Kan man avbryta en varaktig sjukersättning om man blir friskare??
Ja hur fungerar det egentligen. Men visst kan man väl bryta även en varaktig sjukersättning om man blir frisk & arbetsför?
Ja hur fungerar det egentligen. Men visst kan man väl bryta även en varaktig sjukersättning om man blir frisk & arbetsför?
Självklart.
Javisst, men kom ihåg att anmäla till FK innan du börjar jobba! Jag tror du kan ansöka om vilande sjukersättning även nu (blev osäker hur de nya reglerna funkar..), så att du kan prova dig fram. Lycka till!
tokfia skrev 2009-02-04 19:22:33 följande:
Ersättningsnivån är samma och AFA behåller du! Anställningen är väl mer tveksamt, iom att du "aldrig" kommer att komma tillbaka, påminn inte arbetsgivaren utan låt det rulla på! Ps, HUR gjorde du frö att få permanent? Du får gärna inboxa till mig om du vill
tokfia skrev 2009-02-04 19:33:51 följande:
Jag har fortsatt betala A-kassa, fackavgift under dessa år..jag har inte haft orken att ta itu med det så det har rullat på. Helt onödigt egentligen. Men jag får säga upp det nu. Jag har ingen tillägsförsäkring så jag får inte ut något därifrån skulle jag tro. Men jag är verkligen tacksam om jag får behålla ersättningen från AFA.
tokfia-fråga gärna om det är ngt mer du undrar kring så kan jag svara här eller så inboxar jag dej
Precis så gjorde jag oxå! Sökte innan 30 sep, bra läkarintyg,men är 100% arbetsför (enligt FK). Har varit hemma i 9 år, bara blivit sämre o sämre, provat arbetsträning men fått lov att avbryta pga att jag blir sämre. Fått hemtjänst beviljat, på SAMMA beskrivning och läkarintyg! Skriv gärna vad läkaren skrev i intyget. Vad har du för diagnos? Vilket län bor du i?
Till trådstartaren:
Du fick din varaktiga beviljad efter 1 juli 2009, stämmer det?
När du har haft din sjukersättning (SA) i 12 månader så kan du begära vilande ersättning. Vilande sjukersättning kan man få i max 24 månader utan att din rätt till sjukersättning ifrågasätts. Vill du fortsätta arbeta efeter 24 månader prövas din rätt till SA in.
Du kan vila din SA på 25, 50, 75 eller 100%
De första 12 månaderna med vilande får du utöver din lön ett månadsbelopp. Beloppet motsvarar 25 procent av den ersättning som är vilande.
Du kan läsa allt i faktablade: Vilande ersättning och aktivitetsersättning vid arbete.
www.forsakringskassan.se/pdf-broschyr/faktablad/vil_sjukers.pdf
Vill du däremot börja arbeta innan 12 månader har gått av din SA så anmäler du det till FK. Månaden efter den månaden du börjat arbeta dras då din SA in med motsvarande del som du arbetar. Dvs arbetar du 50% så dras din SA in med 50%.
Det ska stå:
Vill du fortsätta arbeta efter 24 månader prövas din rätt till SA om.