• Stargirl

Programmet "Unga mödrar" på 5:an speglar definitivt inte mitt liv! Någon annan?

Jag ÄLSKAR det programmet. Kollar varje dag. Får inte missa. Jag är iofs inte en ung mamma men jag tror att det är just så situationen ser ut för många. Det finns ju en massa olika typer av mammor i programmet. Malou Stella som bara bryr sig om sitt utseende och låter mamman ta hand om barnet. Camilla som arbetar och har separerat från barnets (olivers)pappa. Tar ansvar och arbetar. Sofie som väntar barn med Simon som hon separerat ifrån och Simon är även pappa till Michelles dotter. Familjen som har sonen Sebastian och har just köpt hus och väntar sin andra son. Verkar ha ok ekonomi då de har bil och hus. Familjen som blev fällda för bidragsfusk och har tre söner. Stabilt förhållande. Leukemi sjuka mamman med sonen Sebastian och nya pojkvännen verkar ju en bra mamma med fint hem och normal ekonomi? Det är ju en massa olika sorters mammor med olika problem. Men merparten av unga mammor separerar från pappan till sina barn. Det är ju inget konstigt. Tycker att programmet speglar olika mammor i olika situationer.

*~Två blåbär och ett lingon~*
  • Stargirl

Ang rökningen. Det är vanligt i Danmark och accepterat. Men jag gissar på att det finns många mammor i vissa sociala grupper som även de röker under grav och då de ammar fast de inte syns på TV.

• Stargirl
    mrsuran skrev 2009-02-11 14:32:30 följande:
    de e ju sånt som folk vill se inte en vanlig familj de måste ju vara lite spänning och intriger...det verkar som folk här bara vill skryta om sitt perfekta liv bra att ni har det så bra men de flesta unga har det svårt...och de unga som har det bra är det oftast tack vare pappan som oftast är äldre och kanske hunnit med utb. osv....

WORD...... bra sagt. Tycker unga i regel vill gärna prata högt om hur bra ekonomi de har osv. Det är ju knappast deras förtjänst då de oftast varken har ngn SGI, utbildning eller egen inkomst och de flesta lever på bidrag eller studerar.

Självfallet finns det undantag men jag vet ingen 19 åring som hunnit arbeta upp en SGI eller skaffa sig en utbildning.

• Stargirl
    pussgurkan86 skrev 2009-02-11 14:45:06 följande:
    KÄNNER EN SOM ÄR 18 ÅR SNART 19 ÅR OCH HAR ETT FAST JOBB OCH HAR EN OTROLIG BRA LÖN.
    EN, vad bra. Det finns såklart undantag till regeln.
    Precis som i serien så har 80% av dem som är med stora problem med bidrag, ingen utbildning, dåligt om pengar osv. 20% i serien köper hus, har jobb osv. Så ser väl det normalt ut irl också. Fastjobb innebär ju inte att man har ett bra jobb. Att jobba fast i en ica kassa är ju ett fastjobb men med kass lön. Men allt är ju relativt såklart. Vad man jämför med. Vissa tycker att 30 000 är bra lön och andra tycker att 40 000 är bra osv.
  • Stargirl
    pussgurkan86 skrev 2009-02-11 14:52:49 följande:
    jo men är man 18 år och tjänar 21.000 kr efter skatt så det tycker jag är bra. och hur många tjänar 30-40 tusen efter skatt?? det gör inte alls många.
    Men när man pratar om lön så pratar man normalt netto. Inte brutto som du skriver.
    Hur många som får ut 30 000 brutto? Rätt många, men såklart inte när man är 19 år. Då krävs det ju en utbildning. Jag håller med 21 000 brutto utan utbildning eller erfarenhet är en bra lön om den inte består av övertid eller OB. Är det en normal 40 timmars anställning så bara att gratulera.

Men generellt lever de flesta unga mammor på bidrag eller har en man/pojkvän som försörjer familjen. Det är ju så det är. Det är också det serien speglar och folk verkar upprörda att serien visa unga mammor med dålig ekonomi som separerar från barnens pappor. Det är ju så verkligheten ser ut. Likaså är det vanligt i vissa sociala grupper att få barn tidigt och i dessa grupper är det vanligt att man röker. Mer vanligt i Danmark än i Sverige kan tänkas då rökning är vanligare och mer accepterat där än här.
  • Stargirl
    JosephineS skrev 2009-02-11 17:14:50 följande:
    hehe så kass lön har de inte på ICA (dock jobbar inte där själv) men ändå Tjoho.. jag har finfint SGI trots att jag bara är 19 år Meningen med tråden var inte att skryta utan att upplysa folk om att mitt liv inte ser ut som deras.. Jag och min sambo har precis lika bra utbildning och samma SGI.. och kan du tänka dig(!) han är 24

Men allt är ju relativt. Du kan inte ha ngn bra utbildning då du bara är 19 år. Ledsen men du har inte hunnit med det. Du har ju just gått ut gymnasiet.

Jag anser att man har kass lön på ICA men då jämför jag ju med annat än vad du gör. Man har ju olika referensramar helt enkelt. Jag tycker en bra lön ligger runt 50 000 kr. Allt under 35 är dåligt, för mig. Men jämför man med olika saker så blir det ju olika reslutat.

• Stargirl
    JosephineS skrev 2009-02-11 17:48:49 följande:
    Stargirl skrev 2009-02-11 17:27:48 följande: Okej då förstår jag, har man så höga krav är det ju inte mycket som är bra.
    Det beror ju också på vilken utbildning och erfarenhet man har. Då har man ju krav på ett välbetalt jobb. Då jag var 23 och fick första barnet var det inte tal om att handla kläder till sonen på POP eller liknande. Då var det absolut inte tal om att ha två bilar eller resa utomlands flera veckor per år.
  • Stargirl
    JosephineS skrev 2009-02-11 18:04:39 följande:
    Stargirl skrev 2009-02-11 17:52:16 följande: mm jag hänger med.just nu har jag iaf inget behov av 2 bilar och det räcker fint med en bil eftersom sambon har firmabil och nej jag handlar inte kläder på POP.. gilar inte deras kläder Men absolut gillar jag att skämma bort min dotter med märkeskläder.. ungen har ju nästan finare kläder än vad jag har Det är ju bra att du har höga krav på dig själv men minst 35.000 i lön i månaden är väll lite väl..
    Som sagt allt är relativt. Har man en lön över 35 000 så är det normalt och det man lever efter. Har man lön på 25 000 är det som man anpassar sig efter osv.
    Nu menade jag POP som exempel, kunde lika gärna varit Burberry eller Gant.
  • Stargirl
    Elavela87 skrev 2009-02-13 20:47:38 följande:
    pussgurkan86 skrev 2009-02-11 20:25:51 följande: Tala gärna om för mig vad för slags jobb det där är!
    Alla typer av chef positioner (de flesta iaf) betalar rätt bra. Där behöver man ju inte ha ngn super utbildining utan klättra upp i karriär stegen. Själv är jag en typ av försäljnings chef över en region i Europa. Har utbildning i botten men allt handlar om erfarenhet och engagemang.
  • Stargirl

GUD vilken ful vagn Nadja kollade på precis i vagnaffären. Det måste varit det fulaste jag sett *asg*

• Stargirl
    Heeleena skrev 2009-02-20 17:07:14 följande:
    JosephineS skrev 2009-02-07 19:10:21 följande: Har precis likadant här! Jag är också 20 år, 3;a hyresrätt på Kungsholmen i Stockholm, fast jobb, bra förhållande med min sambo, en fin volvo V50 och klarar oss gott och väl varje månad! Vore faktiskt få kul att se någon sån mamma i "Unga Mödrar", alla har vi inte problem!
    Men alla har de inte problem? Nadja (hon är iofs sjuk) har det fint och verkar ha det bra.
    Michelle bor fint och studerar, familjen som precis köpte hus och väntar sitt andra barn första barnet heter Sebastian verkar ha det bra. Ju yngre desto värre verkar det vara men det är ju normalt.
  • Stargirl
    Natie skrev 2009-02-23 23:06:49 följande:
    vad hände i dagens avsnitt om jag får sno tråden litegranna? Är nyfiken, brukar följa de men jobbade ikväll :P
    Det handlade om ngn ny tjej som hette Marlene som blivit utsjängd av sin mamma då hon blivit gravid vid 16 års ålder. Man fick se då hon flyttade ut sina grejer ur huset och hur mamman förklarade varför hon slängt ut sin dotter....lite hemskt.
    Louise´s man åkte iväg och skulle göra värnplikten då han vill bli brandman. Hon har två månader kvar till förlossningen.

Sen minns jag inget mer.....
  • Stargirl
    Lillanonna skrev 2009-02-24 11:35:41 följande:
    TvåBarnsMamma88 skrev 2009-02-24 11:31:40 följande: Låter lite underligt att kasta ut sin 16 åriga dotter när hon säkerligen behöver sin mamma som mest. Fine, hon blev gravid,dumt misstag. Men det blir INTE bättre av att hon kastas ut av sin mamma. Stödet från sin mamma när man ska ha barn är nog ett av det viktigaste.
    Jag tycker synd om henne men tar man ett beslut att skaffa barn som 16 åring så bör man ta ansvaret över barnet och vara beredd på att offra sitt liv för det barnet. Mamman har inte gjort ngt misstag i detta fallet och vill nu börja att leva sitt liv utan småbarn. Det var ju mycket hört och lät väldigt känslokallt men inte mer än rätt. Har man sex och blir gravid måste man vara beredd att ta konsekvenserna av det hela. De har dessutom flera döttrar. Det är ju ett bra sätt att visa att man måste ta sitt ansvar om man gör "vuxen" grejer som sex ändå är.
  • Stargirl
    Lillanonna skrev 2009-02-24 12:56:32 följande:
    Hur ha det gått för hon tjejen som hade leukemi och va gravid? Fick hon behålla bebisen? Satt med tårar i ögonen, fy fan va hemskt att behöva ta bort ett önskat barn!
    Nej, barnet hade en missbildning och hon gjorde abort. Det var hemskt. Bebisen levde i ett par timmar och dog sedan
Svar på tråden Programmet "Unga mödrar" på 5:an speglar definitivt inte mitt liv! Någon annan?