• Liselurvan

Havregrynsgröt vid magsjuka?

Sonen har varit magsjuk i 9(!) dagar och jag vet snart inte vad göra....
    Har provat det mesta....
    Ska prova med helt laktosfri kost nu och undrar om jag kan ge honom havregröt med laktosfri mjölk?
    Havre är ju fullkorn....
    Snabbt svar o råd tack

• Svar på tråden Havregrynsgröt vid magsjuka?
  • mammatalman

mmmm testa kan du göra men jag tror det är för "maffigt". har du testat potatismos, "överkokt" ris,

• mala78

Fullkorn rekommenderas inte vid magsjuka, det förlänger diareerna, jag antar att du redan provat majsvälling. Sempers magdroppar kan också hjälpa.

• mammatalman

om han dricker välling är risvälling bra.
    sockerdricka och salta pinnar sägs vara bra för att få i sig salt o socker. coca cola. smörgåsrån.

• Sibbis

Vid magsjuka rekommenderas att man UNDVIKER fullkorn, och istället bara ger sånt som är lätt för magen att smälta. Typ vitt bröd och dylikt, sånt utan alltför mycket fibrer... Ja, o blåbärssoppa och banan såklart

• mala78

Man ska tvärtemot vad man trott undvika läsk och andra söta drycker, det kan tydligen också förvärra diare. Gör vätskeersättning om barnen kräks. Gul-grön banan är stoppande men mogen banan är lösande.
    Jag skulle kanske kontakta sjukvården om han varit sjuk så länge.

• Liselurvan

Mmmm, jag har förstås kontaktat bvc, vi skulle avvakta, har han inte ont o inte feber så gör de inte så mkt än.....
    Har gett nestles laktosfria majsvälling idag och än så länge har han fått behålla allt. "peppar, peppar".
    Kanske är han bättre nu, han har sovit hela natten på "tom" mage eftersom han ratade vällingen igår kväll.
    Har köpt laktosfri mjölk, tror ni han kan dricka det?

• mala78

Hoppas att det går åt rätt håll nu! Prova med lite av den laktosfria mjölken och se hur det går.

• LaFontaine

När jag blev ordentligt matförgiftad för några år sedan fick jag kanontips på mat:
    Kokt ris med lite salt
    Kokt potatis med smör och salt
    Kokt vit fisk
    Vitt bröd med lite smör
    Popcorn
    Lättsaltade chips

Kosten ska absolut inte innehålla vare sig mjölk eller fibrer. Avslagen cola är kanon ibland är inte alls bra ibland. Det där får man testa.

Krya på den lille!

• Liselurvan

Äntligen är han bättre. Ska på dagis imorgon igen!
    Ingen laktos o fullkorn på 2-3v blir det!
    Nu har han inte bajsat på 2dagar så då får man huvudbry av det istället!
    Alltid e det nåt...
Svar på tråden Havregrynsgröt vid magsjuka?