• Lillylian

Hur mycket har ni betalat för en bettskena?

Jag gnisslar tänder när jag sover och behöver troligtvis en bettskena. Men min tandläkare tar 3000:- för en sådan! Är det verkligen så dyrt överallt?
    Vad har ni betalat?

• Svar på tråden Hur mycket har ni betalat för en bettskena?
  • Einstein

Fast det finns olika bettskenor, de billigare har de varit för alla tänder eller bara för de främre tänderna?

• Örnie

Min kostade 200 Euro för sjukförsäkringen, inget för mig. Bor i Tyskland.

• blue heaven

Jag betalade 610 kronor för en till överkäken på folktandvården.

• CarlHerman

De billigare (rent 500kr) ä i mjukare plast och alltså inte samma som du ts frågar om. De som gnisslar ordentligt behöver hård bettskena som framställs på lab och de kan nog kosta uppåt 3000kr ja. Ibland provar man den mjukare billigare skenan först men många gnisslare gnisslar sönder den direkt.

• Lillylian
    CarlHerman skrev 2009-02-04 17:35:59 följande:
    De billigare (rent 500kr) ä i mjukare plast och alltså inte samma som du ts frågar om. De som gnisslar ordentligt behöver hård bettskena som framställs på lab och de kan nog kosta uppåt 3000kr ja. Ibland provar man den mjukare billigare skenan först men många gnisslare gnisslar sönder den direkt.
    Ja det är en hård skena jag behöver.
    Saken är den att jag har haft en sådan skena, fick den gratis på folktandvården eftersom jag inte fyllt 20 då. Men jag tappade bort den för några år sedan tyvärr.
  • maskrosen77

2600 betalade jag nyligen för min på folktandvården.

• Tricis

man kan köpa egna och göra själv. mycket billigare och lika bra

• Lillylian

Tricis skrev 2009-02-04 18:31:23 följande:

man kan köpa egna och göra själv. mycket billigare och lika bra
    Va? Hur skulle man kunna göra en sådan själv?
  • Tridde

min kostade 3000kr inkl extra besök efter ett par veckor för att ställa in den, så alla kostnader inräknat blev det den summan för en hård bettskena hos privattandläkare. mycket värt pengarna säger min sambo

• Lillylian

Tridde skrev 2009-02-05 08:14:49 följande:

min kostade 3000kr inkl extra besök efter ett par veckor för att ställa in den, så alla kostnader inräknat blev det den summan för en hård bettskena hos privattandläkare. mycket värt pengarna säger min sambo
    Ja jag antar att det är värt pengarna för mig med Den håller ju förmodligen i många år också!
  • Marlene 74
    Min kostade 1600 kr, jag går på folktandvården, så det är nog olika var man bor. Men som sagt, den är väl värd sina pengar....
    Marléne, mamma till Ida & Ängeln Calle
  • Nattviolen

Inget! Gjorde den via tandläkarhögskolan och dom glömde ta betalt för den (skäms att säga det, men jag påminde dom inte) Men annars hade den blivit billigare än via folktandvården, eftersom eleverna fick träna på mig (tog längre tid bara)

• Lillylian

Ja det verkar vara olika beroende på var man bor, det är ju synd eftersom man tänker att folktandvåden borde ha samma priser i alla städer...?

• CarlHerman

Som jag skrev tidigare, det är olika skenor. Priset kan variera något inom folktandvården eftersom det är olika landsting, men inte så mycket. Har någon köpt en skena för 500-600kr är det alltså inte en likadan skena som på ett annat ställe kostar 3000kr!

• Lillylian
    CarlHerman skrev 2009-02-05 15:36:47 följande:
    Som jag skrev tidigare, det är olika skenor. Priset kan variera något inom folktandvården eftersom det är olika landsting, men inte så mycket. Har någon köpt en skena för 500-600kr är det alltså inte en likadan skena som på ett annat ställe kostar 3000kr!
    Jo precis..men funderade över att "Marlene 74" har köpt sin för 1600:-
    Jag ska ringa runt till olika tandläkare imorgon och höra vad de tar
    Tack för svaren allihopa!
  • Marlene 74
    Lillylian skrev 2009-02-05 16:43:27 följande:
    Jo precis..men funderade över att "Marlene 74" har köpt sin för 1600:-Jag ska ringa runt till olika tandläkare imorgon och höra vad de tar Tack för svaren allihopa!
    Jag går på folktandvården i Skurup(Skåne)Skrattande. Lycka till! 
    Marléne, mamma till Ida & Ängeln Calle
  • JennieA

Einstein skrev 2009-02-04 16:47:09 följande:

Jag fick min gratis på käkkirurgen. Eftersom jag inte hade problem med tänderna, så gick det på sjukvården och inte som tandvård.
    Vad hade du för problem eftersom det gick på sjukvården? Jag fick en hård bettskena i våras för att jag pressat sönder ena käken, den betalade jag 3000 för hos folktandvården.
Svar på tråden Hur mycket har ni betalat för en bettskena?