• MamiSofia

Alv-namn

Jag och pojken hade bestämmt namn till vårt barn som kommer i november, Max och Tyra. Men nu har jag kommit på massa andra namn och är helt såld på namnet Minya. Visst är det ett alv namn eller är jag helt ute och cyklar?. Finns det något sånt namn till en pojke?, Jag tycker att Max är för vanligt, det ska gärna vara lite ovanligt. Kom gärna med olika förslag på ovanliga namn, helst på pokjfronten men gärna på flickfronten med.

• Svar på tråden Alv-namn
  • MamiSofia

Ingen?. Är det ingen som har läst det heller eller avskräcks alla av rubriken?..aja hoppas att åtminstonde någon vill svara..

• VivviM

Jag tyckte Minya var jättegulligt! Skrev faktiskt upp det på min tänkbara-namn-till-mitt-pyre-lista Tyvärr vet jag inte om det är ett alv namn. Blev lite inspirerad av ditt inlägg så jag kikade lite snabbt på internet om man kunde hitta några killnamn. Många är ju rätt konstiga och svåra att uttala. Enda jag kom på är Legolas men jag vet inte om jag skulle vilja döpa mitt barn till det....

• MamiSofia

Jo, minya är jätte fint. Jasså okej, var hittade du den sidan med namnen på?..Legolas är inte någo t höjdar namn precis. Skulel nog döpa ett djur till det namnet iså fall

• frökenanna

Alvnamn kan vara fina, jag kommer genast att tänka på Sagan om ringen med Arwen och alla de fina namnen, jag menar kan man heta Frodo så...

• hannah81

kikade runt lite på alv namn finns ju bla ;
    Elvalad, Thraralas, Elvomir, Elowen, Tinials m.m
    här typ första träffen när jag googlade : alvnars.tripod.com/id18_m.htm
    fanns en del namn

• Zeva

Jag tycker att Igion är fint. Det är ett namn som har vacker klang, inte låter alltför exotiskt eller konstigt men som ändå är ovanligt. Dessutom funkar det på alla större språk utan att uttalet blir annat. Minya tycker jag är jättefint!

• MamiSofia

Pojknamnen var lite konstiga trycker jag men Igion var riktigt sött..måste skriva upp det nu på en gång Flicknamnen är nästan finare än pojknamnen tycker jag personligen Tack för alla tips, någon mer som har något?

• Liten

Lordan, betyder dröm-makare på alviska..

• tyrasmamma

mammisofia vad roligt att du säger max och tyra för min dotter heter tyra och hennes store bror heter max

• soffan83

Vet inte om det är ett alv namn men det var riktigt fint namn

• paljettglitter

Minya är ett ryskt namn som är en förkortning av Mikael. Gulligt tycker jag. {#emotions_dlg.flower}

Det finns många vackra alv-namn bland annat Idril, Lutien och Niniel (flicknamn). Lindir är ett fint pojknamn. Många fler finns i Tolkiens Silmarillion.

• Jossiie

Det var ett av de vackraste namnen som jag har hört!Skäms
    Tycker helt klart om det namnet! Minya! Väldigt fint.. 
    önskar nästa att jag heter det! 
    Det finns många sånna namn, men många är även från sagan om ringen och Hobbit. man vill ju ha ett som alla inte riktigt känner igen, ett ovanligt och vackert namn..

Svar på tråden Alv-namn