• Billan n

Kan man måla när man är gravid?

Jag undrar om nån vet om man kan måla när man är gravid såhär i slutspurten ? håller på och renoverar ett rum å nu ska vi måla dörrar och lister mm vita och jag vill så gärna hjälpa till men vill såklart inte riskera nått så undrar om nån vet här om det är nån fara?

Gravid i vecka 38
  • Svar på tråden Kan man måla när man är gravid?
  • pandyb

Du kan måla, bara det inte är lackfärg! (Vilket det troligen är om det är lister som skall målas...)
    Då är det viktigt att dörren är stängd och gärna fönstret är öppet så du inte "sniffar" i dig den giftiga färgen!

Har precis själv flyttat och renoverat ett helt radhus!

• Billan n

det är vattenbaserad färg vi har är det farligt?
    Vi har precis köpt hus så nu har vi börjat renovera ett rum, kul

Gravid i vecka 38
  • linda6

jag jobbar på flugger färg och du kan måla med vattenbaserad färg alltså en akrylat färg...
    det finns många bra lackfärger till snickerier som e vattenbaserade...de är faktiskt vanligast att man säljer de nu för tiden...för oljebaserade luktar förbannat mycket=)+att de gulnar snabbare...

• Billan n

tusen tack för svar, köpte sånt skydd man har över näsa och mun hoppas den oxå hjälper

Gravid i vecka 38
  • linda6

Billan n skrev 2009-02-06 17:57:36 följande:

tusen tack för svar, köpte sånt skydd man har över näsa och mun hoppas den oxå hjälper
    köpte du olja eller vattenbaserad??
  • aspie

jag har också undrat, bra tråd att hitta det här :)

• MrsLi

Skall också måla om våran toalett.. men tror också att det vanligaste är vattenbaserade färger.
    Det märker du när du målar.. oljefärgen tar lång tid att torka och luktar helt hemskt.
    Vattenbaserade torkar efter typ 2-3 timmar och har inte alls samma doft

• snusmumriken2

Bara färgen är vattenbaserad är det ingen fara.
    Vi köpte också hus när jag var höggravid (varför är det alltid så?! ) med barn nr 1 o jag både målade, tapetserade o la golv i v 39 Sambon fick riva köket

• Billan n

Vi köpte vattenbaserad

Gravid i vecka 38
  • LillYmer

Ja du kan måla med vattenbaserad färg, men ta det lugnt med renoveringen.

Flyttade till hus när jag var i v.36 med förra sonen och målade, slipade golv, packade upp kartonger och tapetserade och havandeskapsförgiftningen kom som ett brev på posten sen. Blev riktigt dålig, så se till att vila mycket också om du är långt gången i din graviditet.

• Billan n

lillymer: Tack för tipset men det är bara ett rum som vi håller på och grejar i och sambon har snart målat färdigt allt sen ska han lägga klickgolv och tapetsera så jag är mest med och tittar på nu hjälper gärna till lite ibland när jag får Skrattande ingen risk att jag ska få havandeskapsförgiftning jag har aldrig ens varit i närheten och BM gjorde ett test senast i fredags som visa helt blankt och jag är i vecka 39 nu så det är jag inte så orolig över, även om man skulle få det nu så är det ingen fara eftersom man är så sent i graviditeten nu och det är VANLIGT att få havandeskapsförgifting  i slutet av grav men som sagt jag har inte det och nu är grav snart över Glad

Gravid i vecka 39
Svar på tråden Kan man måla när man är gravid?