Inlägg från: Miss Daisy |Visa alla inlägg
  • Miss Daisy

Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?

Jag är ingen sån som har extrem pedofilskräck, vilket tycks ha drabbat en del. Men jag skulle faktiskt inte ha låtit min son duscha själv på vårt bad av den enkla anledningen att det har skett övergrepp mot barn där. Det gick så långt att badet anhöll själv om tillstånd att få placera en kamera inne på herrarnas för att bli av med problemet. Däremot så vet jag inte om jag hade tagit med honom in på damernas, eftersom det kanske hade generat honom, utan istället hade jag nog bara velat att han tog på sig sina kläder och duschade hemma igen. I princip så tycker jag inte det är fel att ta med en tioåring in, men tyvärr är dagens barn så brådmogna att jag tror att de skulle vägra eller finna det pinsamt.

När min son var tio år så fick han inte gå och bada själv utan en vuxen med, just pga allt som har hänt på badet.

• Miss Daisy

Fast jag fattar inte hur man som vuxen kvinna kan bli störd över att en tioåring är i duschrummet!!! Det är ju ett barn!! Vår värld har blivit alldeles för sexualiserad och jag tror varken att vi eller barnen mår bra av det.

Jag och min syster följde med min pappa in på herrernas länge när vi var små och vi var och badade. Jag var inte ett dugg generad över nakna gubbar, men sen var det inte heller några vuxna som uppmuntrade till det genom att få mig att inse att nakenhet var farligt och tabu...

• Miss Daisy

Radixlecti!!

Du skrev:" _____________________________________________________________________
    När jag bodde i Örebro för tre-fyra år sen våldtog en grupp ungar mellan 11 och 14 år en 25-årig kvinna.

Man är inte så mycket barn som föräldrarna vill tro när man är 10."

Det är möjligt att det har hänt, men det är ändå mkt vanligare att män våldtar unga pojkar i den åldern än att så unga pojkar våldtar kvinnor. Så om man ska följa ditt resonemang och döma eft våldtäktsrisken så borde alla pojkar få följa med sin mamma in och duscha i ganska hög ålder.

Sen tycker jag det är absurt att barn i klass 1 ska bli generade av att se en skolkamrat av motsatt kön naken. När jag gick i ettan och hade skolgympa så duschade vi med killarna, och ingen brydde sig om det. Vi var ju bara barn. Blir de generade så har de lärt sig det av oss vuxna.

• Miss Daisy

Ja, jag håller med om att det inte funkar i dagens sexualiserade samhälle riktigt. MEn jag skull samtidigt aldrig låta min tio-åriga pojke duscha ensam inne på herrarnas efter allt som faktiskt har hänt på badhuset, och som man faktiskt inte kan blunda för. Bättre att låta dem klä på sig direkt och duscha hemma.

• Miss Daisy

Alltså på vårt bad har de vakter som bevakar herrarnas så att inget ska ske, men ändå sker det övergrepp. En fjortonåring pojke var och badade och en sjuk person fick syn på honom. Han blev sen våldtagen utanför badet.

I min sons klass och i vår umgängeskrets har aldrig barnen fått vistas inne på herrarnas ensamma, antingen följer en pappa med och badar eller så får de klä på sig och ta duschen hemma.

Jag tror inte att personalen på baden i stockholm har tid att bevaka andras barn, det vimlar ju av dem. Skulle varje unge ha en ledsagare så skulle de ju få anställa hur många som helst.

• Miss Daisy

Tesie! Det beror väl på vilket bad man går till då. Där vi bor går det i varje fall inte.

Felicia6! Om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag säger att man INTE ska ta med sig tioåringen in, men jag brukar säga åt min son att bara klä på sig och ta duschen hemma istället.

Nu är det så att övergrepp har skett just i samband med bad, för där har snuskgubbarna varit och spanat. Klart det kan hända var som helst, men nu råkar det vara så att det har varit just i badanläggningar. Eriksdalsbadet har haft så mkt problem att de till och med ansökte om att få sätta in kameror inne på herrarnas. Om de tar problemet på så pass stort allvar så vore det väl underligt om inte jag som mamma gjorde det?

• Miss Daisy

Nja, man är väl inte automotiskt utsatt om man går till badhuset med sin mamma, om man undviker omklädningsrummet. Däremot om man går och badar själv.

I de exemplet jag tog upp och i andra fall så har barnen kontaktats just i omklädesrummen. Men det kan såklart hända var som helst, men nu verkar det som att förövrarna har valt ut just omklädes och duschrum som "jaktmark". Och eftersom Eriksdalsbadet gick så långt att de ansökte hos länsstyrelsen om att få sätta upp en kamera i ett allmänt duschrum så kan man nog ha skäl att oroa sig. Egentligen är det för j*vligt att man ens ska behöva diskutera detta.

• Miss Daisy

Auro! Jag håller med om att de flesta övergrepp sker inom familjen. Och jag brukar vanligtvis inte vara drabbad av den allmänna pedofilhysterin som råder, men när det handlar om fakta och det faktiskt har hänt så tycker jag inte man ska blunda för det. Ett badhus skriver ju inte till länsstyrelsen och frågar om de kan få filma bland nakna människor som duschar i onödan.

Supermummy! Nej, de har inte kameror på badhusen i USA (min pappa bor där och jag är delvis uppväxt där, så jag vet). Däremot så låter de inte barn besöka omkädesrum osv ensamma. I USA låter man knappt barn leka på den egna trädgården. Och jag hoppas det inte blir samma sak i sverige.

Sanningen är att det kan finnas pedofiler i vartenda buske, och även på strande. Men jag tycker fortfarande man ska låta barn få vara nakna osv, men man får som alltid hålla dem under uppsikt. Det måste man ju göra i vilket fall som helst, så de inte drunknar.

Svar på tråden Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?