• Severus

Hur länge klarar hästar av att stå ute i kyla?

Jag vet att det i många länder finns vildhästar, men nu vill jag veta av er som kan tamhästar.
    Vet en hästägare som låter sina hästar vara ute i princip dygnet runt. De har inget skjul eller något att söka skydd under. Visst, när det är minus 15 får de ett täcke.

Annars i solgass, iskallt väder, rejäl blåst och regn.
    Vad anser man hästar klara utan att det, i Sverige, klassas som vanskötsel?

Våga Vägra Östrogen
  • Svar på tråden Hur länge klarar hästar av att stå ute i kyla?
  • Birgitta2

Det är lag på att hästar skall ha skydd för regn och blåst och sol. Annars klassas det som vanvård och djurplågeri.

• Nyfiken gul

hm.. det där låter inte bra..

Jag jobbar med hästar och våra hästar får täcken på sig så fort det kryper ner mot nollan ute - en del hästar har täcken redan vid +5-+8 grader...

hästarna står ute från 07 till 13. Är det riktigt ruskväder får dom komma in tidigare och torka.

Vad jag vet ska det enligt lag finnas ställen att gå undan på om hästarna ska vara ute dygnet runt eller en längre tid.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Severus
    Birgitta2 skrev 2009-02-04 09:36:25 följande:
    Det är lag på att hästar skall ha skydd för regn och blåst och sol. Annars klassas det som vanvård och djurplågeri.
    Fast, kom att tänka på det nu. Klassas tallar som skydd? Jag menar liite skugga blir det ju om hästarna står där. Fast träden står ju i dålig terräng. Men det klarar väl hästar?(brant stenig backe)?

Fast de skyddar inget i blåst, snöstorm och regn.
    Våga Vägra Östrogen
  • Birgitta2

Nej, träd räknas inte. De skall ha vind- och sol/regnskydd med tre väggar och tak.

• Severus
    Nyfiken gul skrev 2009-02-04 09:38:09 följande:
    hm.. det där låter inte bra..Jag jobbar med hästar och våra hästar får täcken på sig så fort det kryper ner mot nollan ute - en del hästar har täcken redan vid +5-+8 grader... hästarna står ute från 07 till 13. Är det riktigt ruskväder får dom komma in tidigare och torka. Vad jag vet ska det enligt lag finnas ställen att gå undan på om hästarna ska vara ute dygnet runt eller en längre tid.
    Dygnet runt står de här ute.
    Reagerade när det var 12 minus i går och de hade inga täcken.
    Tycker synd om de i dåligt väder när de står tätt ihop, utan täcke och snön yr och de blåser som fasen.
    Våga Vägra Östrogen
  • Severus
    Birgitta2 skrev 2009-02-04 09:42:03 följande:
    Nej, träd räknas inte. De skall ha vind- och sol/regnskydd med tre väggar och tak.
    Jaha, nej det finns inte.
    Det VET jag för hästarna står utanför min tomt. Ser de från där jag sitter.
    Därför jag har stenkoll, pluggar hemma 3 dagar i veckan och har hagen utanför, som sagt.
    Våga Vägra Östrogen
  • Birgitta2

Jag tycker du skall ringa kommunen. De brukar väl ha nån sorts djurskyddsenhet. Inga djur skall behöva stå ute och frysa utan skydd!!!!

• Linam370

Beror väl lite på vad det är för hästar och vad de är vana vid.
    Har en här i byn som har nordsvenskar som han jobbar i skogen med. De är vana vid kyla och vana att vara ute även i kallt väer. De har rätt tjock päls och de dagar de inte jobbar är de ute i hage utan täcke även om det som idag är -20. Dock inte hela dagen.

• Barbiegirl

Vad är det för ras på hästarna??? Alla hästar behöver inte ha täcke på sig,men ett vindskjul iaf för att kunna ta skydd

• MillanB

Det beror lite på när på året det är och om hästarna är lämpade för att vara ute. Under vinterhalvåret måste alla djur kor som hästar ha tillgång till vindskydd med minst 3 väggar och torrt inne. Under betesgång ca april- sept/okt behövs inget vindskydd. När djuren går på bete beror lite var i landet man bor. Hästar som vänjer sig tidigt på hösten fryser sällan på vintern eftersom att dom sätter päls efter väder. Sen fryser dom oftsat mer när det är omkring 0 gradigt o lite fuktigt jämfört om det är -10/-15 grader kallt och sol.

• Crystal

Hästar är utedjur. Jag tycker att en häst ska få vara ute så mycket som möjligt. Att det regnar och blåser tror jag inte dom lider av. Tvärtom brukar dom ju bli vilda och glada, springa runt och busa då.

Sen hästar som är vana att vara ute året om skaffar ju päls för det, och inte tror jag att dom fryser bara för att det skulle råka vara 15 minus. Människan som sätter på hästar täcken och då skaffar ju hästen automatiskt mindre päls.
    Då är det värre att ha en häst ute mitt i sommarn under gassande sol utan skydd än att låta dom vara ute på vintern.

• Nallatalla

Vi har våra två hästar på lösdrift med ligghall.
    Det finns lagar och bestämmelser kring detta när det gäller storlek etc. Läs mer på jordbruksverkets hemsida för mer info.

/ Nalla

• Nallatalla

Vill även tillägga att jag har ryska basjkirer och de är vana med ett betydligt tuffare klimat än vårat. Det är mkt sällan vi har täcke på. (om det ligger runt nollan en längre tid och är blött) De har en rejäl päls på vintern och ser man att snön ligger kvar på ryggen är det bra för då hpller isoleringen
    Självklart anser jag att djur på lösdrift ska ha fri tillgång på grovfoder och ett ordentligt vindskydd. Hästar håller värmen bla genom att äta vilket de i det fria gör under den största tiden på dygnet.
    Jag vet en tjej som hade sina araber på lösdrift utan problem men de hade täcke under vintern.

//

• cajsasmamma

Det gäller väl om hästen går ute i mer än 12timmar/dygn efter betes säsongen annars så behöver dom inte ha skydd med tak och tre väggar...
  • Birgitta2

cajsasmamma skrev 2009-02-04 13:47:22 följande:

Det gäller väl om hästen går ute i mer än 12timmar/dygn efter betes säsongen annars så behöver dom inte ha skydd med tak och tre väggar...
    Enligt TS går de här hästarna ute dygnet runt. Och då gäller skydd för sol, regn och vind. Finns inget förhandlingsutrymme i lagen när det gäller detta.
  • cajsasmamma

cajsasmamma skrev 2009-02-04 13:47:22 följande:

Visst ändarad till 16 timmar...
Svar på tråden Hur länge klarar hästar av att stå ute i kyla?