• elisen

Fördelar/ nackdelar med att teckna gravid försäkring? vad göra ?

Är det någon som tecknat vänta barn försäkring eller gravid försäkring?

Någon som orkat ta sig igenom denna jungel av klausuler och finstilta texter.

Finns det någon som är bättre än den andre eller är de övehuvudtaget nödvändigt????

• Svar på tråden Fördelar/ nackdelar med att teckna gravid försäkring? vad göra ?
  • elisen

Hallå)

någon som är försäkringskunnig.....

• DizNick

Vi tecknade Folksam och tog den extra som kostade 660:-. Den "Håller" tills barnet är 6 mån.

Vad jag ser finns det INGA nackdelar med en försäkring. De flesta är ju faktiskt gratis=) Om man inte gör som vi och tog en med utökat skydd.

Jag läste på mycket ang försäkringar och kollade med andra här på fl. Och Folksam var dem som fick mest +. Dessutom har jag mina andra försäkringar där.

• LillaEm

Vet inte varför det skulle vara några nackdelar. Gratis som sagt. Inte så mycket som behöver läsas igenom tycker jag. Vad jag förstått har din bebis och du inget vidare skydd innan den är ute annars, det har ni med en gravidförsäkring.

• elisen

Ok, förstår. Men de som kostar. Finns det någon anledning att betala för en försäkring innan barnet är fött eller ska man vänta tills det är fött?
    har kollat lite på de och undrar egentligen hur mycket de täcker.

• leias

Om barnet födds med visa sjukdomar täcker försäkringen det om den är tecknad innan bebisen är född.

• Gladhannapanna

Jag hade Skandias tilläggsförsäkring förra gången och fick ersättning pga stora bristningar och blodförlust så för mig var det värt det! Har tecknat samma den här gången.

• pingering

Det kanske bara jag som är paranoid, men jag har hört att anledningen till att försäkringsbolagen erbjuder dessa försäkringar väldigt billigt, vissa tom gratis, är att de i slutändan tjänar på det ekonomiskt.

Eftersom försäkringen gäller ända fram till barnet har fyllt sex månader så hinner en hel del sjukdomar upptäckas under den tiden. När man sen vill teckna en vanlig barnförsäkring så täcker inte den redan upptäckta sjukdomar. Ekonomisk vinst för dem.

Jag är i vecka 18 nu och kommer absolut teckna en gravförsäkring MEN så fort barnet är fött kommer jag att teckna en ny "riktig" försäkring innan eventuella sjukdomar hinner upptäckas.

• Gladhannapanna

Helt klart ska man teckna en barnförsäkring så fort som möjligt även om gravidförsäkringen täcker de första månaderna!!!

• DizNick
    Svar på #4
    Skulle något inträffa barnet som gör att de tex dör. Så är det ej säkert att din pers försäkring tecker detta. Dvs att du kan den dagen få stå med alla kostnader kring en begravning. dvs ca 10 000-40 000kr. Så jag tycker absolut det är värt det!

Och om något skulle inträffa dig som innerbär lång sjukhusvistelse mm mm...

Nu hoppas man ju att allt går bra men det kan lika gärna gå åt skogen!

Och när barnet är fött tecknar vi en ny försäkring!
  • elisen

pingering skrev 2009-02-07 15:39:45 följande:

Det kanske bara jag som är paranoid, men jag har hört att anledningen till att försäkringsbolagen erbjuder dessa försäkringar väldigt billigt, vissa tom gratis, är att de i slutändan tjänar på det ekonomiskt. Eftersom försäkringen gäller ända fram till barnet har fyllt sex månader så hinner en hel del sjukdomar upptäckas under den tiden. När man sen vill teckna en vanlig barnförsäkring så täcker inte den redan upptäckta sjukdomar. Ekonomisk vinst för dem.Jag är i vecka 18 nu och kommer absolut teckna en gravförsäkring MEN så fort barnet är fött kommer jag att teckna en ny "riktig" försäkring innan eventuella sjukdomar hinner upptäckas.
    Tecknar du bara en gratis försäkring först och sedan en "riktig"?
Svar på tråden Fördelar/ nackdelar med att teckna gravid försäkring? vad göra ?