• bubble

potatisgratäng

hur får man den bästa/godaste potatisgratängen?
    Gärna recept

• Svar på tråden potatisgratäng
  • JAG är BÄST

Jag är den lata personen så jag köper dom färdiga potatisgratängerna i påse
    Dom är kanongoda.

Det är ett enkelt recept som jag kunde komma på

• garib

mycket grädde,jag blandar matlagnings och mellangrädde,det ska inte bli torrt

• mimmi 1

jag har en snabbvariant, som är god.. skala och skiva potatisen, koka den ett tag, så att den är halvkokt, häll över i durkslag, och sedan i en ugnsform.

medan potatisen kokar, gör jag en sås så här:
    i en kastrull kokar jag upp matlagningsgrädde,(eller vanlig, blir godare,) salta, kryddor efter smak, om man gillar vitlök, så pressa i det, om man gillar curry, så ta det.. svartpeppar...senap är åxå gott i.. pesto... ja,
    sedan man fått den goda smak man vill ha, så vispar man ner majsenaredning tills såsen känns lite tjock, och så häller man det över potatisen i formen, och så in i ugnen, tills potatisen är klar. man kan ju ha riven ost ovanpå om man vill.. blanda potatisen med skivade moröter om man vill det, eller gul lök... ja allt efter tycke o smak...

• Pappa G

Använder mjölig potatis.
    Sköljer potatisskivorna väl.
    Använder riktig vispgrädde.

• bubble
    Svar på #4
    en ny variant för mig så den måste jag prova
  • bubble

mimmi 1 skrev 2009-02-07 16:48:13 följande:

jag har en snabbvariant, som är god.. skala och skiva potatisen, koka den ett tag, så att den är halvkokt, häll över i durkslag, och sedan i en ugnsform.medan potatisen kokar, gör jag en sås så här:i en kastrull kokar jag upp matlagningsgrädde,(eller vanlig, blir godare,) salta, kryddor efter smak, om man gillar vitlök, så pressa i det, om man gillar curry, så ta det.. svartpeppar...senap är åxå gott i.. pesto... ja,sedan man fått den goda smak man vill ha, så vispar man ner majsenaredning tills såsen känns lite tjock, och så häller man det över potatisen i formen, och så in i ugnen, tills potatisen är klar. man kan ju ha riven ost ovanpå om man vill.. blanda potatisen med skivade moröter om man vill det, eller gul lök... ja allt efter tycke o smak...
  • ninanen

Potatis, vispgrädde+mjölk, svartpeppar, vitpeppar, salt... Vitlök om man känner för det...

• Annamaja

Jag skalar och skivar potatisen. Lägger den i kastrull, tillsammans med purjolök, kryddor (salt, svartpeppar och vitlökskrydda), och grädde. Kokar under omrörning så det blir krämigt. Häller upp i form och in i ugnen. strör även över lite riven ost.

• Nattviolen

Skala och skiva potatis koka med mjölk/grädde salt peppar och vitlök tills nästan mjuk. Blanda i lite riven ost, häll över i gratängform och klicka lite smör över. Låt stå i ugn tills den fått lite färg (snabbvariant av fransk potatisgratäng)

• Coccio

Min berömda potatisgratäng:
    Blanda mölig, skivad potatis med lite skivad purjolök och toppa med riven gratängost. Krydda med pepparmix och grillkrydda. Häll över lite (ca ½ dl till 4-5 port) mjölk innan gratängen går in i ugnen och låt stå i ca 50 minuter (4-5 port). När potatisen är mjuk - häll över ca 3 dl grädde (det går att använda allt från 15-40% grädde) och grädda ytterligare 10 minuter. Servera och gratängen både ser ut och är supergod med grädden som bubblar upp genom den gyllene osttäcket!
    Lycka till!

• buffybus

tips.. köp den fransk potatis gratäng mixen... då blir gratängen mega god!!!

då gör du ändå som vanligt o skivar potatisen i en form o sådär men gör den mixen med såsen som ska va över.. alltså det är super duper gott.. finns i ica där alla andra mixar finns till t.ex chili con carne o sånt..

bebis kommer i juli då blir André storebror
  • Blåklockan79

Mitt tips är att byta ut löken mot fänkål. Kom på det nyss eftersom min dotter inte klarar av att jag äter lök när jag ammar. Sen kör jag med örtsalt mellan lagrena, och är det till fest så blir det på ren grädde, annars kan man blanda mjölk och lättcremefaich så blir den lite magrare, men fortfarande god.

• fjäilen

8 stora potatisar
    2 kelda matlagninsgrädde 15%
    riven ost emellan
    allround och aromat som kryddning

potatisen först sedan ost o kryddor som man vill ha sedan potatis igen och sedan lite ost på toppen sedan på med grädden.
    in i ungen som vanligt..
    detta blir mums fillebabbba!

• Alicat

Skala o skiva fast potatis ganska tunt. Fräs ett par finhackade vitlöksklyftor i smör, häll på lika delar mjölk och grädde. Krydda med salt o peppar. Koka upp, lägg i potatisen, koka på låg värme tills potatisen är nästan färdigkokt.

Blanda ner lite riven västerbottensost, häll över i ugnsfast form och toppa med mer ost. i i ugnen på typ 175-200 grader tills den har fin färg.

Svar på tråden potatisgratäng