FIP?
Jag skulle dock ställa mig lite kritisk till veterinärens diagnos än så länge. FIP går nämligen inte att påvisa med 100% säkerhet för än vid obduktion. Jag har aldrig hört talas om någon katt som överlevt FIP, bara de som lyckats försena död genom att dränera buken. Dock trodde inte jag att svenska veterinärer tillämpade den behandlingen. Senär det ju sosm sagt svårt att veta iom att det inte går att ställa 100% diagnos på levande djur.
TS - har dins syster köpt sina katter från samma uppfödare? Då behöver det inte alls vara så konstigt att fler än en katt drabbas. Det beror helt på hur uppfödaren aggerade efter det första fallet.
Det finns våt och torr FIP. Våt FIP är den som oftast drabbar unga katter med svagare imunförsvar, och har ett ganska kort förlopp. Torr FIP drabbar oftast äldre katter 7-8 år och uppåt och har i regel ett mycket långsammare förlopp. Det som talar emot att din systers katt har FIP är egentligen hans ålder. Han är på gränsen till att han borde fått FIP tidigare om det är FIP. O andra sidan kan det vara just det som gör att han inte visat upp symptom ännu, han har ett starkt imunförsvar. ´Hur som, jag skulle som sagt avvakta en aningens och fortsätta behandling.
Froststar - du kan inte veta om din katt haft FIP av samma orsak som ovan. Det går bara att sätta en 100% diagnos på FIP vid obduktion.