• smirre

Ont i fingrarna/händerna

Jag undrar om nån känner igen sig i hur jag känner i mina fingrar/händer. Som har nån aning om vad det kan vara för fel. Sökte läkare i höstas, men det blev prat om annat så han kollade aldrig det riktigt. Tror inte han tog mig på allvar kanske.. Får väl söka igen.
    Det är så här att när jag kramar ur en disktrasa så liksom låser sig handen ibland, och smärtar.
    Och när jag tex bär ett kuvert, en mapp eller¨tex sonens båda stövlar i ena handen så värker det massor, så jag inte orkar hålla kvar greppet. När nåt av det här hänt, så gör det ont flera timmar ibland flera dagar..
    Jag kan inte heller skriva för hand längre för då får jag nästan som kramp i handen.
    Det där var bara några exempel..
    Nån som känner igen sig?

• Svar på tråden Ont i fingrarna/händerna
  • teddybjörnen fredriksson

Jag känner precis igen mig. Jag har liknanade problem själv. Jag har svårt att göra saker som kräver att jag greppar. Lederna låser sig gärna och det gör ont. Nu har jag varit bra ett längre tag vilket försvårar utredningen men ändå varit skönt. Mina skov är flera månader långa och sedan håller det upp. Jag har gjort röntgen av händer och fingrar utan att de sett något. De blodprov som tagits har visat förhöjd sänka samt inflammation i kroppen men de mer specifika värdena för reumatism har alla varit negativa. Jättejobbigt att ha så ont och inte få några svar. Dessutom blir man ju begränsad i vardagen av det.
    Jag har bestämt att så fort värken kommer tillbaka kräva att de går till botten med det hela.

• jeniii88

Hej, jag känner också igen mig i ditt problem, började när jag var 16 år. Först så var det bara lederna i händerna som gjorde ont sedan spred det sig i alla leder i kroppen. Tog 2 år innan jag fick diagnosen reumatism. Gå till din läkare och be om att få komma till en rematolog (tror jag det heter) där kan du få hjälp med sjukgymnastik och speciella saxar och burköppnare m.m. som hjälper till i vardagen.
    Hoppas det blir bättre för dig.

• frq

Det är inte så att du har en karpatertunnel som inte fungerar?

jeniii88, hur yttrade sig din värk? Mina reumaprover visar ingenting men själv har jag misstänkt reumatism. Mina besvär är delvis bundna till väderomslag och värken är ibland outhärdlig. Vissa dagar har jag svårt att klara vardagliga sysslor. Att hålla ett paraply klarar jag inte ens nu när jag varit symtomfri i flera månader tex. En annan sak som är extra svår är att skala potatis.

• jeniii88

Vädret påverkar till stor del hur ont jag har, ju kallare det är ute ju ondare har jag. När jag började få ont i händerna så var det mest på morgonen när jag vaknade var väldigt stel i lederna och gjorde ont när jag skulle försöka sträcka ut fingrarna sedan började det i övriga kroppen oxå fick problem att sätta mig ner för det gjorde så ont i knäna.
    Vardagliga sysslor är nog det största problemet för mig, sånt som andra klarar hur lätt som helst måste jag oftast be om hjälp med, att skala potatis, öppna mjölkpaket m.m.
    Det tog 2 år innan mina prover visade nåt, men som det låter på din beskrivning så kan du ha reumatism. Hör av dig till en reumatolog och beskriv hur du känner dig för proverna behöver inte visa nåt för att du ska få hjälp med sjukgymnastik samt kunna köpa dom här speciella saxarna m.m. för det har verkligen hjälpt mig mkt i vardagen.

Jag har redan varit hos en reumatolog som i nuläget inte vill sätta någon diagnos. Jag blev uppmuntrad att återkomma när jag får nästa skov så hon kan se mig när det är som värst.

• jeniii88

Okej, men fick du inte träffa någon sjukgymnast eller liknande. Jag kan förstå att hon kanske inte kan sätta nån diagnos men hon borde iaf. hjälpa dig så att det underlättar för dig i vardagen.
    Fick du någon medicin eller rekomenderade hon något receptfitt som ev. kan lindra besvären nåt?

• smirre

Oj, Ja jag är ju inte ensam ser jag. Det verkar ju vara svårt att få diagnos. Jag får ta tag i det där nästa gång jag får så ont. Tack för att ni svarat. Intressant att se vad ni skriver!

Svar på tråden Ont i fingrarna/händerna