• Alise

Benet domnar bort...

Har de senaste veckorna varit med om att benet domnar bort, som när man sitter i lite obekväm ställning för länge. Det börjar sticka å känseln försvinner. Grejen är den att det oftast kommer när jag rör på mig, typ går på stan eller är ute och promenerar. Tycker det är väldigt obehagligt, men förstår inte vad det är? Nån som har nån aning om det är gravid-relaterat eller om det bara är min kropp som dummas med mig?

• Svar på tråden Benet domnar bort...
  • Fru J

Det kan vara börja till ichias (?) eller foglossning. Ring en sjukgymnast så får du tips och råd.

• cilja

Mina ben domnar bort på kvällen när jag lägger mig... Konstigt.

• Fru J

På kvällen kan det vara av trötthet. Testa att lägga upp benen högt. Du kanske kan få någon att massera fötter och vader? Om det inte hjälper så är det iaf ganska så skönt!

• Alise

Foglossning har jag redan å har varit hos en sjukgymnast, men det är inte sån värk. Det är bara på framsidan av låret, från knäet å så nästan hela vägen upp. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men typ som när bedövningen släpper efter att ha varit hos tandläkaren... Det blir varmt å så sticks det, å efter en stund så försvinner känseln. Kan det kanske vara en nerv i kläm eller nåt?

• C J

Själv får jag en kittlande, domnande känsla i vaderna på kvällen o under natten, o framförallt på morgonen så kan jag inte sträcka ut vristerna (så där som man vill göra när man vaknar o sträcker på sig) då får jag kramp direkt. Jag har hört att det kan ha med kalkbrist att göra någonannan som vet?
    Jag är i v 33 o det kom för ett par veckor sedan.

• Juniphé

Antagligen har du en nerv i kläm... Ischias gör vansinnigt ont. Obeskrivligt ont!
    Kontakta din läkare så kanske du kan få remiss till en sjukgymnast som i sin tur kan hjälpa dig med en del övningar.

Lycka till!

• ÄngelBängel

Låter som om någon nerv har kommit i kläm. Det kan vara där ischiasnerven passerar genom musklerna i rumpan. Prova att stretcha rumpan (vilket inte är lätt med en stor mage i vägen) eller be någon massera skinkan. Det enklaste sättet är att sätta ner knogarna, handloven eller armbågen (jag skojar inte!!!) och göra små cirklar.

Om du har ont i fogarna kan det vara början på foglossning, musklerna får jobba för högtryck för att hålla samman bäckenet, då kan det vara värt att prova ett bäckenbälte.

Lycka till/ Ängelbängel.

• wilda67

Själv har jag också haft det, framförallt som "CJ" säger, på morgonen! Fick tips om att dricka kolsyrat vatten, vet inte om det hjälpte, men nu var det längesen jag kände det iallafall! BM sade att det kan bero på att bebben ligger & trycker, så att det är därför man känner så!

• Alise

Grejen är den att det gör inte ett dugg ont, det är mest bara obehagligt.... =/ Å foglossningen kan jag inte tänka mig att det har nåt samband med, då känningarna av det är fjärran från hur ont foglossning gör... =/

Svar på tråden Benet domnar bort...