• Anonym

Min man har blivit en riktig mansgris

Jag går hemma med vår 6 månaders bebis och min man jobbar. Vi har också tre barn som går i skolan, två av dom är hans sedan innan.

Min man har alltid jobbat mycket och jag accepterar det. Han har ett heltidsjobb och en gård han sköter på fritiden. Jag har alltid fått göra allt hemarbete för att han helt enkelt inte har tid.

Men nu när jag går hemma så är det som att han stör sig på att jag bara drar runt och inte gör nånting. Fattar inte hur man kan tro att jag bara latar mig när jag gör allt hemma plus att jag hämtar och lämnar barnen i skolan som ligger ca 1 mil bort (enkel väg).

Många gånger kommer han bara hem och klagar, dålig middag, rörigt mm.

När jag konfronterar honom med att jag inte är någon slav här som bara har till uppgift att plocka efter alla så säger han bara att jag är lat.

Innan hade vi till exempel så att de äldre barnen skulle ställa in sin tallrik i diskmaskinen, men så säger han åt dem att dom kan låta den stå, sedan tar han det inte själv utan tycker att jag då skall göra det.
    Han ställer inte bort sin egen tallrik, lägger sin tvätt i tvättkorgen, eller ploickar undan egna grejor.

Till råga på allt så har vi mycket strikt uppdelad ekonomi då det ju är han som har utbildat sig och har den höga lönen och jag som får stå mitt kast som låginkomsttagare.

Gud vad jag är besviken på honom. Känner mig deppig och irriterad på honom för detta.

Vad är en lagom uppdelning när den ena föräldern är hemma?

• Svar på tråden Min man har blivit en riktig mansgris
  • Anonym (sofie)

Ekonomidelen tycker jag att han har rätt i. Mina pengar är mina pengar, hans är hans. Han har jobbat hårt för att utbilda sig och därmed få den lön han har. Med undantag för de som är mammalediga eller hemmafruar, då tycker jag att man delar alla inkommande inkomster 50/50 eftersom kvinnan får offra karriär/höga inkomster för det gemensamma barnet.

Jag anser att den som går hemma har huvudansvar för att sköta hemmet, städa, laga mat osv. Men det finns gränser. Han kan självklart ta undan sin tallrik och plocka undan efter sig själv. Likaså barnen! Det handlar om allmän hyfs.

• Stockholmaren

I ett förhållande speciellt som sambos/gifta så delar man på allt ekonomi, arbete m.m. Varför gör du allt? Låt han sköta sitt i så fall?

• Pochahontas

Vad gäller ekonomin tycker jag det låter helgalet! En famlij - en inkomst. Allt annat brukar bara leda till bråk och besvikelse!

Jag har varit med om båda delar. Tjänat bättre och tjänat sämre. Det är ingen anledning till att den ena ska ha mindre pengar än den andre. Alla pengar in på ett konto, osv... Jag tycker det är självklart att man har gemensam ekonomi när man bor ihop, har barn, och är gift. Du förlorar ju dessutom pension, osv... när du går hemma. Tror du borde ta ett snack med mannen din.

Vad gäller vem som gör vad är det väl självklart att den som går hemma gör mest hemma, men det finns en gräns även där. Visst kan man väl hinna med att tvätta, ha maten klar, osv, men att städa upp efter sej själv, duka av, osv ska alla hjälpa till med. Det är ren hyfs.

Till din fråga: Vad är lagom uppdelning? Svar: INGEN uppdelning! Gemensamt hushåll - gemensam ekonomi.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Hannah76

Jag tycker det är märkligt att ha uppdelad ekonomi när man har barn. Delar ni upp procent, allt i så att det blir rättvist?

Ger han dig chansen att vidarutbildadig så att du får en högra inkomst?

• Maline

Jag håller inte med Anonym (Sofie) angående ekonomin..Man kan inte säga rakt av att mina pengar är mina och dina dina. Det beror på vilka pengar som går till vad. Vem betalar era räkningar, barnens kläder, bensin för att köra hans barn till skolan, maten osv? Det rimliga är att man bidar till hushållets totala ekonomi efter förmåga.

Sedan tycker jag inte att hemmet är ett hotell för någon, oavsett om en person går hemma. Min man är föräldraledig nu men inte fn kräver jag att han sköter allt, han gör lite mer än jag men fördelingen ligger nog runt 65% på honom och 35% på mej när jag var hemma var det tvärt om. Men om ni gemensamt kommit överens om att din man skall jobba 100% och sköta sin gård, då kanske ni ochså kommit överens om en arbetsfördelning där du gör mer. Oerhört dålig stil av mannen att klaga på middagen eller inte plocka undan tallriken oavsett.

• salvavinnie

Håller med ovanstående om att gemensamt hushåll=gemensam ekonomi. Ni är ju ett team, han skulle ju aldrig kunna jobba så mycket om inte du tog hand om barnen och hemmet. Och lite får han väl ändå hjälpa till, du måste ju också få en chans att vila lite från ditt jobb?

Och i ärlighetens namn - jag har själv gjort både och, dvs varit hemma med bebis heltid samt varit den som har jobbat mycket när mannen varit hemma på heltid. Vi delade i princip lika på föräldraledigheten. Behöver jag påpeka vad som var jobbigast....???? Att gå till jobbet är rena semestern.

Ta ett snack med din mansgris!

• pluttebarn

I min värld har man som gift gemensam ekonomi. Ungarna du går hemma med är för fasiken även hans. Eller så kan du bara säga ifrån en dag, att nu får gubben passa barnen, för du vill utbilda dig så du också får en bra ekonomi. Det är ju sanslöst- Ska en gå hemma o sköta hushållet o barnen, medans den andra kan jobba o utbilda sig?
    Fine, men då delar man 50/50...

3D ul i v 22. bilder finns på lillebror
  • Anonym (J)

Om hans pengar är hans pengar, så är väl hans disk hans disk? hans tvätt är hans tvätt? Han borde inte behöva dela med sig av sitt damm, mjäll, skräp tilll TS heller...

• Anonym (sofie)

Anonym (J) skrev 2009-02-06 13:08:05 följande:

Om hans pengar är hans pengar, så är väl hans disk hans disk? hans tvätt är hans tvätt? Han borde inte behöva dela med sig av sitt damm, mjäll, skräp tilll TS heller...
    Alla tycker vi olika, men har man valt att inte vidareutbilda sig och därmed får lägre lön så tycker jag man får stå sitt kast. Varför ska jag få del av det han arbetat för utan att behöva göra något för det?

Men som jag skrev, detta GÄLLER INTE när kvinnan är mammaledig eller hemmafru, då tycker jag som sagt att alla inkomster delas lika, oavsett vem som tjänar vad.
  • Polly S

hur man delar upp det med ekonomin, hög/låg lön, utbildad eller icke är väl upp till var & en, men att den som går på FP "straffas" för att h*n är hemma med barnet -nej, det låter helt galet för mig!
    självklart delar man på inkomstbortfallet där!

• Sirling

Det kanske är dags att lägga ner allt du gör ett tag, så får han se hur allt förfaller...

• Saadie

fy farao...

det jag mest reagerar på är att han säger att de stora barnen ska lämna tallriken och så ska du ta den när de tidigare har ställt in tallrikarna själva!
    Ska barnen delta i denna mobbing? Fy vad sjukt och respektlöst!

Är man gift så är man ENLIGT LAG försörjningsskyldig för varandra, då finns inte mitt o ditt (även om många har det så ändå).

Men TS, starta en egen firma då, hushållsnära tjänster! Skicka fakturan så får han betala dig för det du gör för honom och hans barn!

• lokisse

om det ska delas rakt av sa betyder det i min värld att det även inefattar hyra mat och liknande som jag antar att ts man betalar efter som ts säkerligen inte kan betala halva hyran och liknande...därimot kan du ju lata manen ta ditt "jobb" en dag sa att han vet att du inte bara igger pa latsidan

De omnibus rebus et nonullis aliis
Svar på tråden Min man har blivit en riktig mansgris