• Jen nifer

Döpa sitt barn till Adolf Hitler

Disskuterade lite i en namntråd nyss.

Stötte då på att vissa tyckte de va helt okej att döpa sina barn till exempel Hitler.
    Jag håller inte med. Att döpa sitt barn till Adolf Hitler är att vilja sitt barn ruskigt illa. På snudd til psykisk barnmisshandel.

man får inte döpa sina barn till vad som helst. och det ska inte kunna skada dom. Så har svårt att se att ett barn i svergie får heta så.

Men vad tycker ni? Är det helt okej att döpa barnet till Hitler, lr till och med Adolf Hitler?

Mollys mamma
  • Svar på tråden Döpa sitt barn till Adolf Hitler
  • Melissa79

Nej, det är inte ok. Det barnet som döptes så blev också omhändertagen senare som jag har förstått...

• Jen nifer
    sallybuse skrev 2009-02-04 23:21:01 följande:
    Nej absolut inte.¨Då har man inte så mycke bakom pannbenet om man gör de.
    Håller med.

Tycker rätt och slätt att Hitler borde förbjudas.
    Mollys mamma
  • Jen nifer
    Melissa79 skrev 2009-02-04 23:22:45 följande:
    Nej, det är inte ok. Det barnet som döptes så blev också omhändertagen senare som jag har förstått...
    Ja jag tror jag hört det också. Helt rätt. Man har inte mycket i huvudet, och inga bra avsikter om man döper sitt barn till det.
    Mollys mamma
  • Haraaz

Egentligen hette Hitlers pappa inte Hitler i efternamn utan Hiedler, (så egentligen borde ju det vara förbjudet o heta istället) men iaf... Det finns många som heter Hitler i efternamn i världen och de förknippas inte med adolf hitler för det, det är ett vanligt namn i tyskland/österrike...
    Men de föräldrarna som döpte sonen till Adolf Hitler var ju rassar också, de hade ju hakkors på väggarna och pappan hade det intatuerat. Normala folk döper nog inte någon till det i dagens samhälle...

• Wry

Förutom att Hitler är ett namn med negativa associationer är det ju ett efternamn, även om det inte är ett vanligt efternamn i Sverige. Men såvitt jag vet får man inte döpa barn till något som är ett tydligt efternamn just i Sverige, även om det tydligen är annorlunda i USA.

Sen hade väl just de där föräldrarna Hitler som nån typ av förebild, om jag förstått det hela rätt, så de kanske inte menade att misshandla sitt barn direkt. Men det var ju kanske inget lämpligt namn för det!

• Jen nifer
    Haraaz skrev 2009-02-04 23:28:27 följande:
    Egentligen hette Hitlers pappa inte Hitler i efternamn utan Hiedler, (så egentligen borde ju det vara förbjudet o heta istället) men iaf... Det finns många som heter Hitler i efternamn i världen och de förknippas inte med adolf hitler för det, det är ett vanligt namn i tyskland/österrike... Men de föräldrarna som döpte sonen till Adolf Hitler var ju rassar också, de hade ju hakkors på väggarna och pappan hade det intatuerat. Normala folk döper nog inte någon till det i dagens samhälle...
    Ja tror dig inte. Jag tror alla andra i omvärlden på nått sätt reagerar när dom träffar en Hitler. Och att kombinera Både Adolf och Hitler är helt sjukt.
    Mollys mamma
  • Jen nifer
    Wry skrev 2009-02-04 23:29:58 följande:
    Förutom att Hitler är ett namn med negativa associationer är det ju ett efternamn, även om det inte är ett vanligt efternamn i Sverige. Men såvitt jag vet får man inte döpa barn till något som är ett tydligt efternamn just i Sverige, även om det tydligen är annorlunda i USA. Sen hade väl just de där föräldrarna Hitler som nån typ av förebild, om jag förstått det hela rätt, så de kanske inte menade att misshandla sitt barn direkt. Men det var ju kanske inget lämpligt namn för det!
    Inget lämplig tnamn, och inga lämpliga föräldrar. Nej Det är ett efternamn och tror inte det är okej som tilltalsnamn. Men Kombinationen Adolf Hitler borde förbjudas så man från början absolut inte får döpa ett barn till de.
    Mollys mamma
  • Tiiah

Efter 11 sept 2001 var det ett par i Kina som gav sin son namnet "Usama Bin Ladin". De hade tydligen ingen aning vem människan var, men i mina öron låter det precis lika illa som ett barn som heter Adolf Hitler. Inte ok.

De förläldrarna i USA som döpte sin son till Adolf Hitler hävdade att de inte alls sympatiserade med nazismen, men frågan är ju vad vill de att folk ska tro då när man döper sin son till ett sådant namn?

• Haraaz

Vad är det du inte tror på? Fundersam Det är visst ett ganska vanligt namn i dom länderna...

Jen nifer skrev 2009-02-04 23:30:35 följande:
    Ja tror dig inte. Jag tror alla andra i omvärlden på nått sätt reagerar när dom träffar en Hitler. Och att kombinera Både Adolf och Hitler är helt sjukt.
  • Wry

Jen nifer skrev 2009-02-04 23:32:10 följande:

Inget lämplig tnamn, och inga lämpliga föräldrar. Nej Det är ett efternamn och tror inte det är okej som tilltalsnamn. Men Kombinationen Adolf Hitler borde förbjudas så man från början absolut inte får döpa ett barn till de.
    ...fast om man nu skulle heta Hitler i efternamn, och ha den dåliga smaken att döpa sitt barn till Adolf? Det kan ju inte förbjudas, även om det är olämpligt. Skulle iofs kanske inte godkännas i Sverige hursomhelst, men att just förbjuda går nog inte.

Tänker på dem som döper barn till Sven Svensson och liknande, inte helt jämförbart såklart, men svårt att förbjuda är det ju...
  • Jen nifer
    Haraaz skrev 2009-02-04 23:36:16 följande:
    Vad är det du inte tror på? Det är visst ett ganska vanligt namn i dom länderna...
    "Det finns många som heter Hitler i efternamn i världen och de förknippas inte med adolf hitler för det"

Det är de jag inte tror på. Jag tror visst att dom allra flesta förknippar namnet Hitler med Adolf Hitler.
    Mollys mamma
  • Jen nifer
    Wry skrev 2009-02-04 23:38:01 följande:
    Jen nifer skrev 2009-02-04 23:32:10 följande: ...fast om man nu skulle heta Hitler i efternamn, och ha den dåliga smaken att döpa sitt barn till Adolf? Det kan ju inte förbjudas, även om det är olämpligt. Skulle iofs kanske inte godkännas i Sverige hursomhelst, men att just förbjuda går nog inte. Tänker på dem som döper barn till Sven Svensson och liknande, inte helt jämförbart såklart, men svårt att förbjuda är det ju...
    Jo jag tycker det borde föbjudas faktist. Adolf Hitler är ingen lämplig kombination att döpa ett barn till. Det orsakar nog barnet mer smärta än glädje genom livet.
    Mollys mamma
  • Haraaz

Jag pratar om i Tyskland och österrike där folk vet att det är ett vanligt efternamn... alla som heter Hitler är inte släkt med Adolf Hitler eller nån av den familjen. 

Jen nifer skrev 2009-02-04 23:39:41 följande:
    "Det finns många som heter Hitler i efternamn i världen och de förknippas inte med adolf hitler för det" Det är de jag inte tror på. Jag tror visst att dom allra flesta förknippar namnet Hitler med Adolf Hitler.
  • Jen nifer
    Haraaz skrev 2009-02-04 23:41:39 följande:
    Jag pratar om i Tyskland och österrike där folk vet att det är ett vanligt efternamn... alla som heter Hitler är inte släkt med Adolf Hitler eller nån av den familjen. 
    Det kan jag gå med på, men du skrev Världen i ditt tidigare inlägg. Och utanför Tyskland/österrike tror jag att majoriteten reagera på namnet Hitler.

Men det jag verkligen ogillar är alltså KOMBINATIONEN av Adolf och Hitler.
    Mollys mamma
  • Trynträ

Döper man sitt barn till något sånt så kan man inte ha många hjärnceller. Tycker så synd om barnet. Tur vi har namnkontroll här i Sverige. Finns nog många barn som fått lida om den inte funnits. Ibland är föräldrar såna egoister så det finns inte.

• Trynträ

Det bästa av allt var att de funderade på att flytta till Tyskland. Haha. Snarare Afrika tycker jag eller nån obebodd ö.

Wry skrev 2009-02-04 23:29:58 följande:
    Förutom att Hitler är ett namn med negativa associationer är det ju ett efternamn, även om det inte är ett vanligt efternamn i Sverige. Men såvitt jag vet får man inte döpa barn till något som är ett tydligt efternamn just i Sverige, även om det tydligen är annorlunda i USA. Sen hade väl just de där föräldrarna Hitler som nån typ av förebild, om jag förstått det hela rätt, så de kanske inte menade att misshandla sitt barn direkt. Men det var ju kanske inget lämpligt namn för det!
  • grön banan

Borde va olagligt med ett sånt namn.

Svar på tråden Döpa sitt barn till Adolf Hitler