• Jaxon

Coca Cola

Nu är det nojjiga jag igen som skriver...

Hur är de här me coca cola. Hur farligt är det egentligen? De kan ju inte vara lika mycke koffein i de som en kopp kaffe. Livsmedelsverket rekomenderar ju max 3 koppar kaffe per dag men hur mycke cola motsvarar det?

Jag dricker varken kaffe eller te men jag gillar cola. Har inte druckit det nu på flera veckor, inte sen jag fick reda på att jag va gravid...

Men jag skulle gärna kunna vilja dricka cola utan att vara rädd för missfall..

Nån som vet?

ღ ღ Jag tar inget för givet....ღ ღ
  • Svar på tråden Coca Cola
  • SkattiSkat

Hej,
    Jag är i v.23 och jag dricker coca cola. Visst, det är stor skillnad på att dricka 1-2 glas och att dricka 1-2 liter, men det handlar om sunt förnuft. Visst vatten är bra, men SÅ trist det blir efter ett tag.

• Jaxon
    lillgarden skrev 2009-02-05 16:09:31 följande:
    www.barntotal.se/gratis_raadgivning/fraagor_o.../
    Tack för svaret. Dock stod det inget om koffeinet i svaret..
    SkattiSkat skrev 2009-02-05 16:11:26 följande:
    Hej, Jag är i v.23 och jag dricker coca cola. Visst, det är stor skillnad på att dricka 1-2 glas och att dricka 1-2 liter, men det handlar om sunt förnuft. Visst vatten är bra, men SÅ trist det blir efter ett tag.
    Ja när jag kommer till den veckan du är i så kanske jag vågar lita på att jag inte ska få mf iaf... Tack för svaret.
  • Småtokig

Jag har druckit cola hela graviditeten och gjorde likadant förra gången oxå. Eftersom jag inte dricker varken kaffe,te eller saft så är läsk eller vatten det alternativ jag har kvar och inte har jag avstått från colan bara för att jag blev gravid.

♥Albin 20070116 ♥Mini BF 090424♥
  • pp08

Hej Jaxon. Tror att vi pratades tidigare i en annan tråd.

Har jag förstått rätt att du är gravid igen? Grattis

Själv har jag låtit bli att dricka coca-cola och kaffe under graviditeten. Minskade kaffe-intaget under de första veckorna och är inte alls sugen längre. Ibland tar jag en kopp te.
    Förutom koffeinet är det rätt så mycket socker i cola, så om jag har sockerbehov känns det lite nyttigare med fruktjuicer eller färskt frukt.

Jag tror att varken lite cola då och då eller kaffe är skadligt och kommer inte att orsaka något mf; du och bebisen mår bäst av att du själv bestämmer hur mycket du ska dricka. Det finns kvinnor som behöver lite koffein för att kunna hålla sig vaken, att hoppa över kaffe eller cola skulle inte vara bra for de. Tror mig, det finns perioder under graviditeten att man skulle kunna göra allt för att hålla sig vaken eller känna sig lite piggare!

Är själv i v. 22 nu.

• Jeanettealice

När jag var gravid drack jag säkert 1,5 liter cola varje dag, och min dotter föddes helt frisk.. så jag tror inte de tär snågon fara, jag dricker varken te eller kaffe.

• minbabynr1

vad jag läst kan man dricka så mycket som max 6 koppar kaffe.. villket motsvarar ungefär 3 liter cola om dagen.
    så ett glas eller två ska nog inte vara någon fara!

• Jaxon
    pp08 skrev 2009-02-05 16:24:01 följande:
    Hej Jaxon. Tror att vi pratades tidigare i en annan tråd.Har jag förstått rätt att du är gravid igen? Grattis Själv har jag låtit bli att dricka coca-cola och kaffe under graviditeten. Minskade kaffe-intaget under de första veckorna och är inte alls sugen längre. Ibland tar jag en kopp te.Förutom koffeinet är det rätt så mycket socker i cola, så om jag har sockerbehov känns det lite nyttigare med fruktjuicer eller färskt frukt.Jag tror att varken lite cola då och då eller kaffe är skadligt och kommer inte att orsaka något mf; du och bebisen mår bäst av att du själv bestämmer hur mycket du ska dricka. Det finns kvinnor som behöver lite koffein för att kunna hålla sig vaken, att hoppa över kaffe eller cola skulle inte vara bra for de. Tror mig, det finns perioder under graviditeten att man skulle kunna göra allt för att hålla sig vaken eller känna sig lite piggare!Är själv i v. 22 nu.
    Ja vi har pratat förut pp08.. va kul att du är så långt på väg =)

Jo jag har försökt göra som dig att inte dricka så mycke dricka o colan har jag avstått från helt sen jag fick reda på att jag va gravid. Men ibland blir man ju sååå sugen... =)

Man är ju extra nojjig eftersom man förlorat två små förra året..

Men nu är det nytt år o nya tag.. detta år kan ju inte bli sämre.. =)

Kram på dig !
  • Jaxon

Tack alla ni fina för svar.. kanske man kan ta sig ett glas lite då o då iaf.. =)

• systersandra

Det är mycket mindre koffein i coca cola än kaffe så du måste dricka flera liter för att få i dig koffein som motsvarar mer än 3 koppar.
    Att dricka flera liter cola om dagen är inte farligt,men sockret är allt annat än hälsosamt,både för tänder och fettreserverna.
    Men en normal konsumtion coal som jag kanske kan tycka går vid max 5 dl är ju helt ofarlig.

Svar på tråden Coca Cola