• LjubaviMoja

Är hundens tunga renare än människans?

Ja hur är det egentligen? Har hört så olika så man vet varken ut eller in. Min kära mor kan vara lite överdriven ibland då hon inte tycker om djur öht. Vi har en liten valp här hemma och ser hon att valpen slickar min dotter(som är 5 år) så säger hon till henen att gå och tvätta sig direkt.

Jag derimot har hört att hundens tunga är renare än människan men är det verkligen så? Jag menar de slickar jo och äter allt möjligt och har nosen i marken oftast men har något utav detta med tungan och salivet att göra kan de verkligen vara så att de har en renare tunga?

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Svar på tråden Är hundens tunga renare än människans?
  • prinsesstårtan

jag har också hört att den är renare. att hunden förnyar sina salivencymer var 7.e sekund....

Det renaste djuret skall vara grisen... Det ni ;)

• DizNick

Har för mig att hunden är renare om tungan än vi! Speciellt om det är en valp som inte hunnit få några problem med tänderna ännu. (tänker på tandsten)

Visseligen undviker jag att pssa mina hundar när de varit med mig i stallet=) av den enkla anledningen att de kökar hästbajs där..heheh inte så mysigt å få en bajs puss=)

• prinsesstårtan
    DizNick skrev 2009-02-06 14:55:40 följande:
    Har för mig att hunden är renare om tungan än vi! Speciellt om det är en valp som inte hunnit få några problem med tänderna ännu. (tänker på tandsten)Visseligen undviker jag att pssa mina hundar när de varit med mig i stallet=) av den enkla anledningen att de kökar hästbajs där..heheh inte så mysigt å få en bajs puss=)
    Vad då rå? :)

I LOVE bajspussar ;)
  • köttbullelydnad

Ehh... Myyyyyt!

• Mandragora

Oavsett om den är renare eller inte, jämfört med människans, tycker jag att det är FRUKTANSVÄRT VIDRIGT med folk som HÅNGLAR med hundar.

Ja. Ordet hånglar var att ta i. Det är ju inget ... hm ... sexuellt med saken.

Jag menar de som ÖPPNAR MUNNEN eller alternativt SLICKAR TILLBAKA på hundens tunga.

• Blomsteröga

Jag har då svårt att tro att hundens tunga skulle vara renare. Dom slickar sig både här och där och äter och bär de mest äckliga saker ute. Oj nu låter jag som värsta hundhataren, men att dom är rena i munnen tror jag är en myt. Jag vaknade av att min schäfer slickade mig i munnen när jag sov en gång. Inte trevligt , men man blir inte sjuk så så fruktansvärt med bakterier kan det ändå inte vara där.

• prinsesstårtan

Mandragora skrev 2009-02-06 14:58:26 följande:

Oavsett om den är renare eller inte, jämfört med människans, tycker jag att det är FRUKTANSVÄRT VIDRIGT med folk som HÅNGLAR med hundar.Ja. Ordet hånglar var att ta i. Det är ju inget ... hm ... sexuellt med saken.Jag menar de som ÖPPNAR MUNNEN eller alternativt SLICKAR TILLBAKA på hundens tunga.
    att slicka tilbaks skulle jag klassifisera med hångel...vidrigt.

Men om hunden ger flickan ett par slickar i ansiktet av glädje tror jag inte att det på något sätt är "skadligt"
  • Kalle Karls mamma
    prinsesstårtan skrev 2009-02-06 15:01:43 följande:
    Mandragora skrev 2009-02-06 14:58:26 följande: att slicka tilbaks skulle jag klassifisera med hångel...vidrigt.Men om hunden ger flickan ett par slickar i ansiktet av glädje tror jag inte att det på något sätt är "skadligt"
    Usc vad äckligt att låta hunden slicka en i ansiktet vidrigt
    Man ska inte va så jävla rädd för att drunkna så man inte ser land i sikte....
  • Mandragora

Skadligt är det nog knappast - jag tycker bara att det är äckligt.

Jag har alltid haft hund och visst vet jag vad munslickandet betyder för hundarna. Men om en hund närmar sig KNIPER jag igen munnen!

Det finns människor som glatt pratar och skrattar och sålunda har munnen ÖPPEN för hundens tunga.

Nu måste jag nog kräkas lite.

prinsesstårtan skrev 2009-02-06 15:01:43 följande:
    Mandragora skrev 2009-02-06 14:58:26 följande: att slicka tilbaks skulle jag klassifisera med hångel...vidrigt. Men om hunden ger flickan ett par slickar i ansiktet av glädje tror jag inte att det på något sätt är "skadligt"
  • Nattviolen

Såg på Mythbusters just denna test. Det fanns fler bakterier i människans (Adams) mun än i hundens, det gav dock inget svar på vilket sorts bakterier det var, inte heller om de i hundens mun var "farligare" än i människans, men helt klart fler var det.

Svar på tråden Är hundens tunga renare än människans?