ni åka?

• lieva

bebisgalen skrev 2009-02-03 20:30:58 följande:

Med vissa flygbolag får man resa länge in i graviditeten än så.vart ska ni åka?
    Jo,med de flesta flygbolag får man resa till vecka 32. Dock så gäller nästan inga försäkringar efter vecka 28.O som jag också skrev så har vi inte bestämt oss än vart vi ska resa. Till värmen någonstans.
  • ebben

JAG avbokade resa till cypern pga att jag skulle ha varit gravid i typ 5e månaden-hade så mycket ischias o foglossning o värme hade jag inte gillat de tidigare grav. o antog att det skulle bli för tufft!!
    trist då vi redan hade bokat o blev av m lite handpenning,men jag är ändå glad över beslutet-hade INTE kunnat njuta,bara springa o kissa o ha ont.......

• lieva

Själv mår jag faktiskt rätt bra i kroppen. Har visserligen haft lite ont i ryggen,men det är mest på kvällarna om jag suttit för länge.I övrigt mår jag bra.
    O barnmorskan såg inga hinder för mig att resa heller.

Men det blir ingen längre resa,utan max 5 timmars flygning och en vecka där. Typ Kanarieöarna eller nått.

• ebben

lieva-tja det är ju fritt fram! Du FÅR så klart åka!! .
    jag skulle inte vågat chansa,även om jag inte haft "krämpor"...Bara tanken att OM man får en blödning eller ont o ska in till läkare-HUR kul är det i ett annat land ,med helt andra rutiner o språk mm. JAG skulle aldrig våga-men ingen hindrar dig...
    Vill du så far ni så klart.
    Jag tyckte det var nog läskigt då vi var på grancanaria o dottern på typ 7 år blev dålig i magen.Visst fick vi bra hjälp,o hon fick medicin ...men känslan.Man känner sig ÄNNU mindre i annat land än hemma i vården.Men det är ju JAG ..

• Lill Fia

Jag kommer att åka en vecka till Marocko i v 26-27. Min pappa fyller 60 och hela familjen på 18 pers ska åka. Är i v 19 nu. Har inga krämpor alls men visst kan jag känna att det inte vore så skoj om nåt hände där....men kommer resa om det är som i dagsläget.

• anna1973

Klart du ska åka om du mår bra! Jag har veckopendlat med flyg ända fram till V34 (fast endast till Luxemburg) och själva flygandet är ingen som helst fara, tänk bara på att använda stödstrumpor och att röra på dig mycket. Jag hade också kollat upp lite kring vart man kan vända sig om nu oturen skulle vara framme och något skulle hända. På de flygbolag jag har kollat får man flyga till vecka 36 med läkarintyg, själv har jag flugit med Ryan Air och de har aldrig ens bett om intyget. Det kanske iofs är olika beroende på hur långt man flyger... ?

• samma

Vi åkte när jag var i typ v. 30 till Egypten. Flygresan var inget hinder från flygbolagets sida, dock fick vi ta en extraförsäkring (engelsk då de svenska försäkringsbolagen vägrar försäkra bebisen efter v. 28) Allt gick bra.. dock var flygresan en mardröm för benen som svullnade trots att jag köpt strumpor som rekommenderat.

• AnneSophie
    lieva skrev 2009-02-03 20:28:21 följande:
    HejJag och min älskling funderar lite på att åka på en solsemester om två veckor bara för att få skämma bort oss lite .Dilemmat är att jag då kommer att vara i vecka 28, Den absolut sista veckan man kan resa med flyg någonstans och försäkringsbolagen betalar ifall något skulle hända,typ graviditetskomplikationer,för tidig födsel osv..Jag vänder mig främst till dem som är i vecka 28 och däromkring. Skulle ni åka utomlands till sol och värme så långt in i graviditeten?Visst,risker finns det ju alltid,dock är kanske inte chansen så stor. Sen så tänker jag på att det är jobbigt med värmen..kommer man stå ut med den?Vi har inte bestämt vart vi ska åka än.
    Nej, det hade jag gjort.
    Extraförsäkringarna, som finns att tecknas lite här och där, täcker dessutom långt ifrån allt även om dom utmålas som ett bra skydd. T ex så täcker en hel del försäkringar bara mammans ev vårdbehov, men inte bebisens.
    Så den risken hade jag inte tagit, av både praktiska skäl och hälsoskäl (för både mig och bebisen).

Hoppas att du kommer fram till ett beslut.
    « People will judge you on what you can build, not what you destroy. »
  • Solstrålen 82

samma skrev 2009-02-04 14:30:56 följande:

Vi åkte när jag var i typ v. 30 till Egypten. Flygresan var inget hinder från flygbolagets sida, dock fick vi ta en extraförsäkring (engelsk då de svenska försäkringsbolagen vägrar försäkra bebisen efter v. 28) Allt gick bra.. dock var flygresan en mardröm för benen som svullnade trots att jag köpt strumpor som rekommenderat.
    Vad var det för extraförsäkring som du tog, den engelska?
  • lieva

Ok,tack för alla svar.
    Nu har vi kommit fram till beslutet att vi inte åker.För försäkringen täcker bara till 27 fullgånga veckor. O jag kommer vara inne i vecka 28 under resans gång. Låter även lite läskigt med alla extraförsäkringar som någon nämde.

Men men..det var väl meningen. Tänkte åka på lite kryssning istället..till Finland..haha..alltid något.

• samma

Åhh.. jag som letat som en galning efter papprena! Hittade nu att försäkring vi tog var ifrån Sun Selection. Den täcker kostnaderna för att få hem eventuell prematur bebis och kostnaderna som uppstår för bebisen. Det är bara att söka, boka och betala på nätet. Hur som. Ditt beslut är säkert rätt. (Vi åkte då vi insåg att vi annars inte skulle komma iväg någonstans det närmsta året, vi behövde ha lite semester tillsammans med de fyra andra barnen innan all min tid går åt till liten) Lycka till med grav.!

• berita

skall åka till turkiet o stanna i 4 veckor när jag är i vecka 30

• Martha

Jag åkte till Thailand i två veckor när jag var i den veckan..  Jag hittade ett företag på nätet som sålde extra försäkringar till Gravida som jag tog. Funkade toppen. Hade ifs inga problem eller så heller. Och semestern var helt underbar. Stela leder blev rörliga leder, hade en massa klåda som försvann av solen..  Ja jag ångrar mej inte.. :)

♥♥♥♥ Havanna 051014 & Malva 070326 ♥♥♥♥
Svar på tråden Resa utomlands i vecka 28.