Inlägg från: Majsan70 |Visa alla inlägg
  • Majsan70

FIP?

FIP går enbart att diagnosticera efter obduktion. Innan obduktion kan man bara ställa en diagnos utefter symptomen. När coronaviruset väl utvecklats till FIP DÖR katten ALLTID.

Som det ser ut just nu inom forskningen så muterar viruset pga av DNA. Som det redan är skirvet i flera andra inlägg så är trauma en utlösande faktor.

FIP är i dag en mycket vanlig diagnos tyvärr både inom Birma sidan o på en hel del andra katter.

Många veterinärer är dåligt informerade så det spelar ingen roll om det är på ett stort djursjukhus eller ett litet. Oftast får man gå in o kräva en obduktion för det sker inte med automatik. Att som veterinär ställa en diagnos och behanda denna som FIP tyder på stor okunnighet enligt alla de fakta jag tagit reda på om denna sjukdomen.

• Majsan70

Froststar skrev 2009-02-10 13:59:01 följande:

Sedan är ju inte det helt sant att endast obduktion kan påvisa förekomsten av FIP. Vid torr FIP är det inte säkert att det krävs obduktion för analys. Om sjukdomsförloppet inte gått för långt kan katten sövas ner och biopsi/vävnadsprov från misstänkta organ kan tas. Problemet är dock oftast att folk kommer in med katten när den redan är för svag för narkos.Vid våt FIP kan man diagnosticera medan katten lever.
    Det stämmer ine! Man kan endast få en hint om vad katten lider av, men för att veta 100% måste det till en obduktion.
    Den veterinär som påstår annat har inte de rätta kunskaperna skulle jag våga påstå.

Jag har både läst en hel del o pratat med väl insatta veterinärer samt andra uppfödare inom "min ras", där tyvärr FIP är mycket vanligt.
    Det är ofta seminarier i ämnet så det rekomenderas för de som vill få den senaste infon i ämnet!
  • Majsan70

Tyson 77 skrev 2009-02-10 14:14:52 följande:

Svar på #15Han hade våt FIP och när vi kom till akuten tog ett ett prov ur buken. Klart att hon bevisligen inte kunde säga att det var FIP i det läget, men alla symptomen stämde. Nej, fanns ingen vits med att göra en obduktion.Måste bara tillägga att jag tycker att det är en j*a ton här inne med alla besserwissar... Så nu lämnar jag er.Lycka till med tjafsandet...
    Besserwisser eller inte. Fakta är fakta o forskningen säger klart vad som gäller i dagsläget. TYVÄRR. Eftersom jag föder upp en ras som ofta utvecklar just FIP skulle jag så innerligt vilja att det såg annorlunda ut. Kanske i framtiden kommer det att göra det?
    Fram tills dess kan man bara läsa alla nya rön o ta till sig den info som finns i dagsläget.

Det är synd att du tar det som tjafs o "ton".
Svar på tråden FIP?