• annhan

Ge pengar till kille som fyller 14 år - vilket belopp är rimligt?

Jag vill gärna ha era synpunkter på vad som är en skälig summa att ge till en kille som fyller 14. Vi har sagt att vi ska ge honom en slant så att han själv kan antingen köpa någon sak själv, eller spara undan. Han är min kusin.
    Hur mycket tycker ni är rimligt att ge?

Funderade på 400:-, men min mamma tyckte att det var för mycket.. vad tycker ni?
    Det ska vara från mig & maken..

• Svar på tråden Ge pengar till kille som fyller 14 år - vilket belopp är rimligt?
  • annhan

Tilläggas kan - att hans syster fyller år om en månad, hon är två år yngre. Om vi t ex ger honom 400:- nu, måste man då ge samma belopp till tjejen? Antar det, annars blir det väl kinkigt kan jag tänka mig - dvs om de inte får lika mycket.

• lövet2

Ja, samma belopp måste det bli till tjejen. Men summan .... Inte för mycket, för nästa år kommer han ihåg hur mycket han fick. Inte för lite, för då räcker inte pengarna till något. Det är nog er ekonomi som måste sätta en gräns för vad som är rimligt!

• puss

om hon är två år yngre ska hon såklart inte ha liks mycket!
    ge 500 till killen och 400 till tjejen.

• Poena

Till en kusin... 300? Tänk på att sen när han fyller femton då är det ju som att fylla jämnt och då kanske man förväntas ge mer, så ger man alltså 4-500 kr detta år så får man alltså öka på det då.. Hmm knepigt det här Men jag skulle nog ge lika belopp till bägge i af, alltså hellre 300 per person än 400 till honom och sen 200 till henne

• annhan

lövet2: Ja, där har du en poäng. Han lär ju minnas beloppet och förvänta sig mer & mer. 300:- till båda två då, är det snålt? 300:- räcker i och för sig inte långt, om han t ex vill köpa något spel eller liknande. Usch vad svårt!

Tjejen skulle man i och för sig kunna köpa kläder till för motsvarande summa? Hon är klädtokig! Eller presentkort på någon klädbutik hon gillar.
    500:- är nog lite i överkant att ge honom tycker jag.

• Mausiii

Jag tycker att det är för mycket. Men det kanske bara är jag. Han är ju "bara" din kusin.
    Våra äldre släktingar sticker fortfarande åt oss lite pengar när vi fyller år. Och det varierar mellan 200-500 kronor. Från föräldrarna blir det förstås lite mer...
    Ge ett belopp som ni skulle köpa en present för annars. Det är lättare att man ger bort mer pengar än vad en present skulle kosta. Kanske motsvarande ett ungefärligt värde på en DVD-film eller CD-skiva?

• annhan

Poena: Ja, du har nog rätt!
    Ger man "för mycket" nu så får man väl äta upp det sen..
    Ja, det får bli 300:- då, för han fyller ju "bara" 14 som sagt. Fast han kanske inte tycker att det är så "bara"?

Jaaa.. det är verkligen svårt! Man vill inte verka för snål, men heller inte FÖR givmild!

• annhan

Mauslii: Jo, fast han har bara en kusin, och det är jag. Vi är ganska tajta med min moster & kusiner.
    Ja, 400 kanske är lite i överkant. Inte för att vi inte har råd, utan mer för att han säkert förväntar sig mer nästa år, och mer nästa osv.
    Det lutar nästan åt 300.

• ebben

Skulle aldrig ge 400kr!
    Vi ger väl sällan pengar,men om vi gör så är det kanske 200 kr............
    Tänk på allt annat som ska firas.......kommande 30 års kalas eller 40 eller bröllopspresenter! VAD ska ni ge då,hur mycket ska sånt kosta? Man har ju inte råd att ge HUR mycket som helst..........
    Men,visst-det beror ju på er ekonomi i övrigt!! Så klart!

• annhan

ebben: Jo förvisso.
    Är det ok att ge mer i julklapp än i födelsedagspresent? Vi gav honom nämligen ett playstationspel som kostade 700:- i julas. Tjejen (hans syster) fick då kläder och annat för ungefär motsvarande. Är rädd att han därför förväntar sig nåt dyrare även nu....

Men, det känns mest rätt & riktigt att ge 300. För då kan vi ju ge hans syster motsvarande summa när hon fyller 12 om en månad.

Svar på tråden Ge pengar till kille som fyller 14 år - vilket belopp är rimligt?