• Bullan1978

Svullna ben och fötter - Stödstrumpor?

Hej, är i v.36 och har fått svullna ben och fötter.

På vilket sätt hjälper stödstrumpor mot svullna ben?

Kan någon tipsa på bra ställen att köpa/beställa stödstrumpor som inte är så dyra?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Svullna ben och fötter - Stödstrumpor?
  • Elli47

Det finns stödstrumpor på Apoteket, vet inte om det är någon större skillnad i pris på olika ställen faktiskt...

• joli81

Stödstrumpor hjälper att pressa upp det venösa blodet och vätska mot hjärtat igen, normalt sköter venklaffarna detta men under graviditeten så blir klaffarna försvagade vilket leder till att blodflödet blir sämre och fötterna (och händerna) svullna.
    Apotekets stödstrumpr är bra och hyfsat pris, finns både i bomull och nylon.
    Jag är inte värst svullen men har haft stödstrumpr sedan v25 i alla fall, risken att få åderbrock är ju stor om blodflödet inte fungerar som det ska.

• Bullan1978

Tuuusen tack för alla svar!

Jag har ju hört att man ska ha stödstrumpor mot svullna fötter men jag har liksom aldrig fattat exakt varför. Bara att det ska vara bra. En jättebra förklaring av "joli81". Tack! Jag är mycket riktigt även svullen om händerna men till dem finns nog inget motsvarande stödstrumpor

• Vicky83

Jag det finns det. Jag är inte gravid, men har problem med svullna händer ändå. Har stödvantar. Finns också på Apoteket.

• Vicky83

Menar: Jo, det finns det.

• Bullan1978

Vicky83 skrev 2009-02-05 18:16:10 följande:

Jag det finns det. Jag är inte gravid, men har problem med svullna händer ändå. Har stödvantar. Finns också på Apoteket.
    Rackarns Det finns resurser, helt klart! Tack för info!
Svar på tråden Svullna ben och fötter - Stödstrumpor?