• hugomaya

halti nosgrimma

någon med erfarenheter av halti koppel?
    Jag funderar på att köpa till min collie som drar som sjutton o är stark som en oxe i nacken. Har gör utfall mot mopeder,andra hundar o.d han drar omkull mig för jag har en till som jag går med samtidigt han är inte så dragig men att hålla båda som trissar varandra är inte så lätt, har dessutom en barnvagn...
    Har läst att man inte får dra i kopplet när de har halti på sig, för de kan skada sig, men vad händer om de gör det själva?
    Vad kan hända?
    Vilken storlek på halti behöver man till collie?
    Säkerhets länk verkar bra kan nog behövas..

• Svar på tråden halti nosgrimma
  • L0ved

Jag har halti på min hund, hon drar riktigt mycket. Visst blir det bättre med en halti, men det får ju inte rycka i kopplet. Drar hunden ska du dra försiktigt tillbaka. Så sa de i djuraffären till mig. Fördelen är att de inte blir så starka i halti. Det som händer som jag har fattat det är om du sliter till i halten så kan det orsaka skador på nacke och käken.
    Men jag drar ju tillbaka min hund och det krävs inte mycket för att hon ska ge sig så för vår del har det inte varit ett problem. Testa och köpa en och känn efter. Ta det bara lite försiktigt så går det nog bra.

• kitto

Har samma problem med min hund och jag fick höra av andra som andvänt sig av halti nosgrimma att den gav skavsår på nosen och blev då rekomenderad att köpa canny collar halsbandet.Man ska även vara försiktig med detta då det kan ge skador på nacken.Ett tips från mig bara...

• CarlHerman

Jag använder halti på hunden när jag är ute med barnvagnen. Fungerar bra tycker jag. Har inte sett några skavsår på nosen. Knäpper haltin genom ringen i hennes halvstryp så fungerar det som en säkerhet om hunden drar sig ur haltin (har hänt mig två ggr, då började jag fästa den i halsbandet). Prova halti. De är ju billiga så tycker du inte den är bra så är ingen skada skedd.

• hugomaya
    Svar på #2
    vad är canny collar?
    Skillnad halti vs canny collar?
  • snuttP

Vi säljer halti och alla andra gå fint märken. Dock ej canny collar. Jag själv gillar inte halti, just av den anledningen att det kan skada om man rycker. Sen så har min hund tagit sig ur den 1000ggr, så vi måste ha säkerhetskabinen på. Men det blir ingen rolig runda, hon är helt fixerad vid att få av haltin.

Jag har nu gåfint sele istället (när hon väl går i koppel). Hon reagerar jätte bra på den, går fint, inga utfall, mm.

• hugomaya
    Svar på #5
    har provat vanlig sele, gå fint sele, stryp har vi, men inget funkar på honom han bryr sig inte om det gör lite ont verkar det som... har brottats med honom, satt mig på honom för att få honom att sitta ner men har ramlat av, han är bara fixerad vid det han skäller på... funkar lite att spruta vatten på honom men kan inte ha en vattenflaska med mig oxå när jag är ute, är ingen bläckfisk med tusen armar fast det hade varit bra ibland
  • snuttP

Men om han är så stark som du säger så verkar inte Halti va så bra. Han kan ju skada sig i nacken.

Kanske skulle då gå nån kurs med honom, lära dig hur du får honom på andra tankar. Har du provat att typ ha med dig köttbullar när du är ut, få honom på andra tankar med hjälp av det?

• L0ved

Vi har haft haltin i snart ett år och hon har aldrgi haft skavsår av den. Ta sig ur den lyckas hon bara om jag glömt att spänna åt den. Annars tycker jag att det funkar bra.

• Niinaaa

snuttP skrev 2009-02-04 11:47:47 följande:

Men det blir ingen rolig runda, hon är helt fixerad vid att få av haltin.
    Precis så var det för oss oxå

Man ska nog försöka få bort själva problemet
  • kitto

hugomaya skrev 2009-02-04 11:43:35 följande:

Svar på #2vad är canny collar?Skillnad halti vs canny collar?
    Canny collar har nosgrimma och halsband i ett, finns att köpa på rusta. Du kan gå in och söka på canny collarhalsband där, finns en bra beskrivning hur den funkar också.
Svar på tråden halti nosgrimma