• Pilla7­2
    Äldre 6 Feb 23:29
    4193 visningar
    26 svar
    26
    4193

    Ekologiska blöjor

    Finns det inga ekologiska blöjor? Jag har aldrig hört talas om det och tar gärna emot tips om någon vet. Annars blir det till att prova tygblöjor tror jag.
    Jag antar att engångsblöjor innehåller en del kemikalier för att de ska vara torra osv... Är det någon som vet mer om det för det är bara ett antagande från min sida?

  • Svar på tråden Ekologiska blöjor
  • vittra
    Äldre 8 Feb 01:09
    #11

    Tygblöjor är det bästa alternativet

  • Pilla7­2
    Äldre 16 Feb 19:22
    #12

    Javisst, det är klart tygisar är bäst.
    Men om man vill ha en paket engångs som komplement hemma (ifall man har barnvakt t ex) så är det ju bra om de i alla fall är ekologiska.

  • ouioui­oui
    Äldre 16 Feb 19:48
    #13

    Aha! Har letat efter ekologiska blöjor men inte hittat i Sverige. Svägerskan, som bor i Frankrike använder de som Pilla72 hänvisar till i inlägg #1, hon tycker att de är jättebra.

  • ouioui­oui
    Äldre 16 Feb 19:50
    #14

    Har bara varit på Citygross i Höganäs, men ser nu att de finns i Bromma. Då får jag ta mig dit och köpa blöjor då!

  • Pilla7­2
    Äldre 16 Feb 20:40
    #15

    Man kan ju kolla med sin lokala handlare om de vill ta hem på prov. Vi har en SUPERBRA Ica-handlare där jag bor som tar hem massor av ekologiskt. Och de försöker alltid ta hem det man ber om.
    Så det är värt ett försök.

  • Äldre 16 Feb 20:50
    #16

    Moltex blöjor står som ekologiska men har varit uppe i en massa debatter här om att de skulle bara vara miljövänliga..

    Har inte satt mig så mycket in i det eftersom vi använder tygblöjor, men om det är för miljön skull ska man tydligtvis använda ekolgiska tygblöjor för att det ska vara bättre än miljövänliga engångs.. Läste en lång artikel med undersökning om det den gång jag var gravid.

    Finns jättebra ekoliska tygblöjor från bland annat Imse Vimse och Bum Genius finns visst andra märken också men de kan jag inte personligen utala mig om.

    Provade själv moltex de läckte hela tiden på min tjej, men rema1000(Landlord) har en svanmärkt och astma allergi märkt engångsblöja som vi använder ibland.

    Men annars aka du se att din kille säkert ändrar sig när han ser hur smidigt det är att använda tygblöjor det gjorde min man i varje fall ; )

    Kolla in tråden här inne: tygblöjetråden nr 19

    Men annars ska du se att din

  • Fröken­Bokmal
    Äldre 16 Feb 20:57
    #17

    Coops blöjor är miljömärkta på något sätt. Annars har jag provat tyska ekologiska blöjor (de säljs också i Sverige har jag sett). De var helt ok!

  • Pilla7­2
    Äldre 17 Feb 08:57
    #18

    Ja, jag kör ju tygblöjor (ekologiska) och killen ändrar sig säkert.
    Men vill gärna ha en paket engångs hemma som komplement ändå. Och då VILL jag att de ska vara ekologiska.

    FrökenBokmal: Kommer du ihåg vad de tyska blöjorna heter?

  • Äldre 17 Feb 09:03
    #19

    Pilla72 skrev 2009-02-17 08:57:43 följande:


    Ja, jag kör ju tygblöjor (ekologiska) och killen ändrar sig säkert. Men vill gärna ha en paket engångs hemma som komplement ändå. Och då VILL jag att de ska vara ekologiska. FrökenBokmal: Kommer du ihåg vad de tyska blöjorna heter?
    tror det är svårt att hitta några som är godkända eko efter svenska och danska regler vi har en helt öko butik här som ändå kör moltex så tror det är det bästa du kan hitta... Ägaren är en eldsjäl som lever för öko så jag tror du kan vara säker på att han har undersökt det ordentligt..
  • Äldre 17 Feb 09:13
    #20

    dem ekologiska blöjorna du länkade till finns att köpa här i helsingborg....

  • Fröken­Bokmal
    Äldre 17 Feb 09:53
    #21

    Pilla72 skrev 2009-02-17 08:57:43 följande:


    FrökenBokmal: Kommer du ihåg vad de tyska blöjorna heter?
    Ja det är de som länkades till tidigare ser jag nu. Öko Moltex...
  • Pilla7­2
    Äldre 17 Feb 14:41
    #22

    Tack alla, då ska jag se till att få fatt i dem.

  • Äldre 19 Feb 18:43
    #23

    Hej igen Pilla72 var inne i den butiken jag pratade om och pratade med ägaren,
    tyvärr är det så att det inte finns några ekologiska engångsblöjor men moltex är de bästa miljövänliga på marknaden han kunde inte förklara helt varför de inte får eko märkning mne trodde det var för att bara 50% av blöjans matterial är återvinningsbart.

  • Pilla7­2
    Äldre 19 Feb 22:07
    #24

    Tack Ronjas mamma! Vad snällt av dig att kolla.

  • Linda2­772
    Äldre 6 Apr 13:25
    #25
    Pilla72 skrev 2009-02-06 23:29:06 följande:
    Finns det inga ekologiska blöjor? Jag har aldrig hört talas om det och tar gärna emot tips om någon vet. Annars blir det till att prova tygblöjor tror jag.
    Jag antar att engångsblöjor innehåller en del kemikalier för att de ska vara torra osv... Är det någon som vet mer om det för det är bara ett antagande från min sida?
    Kolla in www.lillalanthandeln.se de har blöjor babyservetter & helt naturliga babyprodukter utan massa skadliga kemikalier
  • Äldre 7 Aug 22:18
    #26

    Jag tyckte "vanliga" blöjor luktade väldigt mycket kemikalier speciellt när det var dags att byta


    .
    Jag testar nu ett par ekologiska engångsblöjor från naty Jag tycker dom fungerar bra men jag har läst om några som kallas moltex men inte testat dom än. är det någon som har erfarenhet från dom?



    Mvh

Svar på tråden Ekologiska blöjor