• sommar barn

Ska utforma en krispärm/krisberedskapspärm på förskola. Vad ska med?

Alla förskolor ska ha en krispärm/krisberedskapspärm. En sådan har inte upprättats på vår förskola ännu. Jag och ett par kollegor har sagt att vi kan göra ett utksat på en. När jag försöker leta på tips att tänka på, så hittar jag mest krisberedskap riktat till skolan. Tänker att det ändå skiljer sig något mellan skola och förskola, så tar jättegärna emot tips på andra som har en skriven, eller från er som varit med om en akut kris som uppstått på en förskola hur hanterades den från personalen?

• Svar på tråden Ska utforma en krispärm/krisberedskapspärm på förskola. Vad ska med?
  • Afro

Hur är tillvägagångssättet om någon personal/barn dör?
    Handlingsplan för om föräldrar kommer påverkad för att hämta.
    Vid brand?

• Bong

Jag vet inte hur det är hos er, men vi har fått en krispärm från våra chefer, en pärm som alla förskolar fått. Den tar upp ALLT: gaslarm, bombhot, kidnappning, misshandel, brand, olycka, dödsfall... Som tur är har vi aldrig behövt använda den!

Hör med din rektor, kan hända att det redan finns en som ni kan få.

• jenny b

kanske inte riktigt rätt i en krispärm men ngt som OFTA brister på min förskola är att vikarierna inte vet hur de ska gå till väga för att nå föräldrar... ordinarie personal informerar inte vikaraien om var kontaktuppgifter finns, de lämnar en vikare själv med barn på en avdelning inför tex en stängning utan tillgång till dessa uppgifter

• sommar barn

Ok, men så bra då tänker vi lika. Vår chef var dock inne på att den bara skulle innefatta beredskap för dödsfall av barn eller personal och tyckte inte att vi skulle lägga ner för mycket tid på annat "som iaf inte är så vanligt att det sker". Detta tyckte vi var ett konstigt sätt att se på det. För det handlar ju om att veta vad som förväntas av oss om och när olika "kriser" dyker upp.

Men hur går ni tillväga när någon kommer påverkad? Tänker att det inte kan vara lätt att helt avgöra det. Vägrar ni "lämna ut" barnet då till denna person?

Ni får gärna lämna lite konkreta handlingstips!

• sommar barn

Jenny b, nej det hör inte riktigt dit, men det är absolut jätteviktigt att all personal som vistas på förskolan vet hur de kan nå barns föräldrar eller annan anhörig när de skulle behöva det.

På min förskola har vi förutom pärmar med barninformation (som innehåler info om barnen på just den avdelningen) en "brandlista" som innehåller kontaktuppgifter på samtliga barn på HELA förskolan. Denna ska dras ned från väggen den dagen vi behöver utrymma.

• En helt vanlig mamma

Vi far ABSOLUT inte lamna ut barn till paverkade forladrar/syskon. Ar fallet som sadant sa nekar vi, forsoker na ngn annan kontaktperson till barnet som kan hamta, pastrider foraldern anda att ta hem sitt barn sa ringer vi rektor o h*n tar fullt ansvar och kontaktar soc. eller annan instans.

• eval

sommar barn skrev 2009-02-08 20:25:28 följande:

Ok, men så bra då tänker vi lika. Vår chef var dock inne på att den bara skulle innefatta beredskap för dödsfall av barn eller personal och tyckte inte att vi skulle lägga ner för mycket tid på annat "som iaf inte är så vanligt att det sker". Detta tyckte vi var ett konstigt sätt att se på det. För det handlar ju om att veta vad som förväntas av oss om och när olika "kriser" dyker upp. Men hur går ni tillväga när någon kommer påverkad? Tänker att det inte kan vara lätt att helt avgöra det. Vägrar ni "lämna ut" barnet då till denna person? Ni får gärna lämna lite konkreta handlingstips!
    Skiljer du verkligen på "tillbud" och "kris" nu?

För hanteringen av en påverkad person som kommer för att hämta ett barn skall det finnas en handlingsplan.

Som stöd till den personal som behövt hantera sitationen skall det finnas en fungerande krisberedskapsplan. (Personen kan antas gå igenom några av eller krisens alla faser - chock, reaktion, bearbetning, nyorientering)
    Vem ska hon vända sig till, vem ser till att alla nödvändiga kontakter tas, vem ska den personen i sin tur vända sig till (112, kyrkan, soc?) som den utsatte själv kanske inte klarar av pga chocken.
    Vem är ansvarig, vem ska den ansvarige delegera till? Hur? Och vilka ska informeras om tillbudet?
  • mikalala

Kris/pärm/mapp etc har jag för mig är en plan för att handskas med dödsfall eller tragedier inget annat det finns det andra planer för. Vi har en krislåda där dels alla tillvägagånssätt vid dödsfall finns sedan har vi även alla de saker som kan behövas för att skapa en minnesstund och samtal med barnen. Exempelvis böcker om dödsfall, dikter, ljus, ljustakar en vit duk så att man kan sätta upp en fin plats för att minnas den som gått bort.

Svar på tråden Ska utforma en krispärm/krisberedskapspärm på förskola. Vad ska med?