• Den där Helen

pyttesmå sniglar/snäckor i akvariet

Brukar hitta små "sniglar" i akvariet. De sitter oftast på glaset.

Hur hamnar de där och vad är det för nåt?

• Svar på tråden pyttesmå sniglar/snäckor i akvariet
  • NoAngel

Har haft sånna också! De brukar ha en viss förmåga att följa med när man köper växter ibland..

De kan vara svåra att bli av med, jag brukar hälla jättevarmt vatten över bottengruset (i en hink eller dylikt) när jag städar, och låta det stå en stund. Då dör sniglarna som finns i gruset, och sen för man skölja allt annat noga och kolla igenom växterna ordentligt och plocka bort alla man ser, de förökar sig snabbt!

• MikaelaEriksson
    Den där Helen skrev 2009-02-06 10:39:39 följande:
    Brukar hitta små "sniglar" i akvariet. De sitter oftast på glaset. Hur hamnar de där och vad är det för nåt?
    min pappa har akvarium och jag ställde den frågan till honom när jag såg cirka 15 st i akvariumet, men sånt följer med i sanden och växter som man köper och dom förökar sig jätte snabbt!
  • fru2005

Minns inte vad den heter men det finns en orange/svart fisk som äter sniglarna. Tror att dom brukar kalla dom för snigelätare. Var några år sedan jag och min man höll på med akvarium så man glömmer namnen.

• Den där Helen

Jaha... men ställer de till med något, förstör växterna eller så?

Brukar plocka bort dem en och en när jag får syn på dem.

Ahaa... en snigelätande fisk, passar den ihop med molly, tetror och malar?

• Den där Helen

Sanden spolade jag av länge med hett vatten innan jag hällde i det i akvariet måste vara ifrån växterna då...

• KaffeSandra
    fru2005 skrev 2009-02-06 11:00:40 följande:
    Minns inte vad den heter men det finns en orange/svart fisk som äter sniglarna. Tror att dom brukar kalla dom för snigelätare. Var några år sedan jag och min man höll på med akvarium så man glömmer namnen.
    Det är väl en typ av mal om jag inte har fel för mej...? Vet iaf att dom äter upp sniglarna. En väldigt bra lösning Hade också sån innan när jag hade akvarium...
    Underbara lilla Alice 070926
  • Jesster
    fru2005 skrev 2009-02-06 11:00:40 följande:
    Praktbotia

Jättefin fisk som är suverän på att äta sniglar. Dock får man tänka på att även om den är liten när man köper den så blir det en ganska stor fisk snabbt. Dessutom bör man minst köpa två.
    Den som söker han finner - www.google.se
Svar på tråden pyttesmå sniglar/snäckor i akvariet