• Trocadero

    Om ditt barn mobbar någon/ några så skulle du...

    Ja hur skulle du som förälder agera i en sådan situation? Skulle du agera alls?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om ditt barn mobbar någon/ några så skulle du...
  • Trocadero

    Jag skulle bli förbannad och besviken och klargöra att det inte är ett beteende som mina barn ska syssla med.

  • ompa

    Ta ett eller flera allvarliga samtal med mina barn. Det skulle faktiskt ta "hus i helvete" hemma hos oss om mina barn mobbade någon. Jag skulle också tareda på varför mitt barn mår så dåligt så att hon måste terrorisera någon annan. Så skulle jag försöka hjälpa mitt barn att må bättre. Om dom var passiva åskådare skulle jag förklara för dom att ett: Jag tycker inte du ska säga eller göra så där mot Pelle/Lisa kan betyda så oerhört mycket för offret och att den som säger ifrån är jättemodig.

  • Soul

    Jag skulle bli vansinnig, samtidigt som jag skulle se det som ett misslyckande för oss föräldrar. Det är vårt ansvar att lära våra barn vettiga värderingar. Det skulle bli många långa samtal med barnet där det inte finns något utrymme för att missuppfatta vad vi tycker om det beteendet. Dessutom skulle jag kontakta föräldrarna till det mobbade barnet. Mobbning är ALDRIG acceptabelt, oavsett om det är mina ungar eller andras som utför det!

  • Aros
    Soul skrev 2009-02-06 11:20:24 följande:
    Jag skulle bli vansinnig, samtidigt som jag skulle se det som ett misslyckande för oss föräldrar. Det är vårt ansvar att lära våra barn vettiga värderingar. Det skulle bli många långa samtal med barnet där det inte finns något utrymme för att missuppfatta vad vi tycker om det beteendet. Dessutom skulle jag kontakta föräldrarna till det mobbade barnet. Mobbning är ALDRIG acceptabelt, oavsett om det är mina ungar eller andras som utför det!
    Instämmer helt!
    Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • ninmid

    Prata med honom o se till att det inte händer igen!


    En gång i skolan hade han varit "dum" mot en kille. Sagt nåt taskigt. Vi pratade om det hemma och dagen efter gick han på eget bevåg och sa förlåt. Tycker jag var bra gjort *stolt* Skrattande
    Det var flera killar som hade vart taskiga mot den pojken den dan men ingen av de andra barnen sa förlåt eller nåt så tror att många kanske inte behöver ta ansvar för när dom beter sig illa mot nån annan. Många tar för lättsamt på det!
    Tävla om plagg från Plastisock i stl 62/68! petitfashion.se/
  • fairyfloss

    Jag skulle ta på mig skulden. Om mitt barn mobbar ett annat barn så mår h*n på nått sätt dåligt, eller så har jag inte lyckats förmedla mina värderingar till mitt barn. Jag skulle känna mig besviken, men försöka prata med mitt barn. Fråga varför, är det ett bekräftelsebehov, rädsla för att själv bli mobbad? Nått annat som är fel? Sen skulle jag försöka få mitt barn att se saken från den mobbades perspektiv. Inte nödvändigtvis försöka få dem att bli bästisar, men att respektera varandra. Det är viktigt att kunna göra det även med folk som man inte av nån anledning tycker om. Jag hoppas att jag skulle lyckas i alla fall. Jag tror inte det skulle hjälpa att skrika på sitt barn och bli arg. Mobbar man nån så är det nått som inte stämmer och då måste man gå till grunden med det problemet först!

  • Trocadero

    Jag tycker sällan att folk är dåliga föräldrar/människor men de som skiter i att deras barn mobbar andra tycker jag är bland de sämsta pack av alla.

  • ebben

    ja...hoppas att alternativ 1 skulle funka-det vet man ju inet!?
    Man kan bara göra sitt bästa o visa att man inte accepterar ett sånt sätt........men JAG vet ju inte allt som händer på skolorna?det är knappast så att de kommer hem o berättar att de mobbat nån?

  • ompa

    Hur många gånger har inte föräldrar vägrat inse att deras "lilla ängel" deltagit i mobbing. Inte gjort ett jäkla skit och vilket livslångt lidande har inte det skapat hos offret?
    Det gäller inte bara föräldrar utan en stor del av vuxenvärlden.

  • Trocadero

    Fast det där är ju en lite av en myt, barn som mobbar behöver inte alltid må dåligt. De kan ju också bara vara väldigt ouppfostrade och aldrig fått veta skillnaden mellan rätt och fel.

Svar på tråden Om ditt barn mobbar någon/ några så skulle du...