• Ssofie82

Bröd till smörgåstårta

Jag ska snart ha barndop och tänkte bjuda på smörgåstårta. Fick ett recept av en här på fl på en tacosmörgåstårta som lät och såg supersmarrig utRäcka ut tungan
    Kom att tänka på det att skulle man inte kunna baka eget bröd till smörgåstårtan istället för att använda tråkigt formfranska. Någon som vet och gjort det? Och kanske har något bra recept? Skulle det smaka gott med att göra typ ett tomatbröd tror ni?

(¯`°?.¸♥ 081211 kom vår älskadeTyra ♥¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Bröd till smörgåstårta
  • Lii1

jag har gjort smörgås tårta i många år o anvnänder då vanlig franska som ja skär bort kanterna på o sen har ja hemma gjord skagen röra i mellan på en vång,den har jag lämnat ut här till en person o den vart väldigt lyckad tyckte hon. man ska göra allt dagen före så blir den mycket mycket godare.. Den är inte en vanlig TRÅKIG formfranska i smaken då.

• ReRant

Hehe. Vad ohyffsat att bara skriva "Någon annan?" när någon bemödar sig att svara.
    I like it.

• Ssofie82
    Svar på #3
    Ber om ursäkt, inte menat att vara ohyfsadGenerad tyckte bara inte det besvarade min fråga.
  • buffybus

oj.. hade jag aldrig orkat ge mig in på.. så ska man skära brödet så det blir lika jämt överallt.. pheew... jag tycker det blir hur gott som helst med formfranska.. eller landgångsbröd som är detsamma

bebis kommer i juli då blir André storebror
  • mamlan

Jag bakar inte själv..men använder inte heller formfranska för det blir så torrt..Använder i stället hönökaka eller julia kaka, mycket godare..den med färre kakor i påsen, minns inte vilken av dem det är, är mins torr. Den andra får man dock en extra våning på tårtan med..Kanske inte det svar du ville ha...

• ImLost

här skaraborg)  finns det RUNDA smörgåstårtsbottnar att köpa ..supergoda !

• Ssofie82

kanske ska prova med hönökaka eller ringa till nått konditori och se om dom har färdiga bottnar att sälja...tackar för förslagenSkrattande

• mamlan

Ssofie82 skrev 2009-02-07 22:59:53 följande:

kanske ska prova med hönökaka eller ringa till nått konditori och se om dom har färdiga bottnar att sälja...tackar för förslagen
    Ett tips till, det blir saftigare om du droppar lite pressad citron på bottnarna, funkar även med det från flaska. MEN ta INTE lime, gjorde det en gång, tänkte det var ungefär samma, men det blev beskt! Citronen smakar inget men botten blir saftigare, bara några droppar på varje botten.
  • QuteCat

jag använder mig oxå av skivad formfranska från tex willys..stora skivor inte henning formfranska. tårtan blir saftigare om du gör den dagen innan så den hinner dra sig och garnerar den samma dag som ska ätas annars svettas grönsakerna och osten.
    Med formfranska skär du bort kanterna och kan forma tårtan i vilken form och storlek du vill... mina smörgåstårtor har alltid varit uppsktattade

• Good Sina

Jag håller med. Hönökaka eller hönekaka som vi säger ger en så god smak. Och om man gör smörgårdstårtan dagen innan så den får sitta till sig i kylskåpet så tar hönekaka in alla smakerna och blir mjukt.. ååh det är alldeles perfekt.
    Rekomenderat..
    Vet ej om en tomatbröd gör sig bra. alla de andra ingredienserna på smörgårdstårtan ger ju god smak. dont over do it. =)
    Lycka till..

Superizza skrev 2009-02-07 22:02:54 följande:
    Min sambos mamma har hönökaka till sin smörgåstårta .. Jätte gott..
  • Emma86

polarkaka använder vi... halvmåneform.. mycket godare än formfranska :)

• Sootie

Ja jag tror tomatbröd skulle passa om du ska ha tacosmörgåstårta..
    (själv har jag tyvärr aldrig varit så ambitiös att jag orkar baka bröd till smörgåstårta;)

Men smakerna passar ju så varför inte?!

Svar på tråden Bröd till smörgåstårta