• Granada

En vanlig dag som smâbarnsförälder? Hur klarar ni er utan att slia ut er? Tips?

Pust! är hemma med 2 smâ barn. Härligt, men mycket jobb. Jag är lite vimsig av mig och det fâr jag "äta upp". Idag sâ höll jag pâ att städa i köket medan lillen (3 mânader)sov i sin korg i soffan. Plötsligt börjar han skrika och jag gâr för att se till honom. 1,5-âringen lekte med kattburen som stod framme dâ katten hade varit hos veterinären för kastrering. Hur som helst sâ försökte jag fâ den lille att somna om dâ han verkade behöva mera sömn. Strax kommer storebror och ska hjälpa till och klappar lillebror i pannan....som blir alldeles kladdig!! Och sâ ser jag en massa kletiga fotspâr. Gâr raskt ut i köket och vad har hänt? Jo den äldste har fâtt tag fâ behâllaren(i plât) med olivolja och hällt ut i köket!! Blev att städa lillebror, storebror, kök, vardagsrum samt katt som vimsat runt i det hela(fortfarande vinglig av bedövningen).

Blir sâ trött pâ mig själv. varför kan jag inte lära mig att hâlla grejerna utom räckhâll! Men det är klart, med 2 sâ smâ behöver man ju ibland, mer eller mindre, släppa allt man har för händerna. Är det bara jag som ständigt râkar ut för den här typen av "ofarliga" olyckor när jag ränner frân den ena sysslan till den andra? Hur gör jag för att bli mer organiserad(försöker, jag lovar)? Eller hör denna vimsighet och detta kaos till livet som smâbarnsförälder?

• Svar på tråden En vanlig dag som smâbarnsförälder? Hur klarar ni er utan att slia ut er? Tips?
  • Disco

Hihihi, förlåt men jag kan verkligen se det framför mig. Nåt liknande har inte hänt mig men skulle MYCKET väl kunna hända, har väl haft tur än så länge. Är också hemma med två småttingar, en som snart är två månader och en som är 20 månader. Det gäller nog att bara försöka ta en sak i taget. Prioritera och sedan lika snabbt prioritera om. Här hemma brottas vi även med problemet att vi inte kan lägga ifrån oss lillebror eller sätta honom i babysitter förrän storebror är där och river, nyper, drar , sliter och slår honom. Vilket försvårar många vardagliga moment. Lillebror är dessutom en social krabat oc VILL vara med, har tröttnat på att vara instängd i sovrummet tillsammans med MIX megapol....Då min store är livlig, klättrig och smart märker han snabbt att jag har händerna fulla och spelar då ut hela registret med busigheter. hans passion är att diska vid diskhon, det blir BLÖTT men det är ändå bara vatten och inte kladdig olja. Det är som att vissa barn är två steg före hela tiden, vilket gör mer städarbete för oss som då kommer efteråt. Det viktigaste är ju att det inte är allvarliga olyckor som händer, att man glömmer hett vatten, knivar eller saxar framme. Kladd och sådant får vi nog räkan med tyvärr......Ibland undrar man vad man gav sig in på.....Lycka till !

• Granada

Känner igen det där med att den store passar pâ. Mycket händer när jag ammar t ex för dâ vet storebror att jag inte kommer efter i första taget. Har rutiner för att stänga alla dörrar efter mig (typ som filmen The others ) men man är ju inte mer än människa sâ ibland glömmer jag ju. Min store älskar ocksâ vatten sâ ibland sätter jag honom i badkaret utan proppen sâ kan han leka utan att badkaret fylls och jag kan bada och fixa med lillebror samtidigt eller t ex vika styktvätt som storebror annars grabbar tag i och slänger omkring sig fortare än jag hinner vika. Har det sâ bra att jag ser badkaret hela tiden frân vardagsrummet när dörren stâr öppen

• Meli

Man blir så där virrig när man är för trött. HUr sover du om nätterna? Om du sover dåligt kanske du behöver sova lite på dagarna istället. Synka barnen så att de sover samtidgt en gång om dagen, så att du kan sova lite då

Så blir det lättare att tänka och organisera

Ibland tar jag vilopauser och sätter mig åp lekmadrassen på golvet med barnen och deras leksaker, så bara slappar jag med dem de är 2 och 8 månader gamla

• Granada

Meli skrev 2009-02-07 14:07:36 följande:

Man blir så där virrig när man är för trött. HUr sover du om nätterna? Om du sover dåligt kanske du behöver sova lite på dagarna istället. Synka barnen så att de sover samtidgt en gång om dagen, så att du kan sova lite då Så blir det lättare att tänka och organisera Ibland tar jag vilopauser och sätter mig åp lekmadrassen på golvet med barnen och deras leksaker, så bara slappar jag med dem de är 2 och 8 månader gamla
    Ja det har du verkligen rätt i! Jag ammar ju pâ nätterna och ibland sâ sammanfaller inte den lilles sömn med den stores pâ dagarna. Det är nog dom dagarna som man är virrigast Men jag prioriterar att vila dâ jag är ensam 12 timmar om dagen med dom(gubben jobbar 8.30-20)och mâste orka.
Svar på tråden En vanlig dag som smâbarnsförälder? Hur klarar ni er utan att slia ut er? Tips?