• holmis70

Kan man ge lingongrova till en 10mån bebis?

Som rubriken säger kan man ge lingongrova till en 10månaders bebis? Jag läste att man kan ge nyckelhåls märkta bröd till dem. Lingongrova är nyckelhåls märkt.
    /Sandra

• Svar på tråden Kan man ge lingongrova till en 10mån bebis?
  • viracocha

Det skulle jag tro. Vi 10 månader kan de väl äta det mesta. Bara det gillas av din bebis så...

• lunkentuss

jag gav det iaf :) o det gick bra ;)
    Spelar nog ingen roll heller om det är nyckehål elr ej =)

• Buus

jupp.. jag gjorde det och det gick så bra så.. :)

• Babe

Blir bara fundersam ang. saltet... ska inte barn ha osaltat före 1års åldern? Det har jag följt, men jag kanske är lite nojjig =)

• Ultraviolet

Lingongrova är inte så nyttigt som man kan luras att tro. Störredelen bröd ligger så att de med nöd och näppe klarar nyckelhålskraven (exv får brödet innehålla 1/10 socker). Dessutom innehåller många bröd konserveringsmedel. Det går säkert bra, men jag skulle välja något annat bröd än Lingongrova. Jag gillar inte Pågen öht.

• Millakilla

En kompis till mig hittade en gammal Lingongrova limpa i sitt skafferi. Den hade "halkat" långt bak o blivit bortglömd. Där fick den ligga i sin ensamhet ett par månader tills den ängtligen hittades. Där fanns nästan INGET mögel alls!!! Det känns ju lite konstigt, vad har de i brödet kan man ju undra...

Så jag skulle nog välja ett annat bröd när jag står i affären o ska handla bröd.

• Eisa
    Babe skrev 2009-02-05 12:34:01 följande:
    Blir bara fundersam ang. saltet... ska inte barn ha osaltat före 1års åldern? Det har jag följt, men jag kanske är lite nojjig =)
    Nej barn behöver inte ha osaltat före 1 års ålder. Det får ingå salt i maten, t.ex lite ost på smörgåsen eller att det ingår lite salt i själva brödet. Men man ska aldrig tillsätta salt, eller ha extrasaltat smör.
  • Ultraviolet

Millakilla: En bekant glömde en storpack av såntdär rost-bröd från Pågen i sommarstugan när de bommade igen för säsongen. Nästa vår/sommar när de kom tillbaka såg det lika fräscht ut som när de for. Man blir ju fundersam... Nä, vi äter sällan Pågen hos oss. Eller så kanske man borde tänka om och bara äta Pågen - och bli lika konserverad själv. Perfekt anti-age metod!

• holmis70

Tack för alla svar. Ska nog se om jag hittar ett annat bröd. inte kul med all konserveringsmedel. :)

• susieq82

uääääää, e re sant!? Fy sjutton, jag ger det ju ibland till min lilla tjej...låter som den gången jag glömt ett grönt granny smith äpple i väskan i nästan 3 veckor. Fortfarande hyfsat fräsht. Då blir man ju lite orolig ja...va sjutton va det där lixom?

Millakilla skrev 2009-02-05 12:45:21 följande:
    En kompis till mig hittade en gammal Lingongrova limpa i sitt skafferi. Den hade "halkat" långt bak o blivit bortglömd. Där fick den ligga i sin ensamhet ett par månader tills den ängtligen hittades. Där fanns nästan INGET mögel alls!!! Det känns ju lite konstigt, vad har de i brödet kan man ju undra... Så jag skulle nog välja ett annat bröd när jag står i affären o ska handla bröd.
  • MarieHJ

Ultraviolet skrev 2009-02-05 12:52:57 följande:

Millakilla: En bekant glömde en storpack av såntdär rost-bröd från Pågen i sommarstugan när de bommade igen för säsongen. Nästa vår/sommar när de kom tillbaka såg det lika fräscht ut som när de for. Man blir ju fundersam... Nä, vi äter sällan Pågen hos oss. Eller så kanske man borde tänka om och bara äta Pågen - och bli lika konserverad själv. Perfekt anti-age metod!
    Men jag har samma bröd och det möglade på stört här hemma! Kan det inte ha o göra med att brödet är vakumförpackat och om det då är oöppnat möglar det inte fort?? Mat som inte har kontakt emd syre möglar ju mycket långsammare.
  • Ultraviolet

MarieHJ skrev 2009-02-05 13:34:10 följande:

Ultraviolet skrev 2009-02-05 12:52:57 följande:
    Men jag har samma bröd och det möglade på stört här hemma! Kan det inte ha o göra med att brödet är vakumförpackat och om det då är oöppnat möglar det inte fort?? Mat som inte har kontakt emd syre möglar ju mycket långsammare.
    Det kanske det har. Och de kanske hade stängt av värmen osv så att det var ganska kallt under höst/vinter/vår. Kyla (typ kylskåpskallt) gör ju att brödet fortare blir gammalt, men att det inte syns utanpå i form av mögel. Men ändå - konserveringsmedel är läskigt och bland annat bröd möglar långt senare än normalt om konserveringsmedel är tillsatt.
  • Ultraviolet

Ja, det stämmer ju att surdeg inte möglar på samma sätt som annat bröd. Att brödet torkar ut är en annan orsak till att det inte möglar. Men däremot har jag aldrig hört att ett bröd skulle mögla fortare eller långsammare om man fingrar på det eller inte. Var har du hört det? Eller är det att det kommer i kontakt med luft du tänker på?

Ursäkta TS, vill inte kapa din tråd med allt mögelprat, men jag blev lite nyfiken.

Svar på tråden Kan man ge lingongrova till en 10mån bebis?