• izzi

Amma sittande

Varför är det så svårt! Lilltjejen tappar taget. Bröstet "halkar ur". Undrar om hon har fel teknik då det ser ut som om hon bara tar själva bröstvårtan i munnen. Jag får däremot inte ont så på det viset känns det rätt.

Skulle vara så skönt om man slapp ligga ner och amma - enklare om man är borta tex.

• Svar på tråden Amma sittande
  • Spiro

du kanske behöver "bulla upp" mer med kuddar och så runtom dig så att hon ligger lagom högt och nära dig?

• izzi

Förmodligen. Får försöka att inte ge upp :)

Spiro skrev 2009-02-06 14:37:08 följande:
    du kanske behöver "bulla upp" mer med kuddar och så runtom dig så att hon ligger lagom högt och nära dig?
  • Pemmel

En bekväm fotölj och massor av kuddar som hon kan vila mot så blir det nog lättare. Be pappan om hjälp också kanske? Lättare innan man tränat upp det om det är en till som kan stötta upp henne lite. En extra hand bakom huvudet och så.

• Ebbalajnen

Jag håller i min tutte med den "fria" handen så att säga.
    Om han ligger o tuttar på vänster tutte håller jag med höger hand och så tvärt om, plus en massa kuddar hemma men borta blir det till att spänna musklerna;)

• izzi

Ja så brukar jag göra också. Då funkar det, men jag spänner mig också. Måste försöka slappna av mer!

Ebbalajnen skrev 2009-02-06 14:54:57 följande:
    Jag håller i min tutte med den "fria" handen så att säga. Om han ligger o tuttar på vänster tutte håller jag med höger hand och så tvärt om, plus en massa kuddar hemma men borta blir det till att spänna musklerna;)
  • Maggiepuh

Jag satt alltid skräddarställning och då fick sonen ett bra tag om bröstet och kunde äta sig mätt.

• Alexi

Jag fick tips på amningsmottagningen att min dotter verkade dra med huvudet uppåt, åt höger (hon ligger åt höger och ammar från höger bröst). Det medförd då enligt bm där att vakuumet som ska vara när de får tag riskerar att lossa, dvs taget med dotterns underläpp blir inte så bra och då tappar hon taget. Så jag fick tipset att dra henne mer åt vänster. Sen så halkar i och för sig bröstet ofta ur, jag får alltid vara beredd med handen att hjälpa till, men det hindrar ju inte sittande amning, det är samma sak om jag ligger ner.

• Saifos

Aha, min lilla tjej vägrar ju gå med på att jag ammar liggandes... Funkade en gång, nu går hon inte alls med på det. Alla har vi olika problem :)

• Little Ms Chatterbox

När jag har ammat har jag rullat ihop en handduk och lagt längs med undersidan på bröstet, i bh:n. Det lyfter upp bröstet, bröstvårtan hamnar i ett annat läge. Innan jag testade det hade jag ont i både bröstet, axlarna och ryggen. Jag hade en gäshandduk, den är lite mindre än vanliga hand handdukar, jag vek den först på mitten och sen rullade den från kortsidan men det är nog bäst att prova sig fram till en tjocklek som passar bäst.

Nu är det en ny Omega-3 tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
  • izzi

Det ska jag testa!

Maggiepuh skrev 2009-02-06 17:11:16 följande:
    Jag satt alltid skräddarställning och då fick sonen ett bra tag om bröstet och kunde äta sig mätt.
  • izzi

Bra tips det med!

Zander O Cayenne skrev 2009-02-06 18:07:28 följande:

När jag har ammat har jag rullat ihop en handduk och lagt längs med undersidan på bröstet, i bh:n. Det lyfter upp bröstet, bröstvårtan hamnar i ett annat läge. Innan jag testade det hade jag ont i både bröstet, axlarna och ryggen. Jag hade en gäshandduk, den är lite mindre än vanliga hand handdukar, jag vek den först på mitten och sen rullade den från kortsidan men det är nog bäst att prova sig fram till en tjocklek som passar bäst.
  • JeanneDArc

Jag har också kört skräddarställning, med hennes huvud på den sidan där jag haft det översta benet. Sen en massa kuddar så hon har legat bra. fast jag tycker inte det är bekvämt ndå, får lätt ont i ryggen av att amma sittandes. Liggamning rules

• Bambusa

jag fick sitta på golvet å amma på stan förra veckan, och de gick jttebra, satt med ryggen mot väggen och fötterna i golvet så knäna kommer nära kroppen, blev bra stöd åt henne, så jag halvsitter så i soffan när jag ammar under dagarna..

Svar på tråden Amma sittande