Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?
18? Man kan undra ibland.
18? Man kan undra ibland.
Gissela... uhm. I Örebro för några år sedan, när jag bodde där, blev en 23-årig tjej våldtagen av ett gäng knattar i elvaårsåldern.. Bara små barn?
I USA ligger puberteten mellan 10-12 år har jag för mig. Forskningen tror det delvis beror på bilavgaser, hur konstigt det än kan låta. Det finns ämnen i avgaserna som fungerar som könshormon.
Jag förstår att mammor är rädda om sina små ögonstenar, men man måste som mamma förstå att många vuxna tjejer inte direkt uppskattar att bli utstirrade av tioåringar. För det gör de.
Är man tio år gammal klarar man sig själv, och är man som mamma rädd att det ska hända ungen nåt inne på herrarnas, då får man se till att ordna antingen pappa eller en bekant som kan följa med.
Att man sen som kille kan råka träffa nakna klasskompisar av motsatt kön... Stackars ungar. Båda två. Visa hänsyn för barnet, låt honom gå in på herrarnas.
Då får man hoppas på att simhallar och andra institutioner sätter upp mer precisa regler. Inga ungar över 7 i motsatta könets omklädningsrum.
Men.. om det nu är ett sånt problem, låt pappa följa med killen in på omklädningsrummet. Är han inte tillgänglig, vänta tills helgen.
Annars finns det faktiskt folk som kan följa med och hålla ett öga på situationen.
Har man inte som tioåring fått lära sig hur man duschar och klär om är det illa.
Lady, men du kan ta honom ensam?
Du kan inte stanna kvar hemma med de andra tre istället då?
Men marmeladen...
Du måste ha förståelse för de andra kvinnorna i omklädningsrummet. Du är inte ensam där. De kanske har något emot att en drygt tio år gammal pojk kommer in och ser dem nakna.
Jag hade iaf tyckt det vore mer än lovligt otrevligt med en främmande tjej i omklädningsrummet...
Va, vem jag? Läser inga inlägg? Va? *trött, förvirrad och nekulturnyj*
Tror säkert många skulle gilla om du följde med din kille in på herrarnas. Själv skulle jag bara bli röd och gömma mig.
Jo, några ensamma bås man kan använda om man säger till i kassan och får nyckel eller nåt vore ju idealet.
Inte alla 35-åringar kan byta om själv heller.
Deras mammor tar inte med dem in i damernas omklädningsrum.
Llite hårdraget, men det måste till regler på simhallarna om det ska lösas.
Vet mammor att pojkar över 7 t.ex. inte får följa med in på damernas, så är det ju löst.
Qetesh, som jag sa tidigare i en tråden...
När jag bodde i Örebro för tre-fyra år sen våldtog en grupp ungar mellan 11 och 14 år en 25-årig kvinna.
Man är inte så mycket barn som föräldrarna vill tro när man är 10.
Och nej, jag tycker definitivt inte det är fel av andra kvinnor att inte vilja bli utstirrade av ungar som precis börjat få upp intresset för det motsatta könet.
Qetesh, du är inte ensam. Vad menar du egentligen?
Tre lösningar: antingen tar du med dig pojkens pappa till badet, eller så låter du honom klara sig själv. Tredje är att låta bli badet.
Det är fler kvinnor som tycker det är obehagligt att småpojkar stirrar på deras nakenhet. Ska du straffa DEM för det?
Vilket är bäst att "straffa"? En, din pojk, eller massor, de kvinnor som duschar eller klär om?
smurfen.
Ett: jag är karl.
Två: ganska egoistisk inställning. Vad är det som gör att det ni gör har företräde framför alla andra?
Men sak samma!
Går en persons vilja före fleras? Ska man verkligen vara så ego?
Med tanke på det Jappan sagt borde gränsen gå vid skolstartålder. Dels så kan ungarna efter det stöta på klasskompisar av motsatt kön, vilket leder till förödmjukelser för båda, dels har ingen pubertet kommit igång.
Vid 10 års ålder är det mycket möjligt att den HAR det. De flesta kör väl igång vid 12-13, kanske 14, men åldern för start av puberteten har sjunkit konstant länge nu.
Som jag sa tidigare i tråden:
De flesta tioåringar klarar att byta om själv.
Några gör det inte, men det finns 35-åringar som inte klarar det heller. Ska vi släppa in dem i tjejernas omklädningsrum också?
Qetesh, om du läste vad jag skrev istället för att "skrika", så skulle du ha svaret. I skolstartålder. 7, alltså. Efter det förväntas t.ex. ungarna att klara att byta om själva efter gympan. Alltså borde de klara det själva på badet också.
Ni har förresten inte svarat mig, dock.
10-åringar med speciella behov klarar inte att byta om själva. De ska få gå in på damernas.
35-åringar med speciella behov klarar inte heller av att byta om själva. Då måste väl de också få följa med mamma in på damernas?
Qetesh,
hänvisar till det smurfan 03 sa:
"men ni vet inget om denna pojken, mnga kan ha dold handikapp o måste ha hjälp/stöd. som många inte förstår!"
Det har inte varit snack om en frisk pojk.
Men även om så varit fallet, varför skulle det vara snedvridet? Behovet finns där ändå, och många 35-åringar som kräver hjälp med att klä sig ligger UNDER nivån en frisk 10-åring ligger på.
Ska vi nu snacka behov över omklädningsrummets andra kvinnors vilja, så kan vi göra det ordentligt.