Inlägg från: JosephineS |Visa alla inlägg
  • JosephineS

Programmet "Unga mödrar" på 5:an speglar definitivt inte mitt liv! Någon annan?

Jag har kikat på programmet Unga mödrar en bra tid tillbaka i tiden och förvånas över att de inte kan ta med en familj som INTE har väldiga problem med det ena eller det andra.

Jag fyller 20 år inom kort och har en jättebra ekonomi (enligt min mening) dvs jag kan handla mat, kläder, nödvändigheter. Vi behöver inte känna ångest i månadens slut utan med glädje lägga undan de pengar som finns kvar på kontot.
    Vi har en fin bil och en mysig hyreslägenhet. Vi har det bra! Kan de inte visa att unga föräldrar kan klara sig galant?

Jag är stolt över att vara ung mamma, men tyvärr skäms jag när vi framställs som trasiga familjer med fruktansvärd ekonomi och usla äktenskap.

Det är så synd!

• Svar på tråden Programmet "Unga mödrar" på 5:an speglar definitivt inte mitt liv! Någon annan?
  • JosephineS
    Elavela87 skrev 2009-02-07 22:43:10 följande:
    Danskar ni vet ;P (SKÄMT!)
    HAHA

Leather Cravat skrev 2009-02-07 20:17:31 följande:
    Men tänk på att många mammor i serien var/är mycket yngre än er, hur kan man ha bra ekonomi som 16-åring tex?
    Näe det har du helt rätt i! Men många av mammorna är faktiskt runt 20 så man reagerar ju
    MsBeauty skrev 2009-02-07 21:17:16 följande:
    Tror att alla fattar att inte alla unga mammor är som dem.
    Man kan ju hoppas iaf!!!
  • JosephineS
    Älsko skrev 2009-02-08 12:53:30 följande:
    brukar med kolla, och blir bara förbannad när jag ser så unga tjejer skaffa barn som inte har ordnad ekonomi, förhållande eller bostad, det är ju beviset på mognad, och måste bo hemma hos sin mamma och deras mamma gör nästan mer en de själva, jag blir 20 iår och min dotter 1 år och jag har lyxliv, emot dom, skulle aldrig skaffa barn om jag inte hade ett fast förhållande med pappan, bostad och inkomst..
    Ja visst börjar man undra vad de tänker med? Det är ju skillnad på att vara ung och att vara dum nog att skaffa barn när man inte har en trygg ekonomi,bostad, äktenskap m.m..
  • JosephineS

pussgurkan86 skrev 2009-02-09 11:58:50 följande:

ojdå måste man vara gift för att skaffa barn?? det visste jag inte.
    haha, nej då! hittade inte några bättre ord.. men menar att det kanske är relevant att ha ett stabilt förhållande
    sorry..
  • JosephineS

Caamillaa skrev 2009-02-09 12:40:04 följande:

..Men visst känner man sig som världens bästa mamma när man har tittat på programmet?
    Ja visst gör man
  • JosephineS

Stargirl skrev 2009-02-10 11:07:18 följande:

Jag ÄLSKAR det programmet. Kollar varje dag. Får inte missa.
    [/citat]

Jag kollar oxå på det när jag är hemma För som flera andra har sagt i tråden att det är faktiskt spännande och se dessa mammor eftersom deras liv innehåller det mesta

Tycker camilla är för rolig snacka om att ha beslutsångest.. hon började ju gymnasie nr 3 i kvällens program
    Stargirl skrev 2009-02-10 11:40:21 följande:
    [citat]
    Ang rökningen. Det är vanligt i Danmark och accepterat. Men jag gissar på att det finns många mammor i vissa sociala grupper som även de röker under grav och då de ammar fast de inte syns på TV.
    Klart det finns massa som röker men jag tycker fortfarande det ser jätte hemskt ut när det röker med barna i famnen.. *ryser*
  • JosephineS

hehe så kass lön har de inte på ICA (dock jobbar inte där själv) men ändå

Stargirl skrev 2009-02-11 14:38:02 följande:
    WORD...... bra sagt. Tycker unga i regel vill gärna prata högt om hur bra ekonomi de har osv. Det är ju knappast deras förtjänst då de oftast varken har ngn SGI, utbildning eller egen inkomst och de flesta lever på bidrag eller studerar. Självfallet finns det undantag men jag vet ingen 19 åring som hunnit arbeta upp en SGI eller skaffa sig en utbildning.
    Tjoho.. jag har finfint SGI trots att jag bara är 19 år Meningen med tråden var inte att skryta utan att upplysa folk om att mitt liv inte ser ut som deras..
    Jag och min sambo har precis lika bra utbildning och samma SGI.. och kan du tänka dig(!) han är 24
  • JosephineS

Stargirl skrev 2009-02-11 17:27:48 följande:

Men allt är ju relativt. Du kan inte ha ngn bra utbildning då du bara är 19 år. Ledsen men du har inte hunnit med det. Du har ju just gått ut gymnasiet.Jag anser att man har kass lön på ICA men då jämför jag ju med annat än vad du gör. Man har ju olika referensramar helt enkelt. Jag tycker en bra lön ligger runt 50 000 kr. Allt under 35 är dåligt, för mig. Men jämför man med olika saker så blir det ju olika reslutat.
    Okej då förstår jag, har man så höga krav är det ju inte mycket som är bra.
  • JosephineS

Stargirl skrev 2009-02-11 17:52:16 följande:

Det beror ju också på vilken utbildning och erfarenhet man har. Då har man ju krav på ett välbetalt jobb. Då jag var 23 och fick första barnet var det inte tal om att handla kläder till sonen på POP eller liknande. Då var det absolut inte tal om att ha två bilar eller resa utomlands flera veckor per år.
    mm jag hänger med.
    just nu har jag iaf inget behov av 2 bilar och det räcker fint med en bil eftersom sambon har firmabil och nej jag handlar inte kläder på POP.. gilar inte deras kläder Men absolut gillar jag att skämma bort min dotter med märkeskläder.. ungen har ju nästan finare kläder än vad jag har

Det är ju bra att du har höga krav på dig själv men minst 35.000 i lön i månaden är väll lite väl..
  • JosephineS

Stargirl skrev 2009-02-11 18:07:05 följande:

Som sagt allt är relativt. Har man en lön över 35 000 så är det normalt och det man lever efter. Har man lön på 25 000 är det som man anpassar sig efter osv. Nu menade jag POP som exempel, kunde lika gärna varit Burberry eller Gant.
    Ja förstod det skulle bara va lite lustig

Hursomhelst anser jag att jag har det bra och vi är lyckliga
  • JosephineS

mrsuran skrev 2009-02-11 18:07:47 följande:

JosephineS skrev 2009-02-11 17:14:50 följande:
    är man 24 kan man ha ett bra jobb men knappast nåt topp jobb t.ex läkare som är minst 7 års utbildning
    Man kan väll ha ett bra jobb utan vara läkare ? När jag pratar om ett bra jobb menar jag ett jobb som man själv gillar och som har en lön på cirkus 35.000 i månaden.. kan man inte ha ett bra jobb om man inte har gått högskola tex menar du?
  • JosephineS

Natie skrev 2009-02-11 18:16:34 följande:

Jag är 19 år, han en son som fyller 1 år i April och en sambo (snickare) 23 år. Jag har en utbildning - undersköterska och fast jobb. Vi har fler än 2 bilar, är inne i husköp :P Så jag har de finfint anser jag :) Kunde inte vara lyckligare!
    Härligt för er
  • JosephineS

Elavela87 skrev 2009-02-11 18:35:00 följande:

Tror knappast en tjej på 16 år får en lön på 30 lax ;P
    Haha näe då får hon fan ligga i
  • JosephineS

mrsuran skrev 2009-02-11 20:21:26 följande:

JosephineS skrev 2009-02-11 18:20:43 följande:
    det jag menade var att man kan inte ha ett topp jobb (läkare,advokat,psykolog) när man är 24 år man kan inte ha hunnit och har man inte ett topp jobb kan man inte tjäna så bra. man kan säkert tjäna bra men inte så man kan kalla sig rik
    Har någon kallat sig rik? Näe menade inte att vi pga pengarna är lyckliga utan att vi har varandra..
  • JosephineS

06och08 skrev 2009-02-12 21:54:37 följande:

tillbax till unga mammor programet så kan jag bara säga att.. vissa av dom ahr det mycket bättre ställt än vad jag o mina barn har men gnäller som faaaaaaaan,,,, även fast jag inte badar i pengar eller så..så är jag så jävla lycklig o livet är precis så underbart som man tycker o mitt liv är underbart just nu jag har 2 fina barn o visst går det inte i hop ekonomiskt alla månader men det gör inget det löser sig alltid på nåt sätt .... varför måste dom flesta klaga på allt dom inte har o inte va lyckliga över det dom har.... vi har ju det vackraste man nånsin kan få o det är ju våra små älsklingar :D
    tur att någon kom ihåg va tråden handlade om från början
  • JosephineS

fairyfloss skrev 2009-02-14 10:06:05 följande:

bara för at man är ung betyder det inte att man har en massa problem!
    Word!
  • JosephineS

Alvine skrev 2009-02-18 11:32:12 följande:

SVT håller på att spela in ett svenskt "unga mödrar" första avsnittet sänds den 3/4 19.30 på SVT 1
    haha, va spännande det ska jag kolla på.
  • JosephineS

Stargirl skrev 2009-02-18 18:46:56 följande:

GUD vilken ful vagn Nadja kollade på precis i vagnaffären. Det måste varit det fulaste jag sett *asg*
    haha ja den var ju inte vacker precis men smaken är som baken.
  • JosephineS

guided skrev 2009-02-18 21:12:22 följande:

Nu har jag inte läst hela tråden men jag tycker det verkar som om de har bra ekonomi. En del bor i snygga, o vad det ser ut att vara, relativt nybyggda radhus eller större lägenheter. Michelle (?) har bil o pluggar samtidigt. En av tjejerna kunde förstora brösten även om hon inte hade något jobb. Var får de pengarna i från??
    en fin vänn kallad socialen näe ja vet inte. Men många av dem får ju hjälp därifrån.
  • JosephineS

usch va hemskt det blev för Nadja stackars..

TvåBarnsMamma88 skrev 2009-02-24 11:31:40 följande:
    Var det bara jag som tyckte att mamman till Marlene överdrev när hon kastade ut sin dotter när hon vart gravid. När mammas försvar var, att hon inte trodde det om henne, hon som var så ordentlig ? Vad hände med stödet ? Det "pedagogiska" ?
    Jag håller med dej.. vart tog stödet vägen? En av mammans försvar var oxå att hon inte skulle orka att gå upp mitt i natten och ta hand om bebisen.. men what? det är väll den blivande moderns (eller pappans) uppgift eller har jag missat nått?
Svar på tråden Programmet "Unga mödrar" på 5:an speglar definitivt inte mitt liv! Någon annan?