• Poppy Lee

VARFÖR?? Nån medicinskt kunnig som vet?

Topdog: Beklagar dina mf!

Jag har fått tre sena mf, alla i andra trimestern. Vid två av tillfällena hade jag också gjort KUB med fina siffror. Obduktionerna har inte visat på några fel.

Jag tycker att du ska kräva att få en utredning gjord. Dels bör de kolla hur ditt blod koagulerar (små proppar kan orsaka mf, även i andra trimestern), dels göra en kromosomanalys. För senare mf kan man också göra en "mekanisk" undersökning av livmodern, se så att det inte sitter ett myom eller en polyp t ex, som orsakar mf:en (detta syns inte alltid på ultraljud).

Utredningen har tyvärr inte visat på någonting i mitt fall, men det finns trots det en del behandlingar man kan prova, som Trombyl, Fragmin och kortison. Själv står jag i operationskö för att göra en hysteroskopi, som är en undersökning där de går in med kamera i livmodern för att se om det finns några förändringar där som orsakar mina mf.

Kram!

JA77: vilken totalt onödig kommentar Även om vi härinne är "amatörer" som du skriver, besitter många av oss väldigt stora kunskaper om missfall, i synnerhet om upprepade mf som många gyn i Sverige är mkt okunniga om.

• Poppy Lee

Topdog: det är sant, det är extremt ovanligt med mf efter v. 12, och i synnerhet efter ett bra KUB. Mina har skett i vecka 18 (två st) samt i vecka 13 (1 st).

Vad jag förstår så kan livmodern förändras efter att man har fött barn. Man kan få sammanväxningar, t ex, efter en förlossning el. kejsarsnitt, och även efter skrapningar då förstås (som det ofta blir såväl vid tidiga mf som vid sena mf som leder till tvåstegsaborter).

Kontraströntgen visar tyvärr inte alla förändringar, utan det säkraste sättet att utreda livmodern är hysteroskopi, dvs en kameraundersökning (sker i regel under narkos, så det är ett lite större ingrepp)).

Kromosomanalys bör de även göra på dig och din man, det är ett enkelt blodprov och det borde sjukhuset verkligen ge dig utan tjat.

Allt fler forskare menar att upprepade mf, såväl tidiga som sena, kan bero på ett överaktivt immunförsvar. Detta kan utredas genom ett antal blodprover och behandlas på olika sätt. I den här tråden

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html

är det många som fått upprepade mf och som fått behandling för det(ett par i tråden har också haft flera senare mf) och därefter lyckats behålla en graviditet.

Du får jättegärna inboxa mig om du har några fler frågor!

Svar på tråden VARFÖR?? Nån medicinskt kunnig som vet?