• Anonym (suck)

Social fobi och söka jobb

Jag tror att jag har social fobi. Är ganska blyg av mig och har en del saker som jag tycker är jobbiga. Jag undrar hur ni med social fobi fixar det här med att skaffa arbete?

Jag har pluggat på högskolan och är efter det arbetslös. Jag har skickat många ansökningar, men får aldrig svar så jag vet inte hur jag ska kunna få jobb. Törs inte ringa runt heller. Och jag tror att jag ska svimma av skräck om jag får en anställningsintervju, fattar inte hur jag ska våga. Jag har läst på en massa om jobbsökning, och ju mer jag läst ju större blir rädslan. Alla råd om vad man ska säga, hur man ska prata, röra sig, ha för kläder osv osv gör mig panikslagen. Minsta fel och man är körd. När jag blir nervös vet jag att jag kan säga fel, bli helt ställd och stum osv. Jag har haft jobb förr, men kunde då få det genom kontakter och slapp intervjun. Jobbandet är jag inte rädd för alltså. Vad gör man..

• Svar på tråden Social fobi och söka jobb
  • Anonym

Jag känner exakt som du gör!! Jag är arbetslös nu och fattar inte hur jag ska lyckas få ett jobb när jag har så svårt att ringa och prata med folk som jag inte känner. För att få ett jobb så räcker det ju inte med att skicka in en ansökan...

Hoppas någon annan har tips! =)

• Anonym

Jag tycker först och främst att om du får en intervju ska du säga att du är jättenervös. Då brukar det kännas bättre automatiskt. =) Jag hade en jättebra "intervjuare" som sa det första hon gjorde att "nu behöver du inte vara nervös, vi ska bara prata lite"... =)

• Anonym

Jag försöker tänka att om det går åt helvete så gör det inget, för jag kommer aldrig träffa den personen igen iallafall. Sen gäller det att vara förberedd. Jag går igenom allt jag ska säga, skriver manus till mig själv Men det är svårt, jag vet...

• Anonym (Hey)

Tänk inte så mycket, utan bara gör det ist...

Ju mer du oroar dig och tänker på att det är läskigt och ska gå dåligt desto mer nervös blir du.

• Anonym (suck)

Jag föreställer mig det som ett korsförhör. och om jag stammar och verkar nervös tror dom att jag ljuger, jämt är "kontig osv. Med tanke på att jag inte ens får några intervjuer inser jag att min bransch är svår. Om jag någonsin får komma har dom ändå kallat 20 till som kan framhäva sig bättre. Vilka odds har man då. Jag hade nog inte tänkt lika mycket om man fick komma på massor av intervjuer och det fanns massor av jobb.

• Anonym (suck)

Anonym skrev 2009-02-06 09:59:27 följande:

Jag tycker först och främst att om du får en intervju ska du säga att du är jättenervös. Då brukar det kännas bättre automatiskt. =) Jag hade en jättebra "intervjuare" som sa det första hon gjorde att "nu behöver du inte vara nervös, vi ska bara prata lite"... =)
    Lät ganska bra det
  • Anonym (ångest)

Känner exakt som du gör!!! Ja brukare spela som en roll.
    Ja går in och är den mest självsäkra människan som finns som är glad och öppen och social.. Intalar mig själv att det här är lätt det fixar du!!!

• Anonym

Ja, det är
    Anonym (ångest) skrev 2009-02-06 15:15:56 följande:

Känner exakt som du gör!!! Ja brukare spela som en roll.Ja går in och är den mest självsäkra människan som finns som är glad och öppen och social.. Intalar mig själv att det här är lätt det fixar du!!!
    Det är faktiskt ett bra tips, låtsas att du är någon annan liksom. Jag veeet att det är supersvårt. Jag har nyss börjat inom ett yrke där vi måste ha dresscode och vara superproffsiga. Och så fort jag tar på mig dräkten blir jag den människan, även om jag är ett flumm i vanliga fall
  • Anonym (suck)

Håller helt med om att det funkar att gå in i en roll. Men det är lättare om man har en roll att spela då, som i sitt yrke.

Kommer jag och söker jobb är det mig som person som ska granskas. I yrket är det ju ingen som undrar över mig som privatperson, vad jag någonsin gjort, vad jag gör osv. Vet ju att rekryterare ifrågasätter precis allt och frågar helt sjuka saker, sånt ingen i normala fall någonsin frågar. Jag har kompisar som blivit rent attackerade pga löjliga saker, som varför dom läser böcker på fritiden eller varför deras föräldrar är skilda. Det är sånt jag inte klarar av.

• Anonym (ångest)

Ja vet att det finns en typ handledare ifrån arbetsförmedlingen, som kan följa med och om man nu skulle få en prov anställning. Så är den personen med tills man blivit lite varm i kläderna , lärt känna kollegerna... Ja ska nämligen få den hjälpen. Be att få prata med arbetsförmedlingens psykolog..

• Anonym (suck)

Har dom psykolog på AF? Det var verkligen nyheter..Ja, det är ju "bara" intervjuer som jag är skräckslagen inför. Berätta gärna mer..Har du rädsla både för intervjuer och att börja jobba? Var hittar man jobben man kan få då? Hjälper dom en med kontakter eller nåt? Jag är verkligen desperat efter ett jobb.

Anonym (ångest) skrev 2009-02-08 11:49:47 följande:

Ja vet att det finns en typ handledare ifrån arbetsförmedlingen, som kan följa med och om man nu skulle få en prov anställning. Så är den personen med tills man blivit lite varm i kläderna , lärt känna kollegerna... Ja ska nämligen få den hjälpen. Be att få prata med arbetsförmedlingens psykolog..
  • Anonym (ångest)

Ja det har dom.. Jag har rädsla för allt det sociala men har ja med mig någon mer så går det fint.. Ja har social ångest. Ja kan inte kalla det för social fobi för ja gör ju saker om ja verkligen måste. Ja vad ja fatta det som så kan dom hjälpa en hela vägen. Eller så får man väl skicka ansökan till det jobb man söker och sen så följer dom med. Ja lyckades ju bli gravid precis när ja skulle ut i arbetslivet igen. Men i juni så är mamma ledigheten ut så då är det dags igen. Har varit sjuk skriven i några år pga av ångesten. Har du pratat med någon kurator eller psykolog?
    Anonym (suck) skrev 2009-02-08 12:59:16 följande:

Har dom psykolog på AF? Det var verkligen nyheter..Ja, det är ju "bara" intervjuer som jag är skräckslagen inför. Berätta gärna mer..Har du rädsla både för intervjuer och att börja jobba? Var hittar man jobben man kan få då? Hjälper dom en med kontakter eller nåt? Jag är verkligen desperat efter ett jobb.Anonym (ångest) skrev 2009-02-08 11:49:47 följande:
  • Anonym (suck)

Har aldrig träffat någon psykolog, det är altså självdiagnos detta. Jag är blyg, men kan oftast klara dom känslorna med en roll som vi nämnde här ovan. Men jag kan bli jättestressad av att träffa tex "myndighetspersoner". Dom grejer jag är helt skräckslagen för är muntliga redovisningar, som jag undviker helt. Och så detta med intervjuer. Och det har trappats upp ju mer jag läser och hör om skräckintervjer, samtidigt har jag inte själv varit på nån riktig intervju och upplever svårigheter med att hitta jobb överhuvudtaget. Det dom menar att dom ska hjälpa dig med, det är inte jobb med lönebidrag? Att dom då först vill räkna en som "handikappad"?

Anonym (ångest) skrev 2009-02-08 13:09:02 följande:

Ja det har dom.. Jag har rädsla för allt det sociala men har ja med mig någon mer så går det fint.. Ja har social ångest. Ja kan inte kalla det för social fobi för ja gör ju saker om ja verkligen måste. Ja vad ja fatta det som så kan dom hjälpa en hela vägen. Eller så får man väl skicka ansökan till det jobb man söker och sen så följer dom med. Ja lyckades ju bli gravid precis när ja skulle ut i arbetslivet igen. Men i juni så är mamma ledigheten ut så då är det dags igen. Har varit sjuk skriven i några år pga av ångesten. Har du pratat med någon kurator eller psykolog? Anonym (suck) skrev 2009-02-08 12:59:16 följande:
  • Anonym (ångest)

Anonym (suck) skrev 2009-02-08 13:41:09 följande:

Har aldrig träffat någon psykolog, det är altså självdiagnos detta. Jag är blyg, men kan oftast klara dom känslorna med en roll som vi nämnde här ovan. Men jag kan bli jättestressad av att träffa tex "myndighetspersoner". Dom grejer jag är helt skräckslagen för är muntliga redovisningar, som jag undviker helt. Och så detta med intervjuer. Och det har trappats upp ju mer jag läser och hör om skräckintervjer, samtidigt har jag inte själv varit på nån riktig intervju och upplever svårigheter med att hitta jobb överhuvudtaget. Det dom menar att dom ska hjälpa dig med, det är inte jobb med lönebidrag? Att dom då först vill räkna en som "handikappad"?Anonym (ångest) skrev 2009-02-08 13:09:02 följande:
    Jo det är det dom ska hjälpa mig med. Att få in mig i arbetslivet igen.. Sen så har ja inte riktigt koll på hur det går till... Men ja trodde inte heller att det fanns sådana resurser på arbetsförmedlingen.. Ja fick åka på en heldags kurs och göra en massa tester.Dom skickade iväg sådana grupper som inte visste va dom ville göra. Vi var 8 st som åkte iväg.. Det va praktiska, fysiska psykiska tester. Allt ifrån matte till svenska, problem lösning och mycket annat. Anledning att ja fick göra dom testerna är att ja hade ett jobb innan som va för tungt för kroppen. Och ja visste inte va ja ville göra när ja inte längre kunde jobba med det ja utbildat mig till. Det va pga av test resultatet som ja fick träffat psykologen. Och där fick ja en diagnos på social ångest.. Sen så har ja pratat med kuratorer och psykolog genom läkaren..
  • Anonym (suck)

ångest: Väldigt intressant låter det. Måste fråga hos AF om det verkligen gäller vanliga utannonserade jobb, eller om det är arbetsträning, lönebidragsjobb eller något sånt. Hade ingen aning om att dom hade dom resurserna. Verkar aldrig finnas någon som jobbar på AF här på FL som kan berätta mer heller

Svar på tråden Social fobi och söka jobb