• Meus Veritas

Fiskarna bara dör! hjälp mig!!!

Har ett akvarium på ca 20 liter med bra pump, levande växt, värmekälla och allt sånt.
    Fiskarna har allt dom behöver, o så igår var vi och köpte 6 nya fiskar till min son i födelsedagspresent. Innan kvällen var slut var alla de sex fiskarna döda, och nu börjar  de andra fiskarna dö oxå! HJÄLP! Blir så ledsen!

Har gjort allt jag kan för dom, bytt vatten, rensat filtret, hällt i "salt" hällt i mer beredningsmedel, men de fortsätter dö. 11 st på ett dygn nu!
    Så nu har vi bara 3 platti pch 3 algätare kvar, känns måttligt roligt!

Hjälp mig snälla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 10:29
    Till alla er som hackar på mig!!

jag började inte denna tråden för att bli nertryckt och utskälld. Men vad skulle man genetligen vänta sig av folk på fl? Jag är redan ledsen över att fiskarna dog efter de nya kom i, ni behöver inte gnugga in det!! O jag har pratat med djuraffären och de säger oxå att det inte är nån fara att ha så litet akvarium som vi har.

Har nu bara 3 algätare kvar i akvariet, ska ta ur dessa idag och rensa hela akvariet på vatten, sten, växter och annat, för att börja helt om. Algätarna får alltså leva i en annan burk så länge.

Har ni inget hjälpande att säga så håll tyst istället!!

• Svar på tråden Fiskarna bara dör! hjälp mig!!!
  • angelina24

det är inte den prick sjukan elle vad den heter i så fall finns det medel på djuraffären att köpa

• Nattviolen

Kan dom inte tipsa på akvarieaffärn, kanske mäta vattnet och se om det är för mycket eller för litet av något. Kan ju också vara som så att fiskarna var sjuka, prata med djuraffären så kanske ni får någon kompensation.

Men annars låter 20 liter och 15 fiskar lite överbefolkat, men det borde inte märkas så snabbt.

• Meus Veritas
    Nattviolen skrev 2009-02-04 14:17:52 följande:
    Kan dom inte tipsa på akvarieaffärn, kanske mäta vattnet och se om det är för mycket eller för litet av något. Kan ju också vara som så att fiskarna var sjuka, prata med djuraffären så kanske ni får någon kompensation. Men annars låter 20 liter och 15 fiskar lite överbefolkat, men det borde inte märkas så snabbt.
    Nej inte överbefolkat, väldigt små fiskar. så det skulle inte vara några problem. Har pratat med djuraffären men de hävdar att det inte är nått fel på deras fiskar. o butiken är 3 mil bort så lixom inte bara att svänga förbi.
  • Meus Veritas
    angelina24 skrev 2009-02-04 14:17:09 följande:
    det är inte den prick sjukan elle vad den heter i så fall finns det medel på djuraffären att köpa
    Hur ser man det på fiskarna då?
  • idisb

ha ud kollat ph i vattnet elelr va det heter? för sambon sa att börjar våra fiska dö måste vi ändra det men ha klarat sig. men brukar någon dö så kommer det oftast flera efter så det låter ju som en sjukdom och ja skulle tro det är från de nya fiskarna, vänta en dag och byt vatten helt om inga fler dött så det inte finns bakterier kvar

• Bisquit

För mycket fisk på en gång. Du får nitrit ( eller nitrat ) i vattnet. det dör fiskarna av.

Låt de fiskar du ha kvar vara där minst en månad. Mät med stickor så att du får upp balansen. När den är bra, lägg i en-två nya fiskar till. Vänta en månad osv.

Tänk på att koppingen är väldigt viktig! När du koppat in dom, släck lyset och mata inte de närmsta dagarna.

Akvariet låter faktiskt väldigt litet, för så mycket fisk. Svårt med balansen där.

Köp ett större ( billigt på blocket ) eller ha mindre antal fisk.

Och hur mycket salt och beredningsmedel har du hällt i?

Dax för totalt vattenbyte kanske?

• Pfyrix

20 liter och platy låter lite fel. Jag tycker nog att akvariumet är för litet för den mängden fisk.
    Pricksjukan tycker jag också låter fel, för så fort dör dom inte av det.

Du har inte saltat för mycket?

Flåsar fiskarna?

Nitrit eller nitratspik borde vattenbytet fixat, och fisken som bott där dör inte av inkoppningen. Personligen brukar vi sällan koppa våra fiskar särskilt länge, utan mer få till samma temperatur och sen i med dom . (vi har många känsliga fiskar bla diskus osv)

Mer beredningsmedel är väl kanske inte att rekommendera om du redan pytsat i sånt vid första vattenbytet. Det löser inga sjukdomar eller nitrit/nitratspikar.

• merlinmia

köpte nya fiskar i förra veckan 8 st alla utom 1 dog å sen dog dessutom 3 av de gamla fiskarna... försökte att sänka temperaturen så nu ligger den runt 20 grader så resten klarade sig...
    Ska man salta vattnet??? Jag har platy... å guppy å kardinaltetror å lite olika malar...

• Meus Veritas
    Bisquit skrev 2009-02-04 14:28:23 följande:
    För mycket fisk på en gång. Du får nitrit ( eller nitrat ) i vattnet. det dör fiskarna av. Låt de fiskar du ha kvar vara där minst en månad. Mät med stickor så att du får upp balansen. När den är bra, lägg i en-två nya fiskar till. Vänta en månad osv. Tänk på att koppingen är väldigt viktig! När du koppat in dom, släck lyset och mata inte de närmsta dagarna. Akvariet låter faktiskt väldigt litet, för så mycket fisk. Svårt med balansen där. Köp ett större ( billigt på blocket ) eller ha mindre antal fisk. Och hur mycket salt och beredningsmedel har du hällt i? Dax för totalt vattenbyte kanske?
    som du kanske läste så har jag just bytt vatten. Och nej vi kan inte ha större akvarium då det är ett vaäggakvarium som tillhör min 2 åring och sitter i hans rum.

Spelar lyset roll alltså?

har inte hällt i mer salt och beredninsmedel än vad som rekomenderas.
  • Meus Veritas
    Pfyrix skrev 2009-02-04 14:34:22 följande:
    20 liter och platy låter lite fel. Jag tycker nog att akvariumet är för litet för den mängden fisk. Pricksjukan tycker jag också låter fel, för så fort dör dom inte av det. Du har inte saltat för mycket? Flåsar fiskarna? Nitrit eller nitratspik borde vattenbytet fixat, och fisken som bott där dör inte av inkoppningen. Personligen brukar vi sällan koppa våra fiskar särskilt länge, utan mer få till samma temperatur och sen i med dom . (vi har många känsliga fiskar bla diskus osv) Mer beredningsmedel är väl kanske inte att rekommendera om du redan pytsat i sånt vid första vattenbytet. Det löser inga sjukdomar eller nitrit/nitratspikar.
    Ne fiskarna verkar inte flåsa, men de är väldigt slöa, har satt tempen på 22 grader nu, då de inte alss verkade tycka om att ha de rekomenderade 24 graderna.

Men man kan väl inte byta allt vatten på en gång?
    Bytte ca 25% igår, kan jag byta lika mycket vatten idag oxå då?
    Blir det inte helt fel för dom då?
Svar på tråden Fiskarna bara dör! hjälp mig!!!