• bananna

skriker hysteriskt varje kväll (3 månader)

Vår son (3 månader) är i det stora hela ganska gnällig och missnöjd och har varit så i princip sedan han föddes. Han brukar vara lite lättare att hålla nöjd på morgnarna och dagarna, och då är det dessutom ganska lätt att få honom att somna. När han börjar gnälla verkar det oftast vara för att han är trött.

De senaste två veckorna har kvällarna varit hopplösa. Ungefär klockan åtta börjar han gallskrika och sen kan han hålla på mellan en halvtimme och två timmar, och då går det inte att trösta honom på något sätt. Han brukar annars gå att trösta med amning, men nu tar han bröstet, suger några tag, släpper och skriker. Till sist somnar han ju för att han är så trött av allt skrikande, men det känns hemskt att inte kunna trösta honom.

Han får sempers magdroppar. De första månaderna fick han även minifoam, men det tyckte vi inte verkade göra varken till eller från.

Någon som har några tips?

• Svar på tråden skriker hysteriskt varje kväll (3 månader)
  • Alexi

Vad händer om ni lägger honom för att sova redan 19-19.30, är det möjligt?

• Glad lessen

Mina barn har haft kvälls oro när dom var bebisar, gnälliga o skrikiga på kvällen. Kan det vara något sånt? Eller kolik kanske?
    Jag brukade dansa med mina till lugn musik. Till min minsta så började jag tyvärr att vagna jobbigt i längden men det funkade. Och man gör allt för att försöka trösta. Men prova dansa lite..

• Jessica26

Tycker det låter som kolik.
    Även om dem får droppar kan dem ju råka ut för det.

Försök lägga honom med magen ner mot din underarm om det går och vagga honom där. Hjälper på många barn, dock inte alla.

♥emilia♥ min underbara ängel är storasyster
  • bananna
    Svar på #1
    Jo, vi har provat att lägga honom tidigare men i och med att han sover så mycket på dagen verkar det inte som han är trött redan vid sju. Har funderat på om han kanske sover för mycket på dagen, men man ska ju inte försöka styra det där har jag förstått.
  • bananna
    Svar på #2
    Vi har funderat på om det kan vara kolik. Men brukar inte det komma mycket tidigare, han är ju 3 månader? Kanske ska börja med minifoamen igen då och se om det gör någon skillnad.

Att dansa runt med honom brukar funka bra på dagtid när han är gnällig, tyvärr inte på kvällen. Likaså att dra honom i vagnen inomhus (är det vad du menar när du skriver vagna?) - på dagen somnar han men inte på kvällen.
  • bananna
    Svar på #3
    Tyvärr samma sak med att lägga honom på mage mot underarmen, det har funkat tidigare men dessvärre inte nu längre.
  • PepparSalt

Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara en fas? Har du läst boken om bebisens olika faser det första levnadsåret? Den har gett mig förståelse många gånger.
    Kring 12 veckor +/- någon vecka infaller händelsfasen, vilket kan orsaka skrik/lynnighet och andra symtom hos barnet.
    För mig har det varit tydligt kring amningstillfällena, som du beskriver. Köp boken!!!
    Bara ett tips....

• bananna
    Svar på #7
    Ja, men just det! Jag har faktiskt läst den boken, och det verkar ju stämma in ganska bra med 12-veckorsfasen. Att jag inte tänkte på det.

Tycker dock att det har hållit i sig ganska länge, snart två veckor..
  • Jessica26
    bananna skrev 2009-02-05 09:48:14 följande:
    Svar på #7Ja, men just det! Jag har faktiskt läst den boken, och det verkar ju stämma in ganska bra med 12-veckorsfasen. Att jag inte tänkte på det.Tycker dock att det har hållit i sig ganska länge, snart två veckor..
    Tänk på att alla barn är egna individer och rättar sig inte alltid efter en bok
    Så även din son har hållt på i 2 veckor så låter ju denna fas som något stämmer in får jag säga

Hoppas att det rättar till sig snart för dig.
    ♥emilia♥ min underbara ängel är storasyster
  • PepparSalt

Instämmer! Det är väldigt individuellt....för mig så har en fas kommit i 2 omgångar...dvs gjort en paus på några dagar för att sedan fortsätta. Fas eller inte...
    kom ihåg att det är tillfälligt. Inget av deras luriga beteenden varar för evigt...lite lättare att tänka så tycker jag!

• Glad lessen

Ja det är det jag menar med vagna. Han kanske är mer hungrig på kvällen då? Med min yngsta så fick jag både amma o ge ersättning för att han skulle bli mätt, då var han runt 3 månader.

bananna skrev 2009-02-05 09:39:33 följande:
    Svar på #2Vi har funderat på om det kan vara kolik. Men brukar inte det komma mycket tidigare, han är ju 3 månader? Kanske ska börja med minifoamen igen då och se om det gör någon skillnad.Att dansa runt med honom brukar funka bra på dagtid när han är gnällig, tyvärr inte på kvällen. Likaså att dra honom i vagnen inomhus (är det vad du menar när du skriver vagna?) - på dagen somnar han men inte på kvällen.
  • skorpan87

precis sådär betedde sig våran dotter. det visade sig att hon inte fick tillräckligt med mat. du kanske ska prova ge lite ersättning? fick en helt annan bebis när ja började med ersättning

• bananna
    Svar på #12
    Hmm, ja jag har funderat på om han kanske är hungrig helt enkelt och pratade med BVC om det igår. Dom tyckte inte att det fanns någon anledning att ge ersättning för han går upp väldigt bra i vikt, han vägde 7,1 kg nu vid tremånaderskontrollen. Men han kan ju kanske vara hungrig ändå, trots bra viktuppgång. Kanske ska prova ersättning en kväll och se om det hjälper.

BVC tyckte att det lät som typiskt ont i magen.
  • CiCiCi

Jag tror helt enkelt han är i en utvecklingsfas. Svårt att komma till ro, och blir övertrött - därav skriken.

För trött för att somna, för trött för att äta osv.

känner själv igen det, men nu verkar det ha vänt här - lillan är 4 mån nu.

• Armani

Så där höll våran dotter oxå på, iofs så var hon mindre än er just då, men iaf Det låter ju som magen tycker jag, även om han är så pass stor.
    Det som hjälpte oss var babymassage några gånger om dagen (rogivande och hjälper magen på traven), ersättning och minifom-drp tillsammans med sempers drp. Minifomen måste man hålla på med ett tag för att den ska ge ordentlig effekt så det är lätt att ge upp för lätt. Sen började vi spänna blöjan annorlunda oxå, som ett V så det inte skulle spänna åt för hårt runt magen hur hon än rörde sig.

Sen då hon fick sina utbrott, och ibland nu oxå, så var det enda som hjälpte att jag höll henne upprätt mot axeln och stod och gungade i ett mörkt rum, kanske lite buffar i baken emellanåt oxå, efter en liten stund brukar hon tystna och efter ännu en liten stund så somnar hon oftast där på axeln (om hon inte är hungrig, men det visar sig bättre då hon lugnat ner sig. Ett hysteriskt barn är ju knappast lätt att mata).

Lycka till!

(¯`°?.¸ ღMamma Till Alicia 081015ღ ¸.?°´¯)
  • skorpan87

ja de tyckte dom om min dotter oxå. att det var ont i magen och hon gick upp bra i vikt, men ja provade ersättning och hon blev mycket lugnare

• MammatillEdvin

Min son fyller tre mån på tis och har kinkat så där i en vecka nu. Vi som hade det så bra...

Dagtid åt han med tre timmars mellanrum, sov, var vaken en stund och somnade av sig själv igen för att sedan vakna exakt tre timmar efter senaste amningsstart.

Sen förra fredagen vändes allt upp och ner. Han var vaken hela dagen! Ville äta varannan, ibland varje timme. Var grinig, skrikig. På BVC sa de ökningsfas och utvecklingsfas, håller i sig en till två veckor. Hej och hå, säger jag... Men jag ska inte klaga. Nattningen och nätterna fungerar jättebra, om man nu vågar skriva det... då vänds väl även det upp och ner.

Det är väl bara att vänta ut, njuta av en paus och tacksamt ta emot nästa fas ;)

• bonaqua

Nu har jag inte läst direkt vad de andra skrivit, men vår dotter höll på sådär också vid den åldern ungefär.. Skrek o skrek. Började alltid kl 20, men hon kunde hålla på till 22-23 tiden!

Ja, va gjorde vi..jag slutade amma henne på kvällen och gav henne flaskan. Sen dess blev hon i princip lugn!

BVC sa att de va nån typ av kvällskolik, men jag vet inte..

• bina85

min son var precis likadan sedan födelsen.trodde först att det var kolik vi prövade med miniform och sempers magdroppar men det hjälpte inte.en dag tyckte sköterskan på bvc att vi skulle pröva med mjölkfri ersättning(nutramigen) och han blev MYCKET bättre redan efter några timmar. din son kanske är mjölkallergiker ?!?!

• esse78

Båda mina döttrar hade också såna perioder. Till yngsta dottern har jag haft bärsjal. Den har varit kanonbra, hon somnar fortfarande i den. Är 10,5 månader nu.

Svar på tråden skriker hysteriskt varje kväll (3 månader)