• winterangel85

Lite frågor om att spinna garn.. (Slända eller spinnrock)

Hej!

Just nu håller vi på med ett fördjupningsarbete i skolan & jag har valt att spinna garn av mammas hunds päls. Superkul!

Just nu spinner jag på en slända, men det är svårt att få till de rätta takterna.;)
    Men nu till min fråga..

Vad är skillnaden på att spinna med slända alt. spinnrock? Alltså vad är lättast och vad ger bäst resultat. Jag vill ha ut ett tunt garn av denna ull.

På loppisen här i stan har de flera spinnrockar till mycket billig peng, men hur vet jag som nybörjare om de är i ett okey skick?

Tacksam för alla svar!
    //W

• Svar på tråden Lite frågor om att spinna garn.. (Slända eller spinnrock)
  • stenfalk

Vilket härligt fördjupningsarbete du har valt! Risken är stor att du fastnar totalt i spinnandet värld Det är jätteroligt.

Om det är lättast att spinna på slända eller spinnrock är en smaksak men de flesta tycker att det är enklast att lära sig på slända. Det är lättare att ta det lite lugnt med slända så man hinner med. Men det tar ju ett tag att få inte tekniken (Och man kan alltid lära sig mer, hur länge man än hållit på ) Övning, övning, övning är mitt tips. Börja med att spinna ull. Det är betydligt lättare än att att spinna hundpäls, och lär dig få in tekniken på det.
    Sen är det sällan man spinner hundpäls som den är utan man blandar ofta upp de med ull, för att få lite andra egenskaper på garnet.
    Tänk också på att om du ska spinna tunt garn behöver du en lätt slända.

När det gäller spinnrockar på loppis så är de mycket sällan kompletta. Som nybörjare kan det var svårt att se, och bäst är ju om du har någon som kan som du kan ta med dig dit till hjälp.
    Annars ska du framförallt kolla att den har en spinnvinge som ser ok ut och att det finns åtminstone en spole(som passar på rocken), gärna flera. Dessa delar saknas ofta. Så ska naturligtvis hjulet se ok ut, inte skev, den ska vara någorlunda lättrampad osv.
    Tänk också på att gamla svenska spinnrockar oftast är tillverkade för att spinna lin på. Detta innebär inte att de inte går att spinna ull på dem, men de har ofta en hög utväxling och är främst lämpliga att spinna tunt på. Och som nybörjare tror jag att det är svårt att få till. Det går fort.

• winterangel85

Tack för dina svar.. :)

Varför blandar man in ull i hundens ull när man spinner, vilka egenskaper är det fårullen kan tillföra?
    underullen jag har är fibrerna ca 20 cm långa & det är inga problem att få det till ett behändigt garn.

Antar att jag måste bita ihop lite & be om tålamod.. Att vara fullärd efter 2 timmar med sländan i handen är lite overkill.. =P

• stenfalk

Hundpäls har ingen elasticitet, men det har däremot fårull. Så genom att blanda in fårull så får man ett garn med mer elasticitet och som blir lite luftigare än om man bara använder hund, och det man stickar blir mindre stumt och stelt.

Och jo, nog kräver det tålamod. Och fullärd blir man aldrig. Jag har spunnit i 2,5 år och jag är långt ifrån fullärd. Ju mer man lär sig, desto mer finns det att lära. Men börja du med att koncentrera dig på att få till ett någorlunda jämnt garn med inte allt för mycket (eller lite) tvist, på det sätt du lyckas. Teknik kan man fundera på senare. Det började jag inte göra förrän efter över ett år egentligen, utan jag bara spann på det vis jag lyckades få garn till en början. Spinn gärna tvåtrådiga garner. Det är lättare att får till användbara garner så än att försöka använda sina entrådiga som nybörjare.

• winterangel85

Aha.. Det är därför man blandar i fårull alltså.. Tack! Ska ta mig en rejäl funderare, men det blir nog till att blanda i lite fårull också.

Jag kan tänka mig att man aldrig blir fullärd, men vad kul det är att spinna. Jag är så fascinerad för varje bit garn som sakta bildas. Så häftigt!

• winterangel85

Det går bra!

Jag börjar få lite koll på sländan & nu snurrar den som jag vill, för det mesta.
    Har även skaffat lite ull som jag ska testa att blanda i, men tror att det blir ett bra garn utan fårull faktiskt. Det som talar emot fårullen mest är att jag förlorar mycket av färgen på hundullen.

Det är ju så kul!!

• stenfalk

Trevligt att det går bra :)
    Du får prova både med och utan fårull och se vad du tycker bäst om.

Jag tror jag ska ägna min kväll åt spinnrocken jag också nu

Svar på tråden Lite frågor om att spinna garn.. (Slända eller spinnrock)