• MariaJuj

Hej London föräldrar, lyssnar gärna på era erfarenheter av staden :-)

Hej!
    Vi är en familj som består av mig, min man och två små flicker (1 1/2 o 4år.)
    Vi bor för närvarande i Göteborg.
    För kanske något år sedan pratade vi om att eventuellt flytta till London men sen blev det smått lagt på is.
    Men nu har vi nog kommit in på banan att faktiskt flytta dit.
    Mannen söker jobb, jag söker till universitetet och så undersöker vi vart vi ska bo i för område då London är enormt stor. Sen den dyra förskolan och skola undersöker vi oxå, känns som efterforskningarna är oändliga
    Vi tror vi vill undvika zon 1, men är fortfarande i forskningsstadiet när det gäller boplats

Tar emot alla tips o råd som ni vill dela med er av.

Söker givetvis vänner i Londonområdet också, skulle vara skönt känna familjer där.

Jag har skrivit till ganska många Londonbor på FL som tidigare varit bosatta i Sverige.
    Tackar för alla som tagit av sin egen tid och svarat.

Så hoppas vi kan bli ett gäng som skriver här

• Svar på tråden Hej London föräldrar, lyssnar gärna på era erfarenheter av staden :-)
  • Renate78

Jag slår ett slag för Richmond eftersom jag själv bor där :)Trevligt o fint. Stora gröna parker. Bra kommunikationer med båda tåg o tunnelbana. Ganska nära till Heathrow om ni vill flyga eller någon vill hälsa på er.

• Karinski

Jag bor i nordvastra London, Harlesden, och trivs bra har trots att omradet har (eller har haft) lite tvivelaktigt rykte. Men om vi slapp tanka pa kostnaden hade jag hellre valt att bo i Richmond eller Kew. Suverana parker och fina promenadvagar langs the Thames.

• MariaJuj

Tackar för era råd, så uppskattat av oss...London e ju så enormt stort
    Vi har nappat lite på Richmond då det som du nämner Renate78 ligger nära flygplatsen + inte mitt i centrum fast bra kommunikationer ändå...sen grönområden är ju stort plus när man har små nyfikna barn som gärna utforksar...

Karinski tåkigt ni inte kan bo där ni önskar, men ni kan ju alltid ha det som ett framtida mål....är det så stora skillander i priser i området?

• Renate78

tyvärr vet jag inte något om skolorna då min son bara är 10 mån än. Däremot kanske du kan läsa på ofsted (Office for Standards in Education) hemsida www.ofsted.gov.uk .
    Tror man kan hitta endel information där.

• Karinski

Jag trivs bra har Det finns manga fordelar med att bo har och alla omraden har olika karaktarer, med for- och nackdelar. Men kring Richmond finns det mycket gronomraden och det ar saklart bra med barn.

• MariaJuj

www.ofsted.gov.uk sidan har vi forskat lite lite i idag, inte hunnit titta så mycket.
    Var någon som gav råd att där skulle man se statistik på om skolan var bra eller inte...såg ingen statistik riktigt men bra att man kan se vilka skolor som finns i området.

Var någon som gav rådet att hitta skola först sen välja att bo där skolan är bra...betyder det att det finns många bristfälliga skolor eller hur ska man tolka det....
    Skolan är ju superviktig

Har den lille börjat krypa/gå? Snart full fart på honom Bara 2 månader kvar till den härliga 1års dagen!

För-o nackdelar finns det överallt precis som du nämner. Men vi leter efter ett område med fler fördelar än nackdelar

Vi måste ta en trip ner och se oss runt....men så svårt detta med val av plats att bo på...man vill ju ärligt inte flytta en massa då detta e ganska tidskrävande med tanke på städandet o packandet av alla saker man har...

• MariaJuj

oj på tal om födelsedagar så är det 2 månader kvar till vår lilla minsting att bli hela 2år

Svar på tråden Hej London föräldrar, lyssnar gärna på era erfarenheter av staden :-)