• Sigrid

Ert bästa recept på kålpudding

Ge mig ditt bästa recept på kålpudding. Jag har aldrig testat, men vill gärna göra det.

• Svar på tråden Ert bästa recept på kålpudding
  • isisisis

Jag brukar göra en snabbvariant.

Steker kålen i små bitar,kryddar med nån msk sirap efter ett tag.
    Det får steka tills den mjuknar.

Sedan lägger jag ett lager med stekt kål i botten på en smörad form.

Sedan är det färsen,man gör en vanlig färs,fast lösare.
    ha i mer mjölk bara.
    Smaka av så den är lagom salt...

Sedan brer du ut den över kålen,och lägger ytterligare ett lager kål över,och kanske ett par smörklickar.

Minns ej gradantal på ugnen.

men det är lätt att googla på snabb kålpudding.

Får du sky kvar i pannan kan du ha det i en sås till efteråt...

• Golvmoppen

Kolla i Vår Kokbok på Kålpudding i långpanna.

Den brukar mannen göra och är mkt god. Den innehåller Risgrynsgröt och blir på det sättet mer matig.

Kålen behöver su inte alls bryna eller slaka innan. Gör iordning vitkålen och läggen sedan i en bunke med sojan. Detta blir lika bra och man vinner tid.

Lycka till!

• gubealol

Jag gör också med risgrynsgröt, köper en färdig korv från affären och blandar i. Supergott!

Golvmoppen skrev 2009-02-06 12:02:09 följande:
    Kolla i Vår Kokbok på Kålpudding i långpanna.Den brukar mannen göra och är mkt god. Den innehåller Risgrynsgröt och blir på det sättet mer matig.Kålen behöver su inte alls bryna eller slaka innan. Gör iordning vitkålen och läggen sedan i en bunke med sojan. Detta blir lika bra och man vinner tid.Lycka till!
  • Golvmoppen

gubealol: Visst är det gott, men mannen gör gröten själv från grunden. Han brukar även göra extra, så dottern och han kan äta en portion. Jag gillar inte risgrynsgröt bara.

• gubealol

Det tar sån himla tid om man ska koka egen, men visst är det gott.

Golvmoppen skrev 2009-02-06 12:07:19 följande:
    gubealol: Visst är det gott, men mannen gör gröten själv från grunden. Han brukar även göra extra, så dottern och han kan äta en portion. Jag gillar inte risgrynsgröt bara.
  • annca

I min kålpudding har jag vanligt kokt ris och slakad vitkål... Snabb och enkel att tillreda (tar lite tid i ugnen bara...)

Strimlar en lagom stor bit vitkål och skivar en gul lök.
    Slakar kålen i kokande vatten och låter rinna av. Sparar ett par dl av slakvatnet och gör grönsklasbuljong med.
    Kokar ca 2 port vanligt ris.
    Blandar kål, ris, ett ägg och fläskfärs till en enda röra som jag breder ut i en smord hög ugnsform. Häller över buljongen och gräddar i 200 grder ca 45 min. Mot slutet av gräddningen häller jag över ca 1 dl matlagningsgrädde.

Serveras med enbart lingonsylt. Ingen extra sås och ingenpotatis.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Jazza

Jag gör med risgrynsgröt, steker kålen i soya och mörk sirap.... Smaskens

• Mathe

Jag brukar köra receptet i Bonniers kokbok, den blir supergod!

• buffybus

kan man inte till o med koka kålen lite innan på dagen så spar man ännu mer tid o kanske går fortare i ugnen?

har för mig min mamma gjort så iallafall... mmmm kålpudding. mega mums.. synd inte min man tycker detsamma..

bebis kommer i juli då blir André storebror
  • Hanna o Dennis

Jo visst går det! Jag kokar alltid kålen tills den blir mjuk..

buffybus skrev 2009-02-07 21:57:10 följande:
    kan man inte till o med koka kålen lite innan på dagen så spar man ännu mer tid o kanske går fortare i ugnen?har för mig min mamma gjort så iallafall... mmmm kålpudding. mega mums.. synd inte min man tycker detsamma..
  • gubealol

Någon som steker köttfärsen innan?

Svar på tråden Ert bästa recept på kålpudding