sommar barn skrev 2009-02-08 20:25:28 följande:
Ok, men så bra då tänker vi lika. Vår chef var dock inne på att den bara skulle innefatta beredskap för dödsfall av barn eller personal och tyckte inte att vi skulle lägga ner för mycket tid på annat "som iaf inte är så vanligt att det sker". Detta tyckte vi var ett konstigt sätt att se på det. För det handlar ju om att veta vad som förväntas av oss om och när olika "kriser" dyker upp. Men hur går ni tillväga när någon kommer påverkad? Tänker att det inte kan vara lätt att helt avgöra det. Vägrar ni "lämna ut" barnet då till denna person? Ni får gärna lämna lite konkreta handlingstips!
Skiljer du verkligen på "tillbud" och "kris" nu?
För hanteringen av en påverkad person som kommer för att hämta ett barn skall det finnas en handlingsplan.
Som stöd till den personal som behövt hantera sitationen skall det finnas en fungerande krisberedskapsplan. (Personen kan antas gå igenom några av eller krisens alla faser - chock, reaktion, bearbetning, nyorientering)
Vem ska hon vända sig till, vem ser till att alla nödvändiga kontakter tas, vem ska den personen i sin tur vända sig till (112, kyrkan, soc?) som den utsatte själv kanske inte klarar av pga chocken.
Vem är ansvarig, vem ska den ansvarige delegera till? Hur? Och vilka ska informeras om tillbudet?