• Heleneced

Han går! 8 månader, jag är stolt OCH orolig!

Får man skryta här?
    Sen han var 7,5 månad har vi här hemma sett honom stappla iväg några steg men nu i helgen har han gått både lite hit och dit (ibland flera meter) så att flera både i familjen och utanför fått se. Vi har lyckats filma det men jag måste filma bättre. Man hinner liksom inte...

Jag är jättestolt såklart (han kryper inte och vände sig jättesent så han är inte tidig på allt) men nu hör man så mycket om att de får problem med fötterna och att det är viktigt att krypa. Dock är han påväg att lära sig krypa nu har jag sett.

Tredje barnet och man blir fortfarande löjligt stolt för deras framsteg.
    Någon annan tidig här? Har en liten teori, Eriks pappa var 9 månader när han gick och gammelfarfar var 8 månader (det har gått skrönor om den här gubben och jag har väl inte riktigt trott att han gick så tidigt *haha*) och själv gick jag ganska tidigt med. Borde väl kunna hänga ihop?

Sen är ju inte hans huvud redo för att gå. Han slår sig precis hela tiden. Det är inte bara kul...

• Svar på tråden Han går! 8 månader, jag är stolt OCH orolig!
  • Mary Poppins

Vet precis hur det är! Duktig kille som går redan!

Våran första son gick också vid drygt åtta månader och det är inte bara kul. Han hade noll koll och ramlade precis hela tiden. Huvudet såg ut som om han hade nån knölsjuka ;)

Underbara småtroll -03, -05 och -07
  • viseversa

jag gick obehindrat när jag var 8mån. Jag är väldigt plattfotad men det är knappast därför utan för att alla på mammas sida är det.

Min sambos systerdotter gick tro det eller ej när hon var 6MÅN =O. Men hon kröp aldrig utan valde att gå istället.

• lena86

min son fick också så tidigt:D .. du gått bra:D

• MaijaO

Min man systerson var också extremtidig, 7,5 månader. Och klättrade och stod i för att kunna hinna med storasyster. Krypningen hoppade han helt.
    Vad jag har hört om krypning så är det den korsvisa rörelsen som stimmulerar vissa nervbanor. Kompisens dotter som var "rumphoppare" fick gympa lite var dag för att stimmulera den korsvisa rörelsen. Men ärligt talat så finns det enormt många barn som aldrig kryper och några större skador har då jag aldrig märkt på dem. Mannens systerson fick aldrig någon gympa och han har då klarat gymansiet utan problem.

• Busbellan

Härligt med en gående liten killle!!

När det gäller krypningen tror jag inte du behöver oroa dig.
    Det är nog ganka viktigt att barn kan krypa, just för att kunna koordinera ihop båda sidor och på så sätt få hjärnhalvorna att jobba ihop, men de behöver inte krypa innan de går.
    Tror det är på först vid 3-4 år man kollar så att barn kan kryprörelsen

Mamma till Nora, August och Ella
  • Heleneced

Mary Poppins skrev 2009-02-09 07:20:29 följande:

Vet precis hur det är! Duktig kille som går redan!Våran första son gick också vid drygt åtta månader och det är inte bara kul. Han hade noll koll och ramlade precis hela tiden. Huvudet såg ut som om han hade nån knölsjuka ;)
    Haha, ja, jag vet inte ens om jag vågar åka till BVC med honom. Han har blåmärken som jag inte ens vet när de kom dit. Man kan inte lämna honom en sekund!
  • Heleneced

När man läser runt så inser man att det faktiskt är ganska många som går jättetidigt. Jag undrar verkligen vad dessa barn har som gör att de kan det.

* Är de lite knäppare än andra som inte förstår sitt eget bästa ?
    * Har de en kropp som är precis utformad för att kunna gå?

Nån som hört någon teori?

• MaijaO

JAg vet att korta barn ofta går senare. Min lille tillväxthämmade kille gick inte förren han var 16 månader. Det är något med kroppens utformning tror jag, men också av den enkla anledningen att de inte når upp till bordskanter vilket gör att de har svårt att ställa sig upp och träna på att stå.
    Sen har jag hört att småsyskon ofta går tidigare eftersom de har förebilder som de gärna vill hänga på.
    Och sedan har det säkert med intresse och menatlitet att göra också. Ett barn som känner sig nöjd där den är och gillar att leka med saker länge går säkert något senare än en som är full av energi och upptäckarlusta och som efter 5 sekunder med en leksak vill kika på nästa.
    Men detta är ju mina egna spekulationer.

Heleneced skrev 2009-02-09 08:27:44 följande:
    När man läser runt så inser man att det faktiskt är ganska många som går jättetidigt. Jag undrar verkligen vad dessa barn har som gör att de kan det.* Är de lite knäppare än andra som inte förstår sitt eget bästa ?* Har de en kropp som är precis utformad för att kunna gå? Nån som hört någon teori?
  • Busbellan
    MaijaO skrev 2009-02-09 08:34:47 följande:
    JAg vet att korta barn ofta går senare. Min lille tillväxthämmade kille gick inte förren han var 16 månader. Det är något med kroppens utformning tror jag, men också av den enkla anledningen att de inte når upp till bordskanter vilket gör att de har svårt att ställa sig upp och träna på att stå. Sen har jag hört att småsyskon ofta går tidigare eftersom de har förebilder som de gärna vill hänga på. Och sedan har det säkert med intresse och menatlitet att göra också. Ett barn som känner sig nöjd där den är och gillar att leka med saker länge går säkert något senare än en som är full av energi och upptäckarlusta och som efter 5 sekunder med en leksak vill kika på nästa.Men detta är ju mina egna spekulationer.
    Det stämmer inte i vår familj
    Jag har tre barn, ettan var den som gick tidigast och hon är också riktigt liten till cäxten och har alltid varit.
    Trean gick ganska sent (14,5 mån), trots att hon är minst av tre syskon och har en mer energi och upptäckarlust än vad de andra haft tillsammans
    Hon klättrade dock upp överallt lååångt innan hon lärde sig gå.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Stargirl

Dottern gick strax innan hon var 9 månader. Det gick bra. Hon ramlade sällan och gick bara när det var plant och när hon var trygg.

*~Två blåbär och ett lingon~*
  • Stargirl
    MaijaO skrev 2009-02-09 08:34:47 följande:
    JAg vet att korta barn ofta går senare. Min lille tillväxthämmade kille gick inte förren han var 16 månader. Det är något med kroppens utformning tror jag, men också av den enkla anledningen att de inte når upp till bordskanter vilket gör att de har svårt att ställa sig upp och träna på att stå. Sen har jag hört att småsyskon ofta går tidigare eftersom de har förebilder som de gärna vill hänga på. Och sedan har det säkert med intresse och menatlitet att göra också. Ett barn som känner sig nöjd där den är och gillar att leka med saker länge går säkert något senare än en som är full av energi och upptäckarlusta och som efter 5 sekunder med en leksak vill kika på nästa.Men detta är ju mina egna spekulationer.
    Det stämmer inte hos oss. Vår dotter är kort för sin ålder och gick starx innan 9 mån ålder. Sonen som var lång för sin ålder gick inte förr än vid 13,5 månader.
    *~Två blåbär och ett lingon~*
  • Laire

Min son gick längs möbler då han var åtta månader (och reste sig tidigare) och han ramlade ofta och då med huvudet rakt ner i golvet. Jag köpte en tyghjälm som han fick ha hemma (finns på bebisaffärer samt ibland på blocket/tradera). Då han blev äldre lärde han sig att sätta sig på rumpan, men det tog ett tag och då tyckte jag hjälmen var jättebra. Dock är de inte så snygga i dem tyvärr

Många som yttrar sig har ingen egen åsikt, bara motsatsen till alla andras.
  • Melisabeth

Så förbannat brådis är det nog inte att lära sig krypa

Här lärde hon sig krypa ½ år efter hon gick, och hon kan nu, fortfarande ½ år senare roa sig med att krypa på backen. Bra med lite varvning av "ofarliga" aktiviteter bland alla hyss

Nä men visst är man orolig, de slår sig ju ofta gnaska mycket, och skallen hänger inte med. Men de lär sig ju. Oftast utan allt för mycket men

Det jag kände som mest jobbigt när hon började gå var att hon ALLTID var blåslgen överallt typ. Finns knappt en bild i åldern mellan ½ och 1 år som hon inte hade prydliga blåmärken mest överallt

• Heleneced

C060908 skrev 2009-02-09 14:24:10 följande:

Både jag och min dotter gick vid 8 månader
    Ja, det känns som om det ofta är lite "ärftligt".

Jag funderar på tyghjälp helt ärligt, jag hinner verkligen inte ta honom hela tiden...
  • Sencha
    Heleneced skrev 2009-02-09 08:27:44 följande:
    När man läser runt så inser man att det faktiskt är ganska många som går jättetidigt. Jag undrar verkligen vad dessa barn har som gör att de kan det. * Är de lite knäppare än andra som inte förstår sitt eget bästa ? * Har de en kropp som är precis utformad för att kunna gå? Nån som hört någon teori?
    Jag har läst något om rätt proportioner i kroppen. Både tillräcklig styrka/muskler men också inte för stor tyngd.
    Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • lisadragon

Tyghjälm är kanon!!!!
    Fick låna en nu när sonen började sätta sig själv, användes hela tiden första veckan men nu mindre å mindre, nu har han kommt på att han kan krypa och igår har han börjat försöka dra sig uppför möbler :S... Så visst kommer hjälmen bli använd igen!!

Han är tidig din son!
     Min sambo gick vid 8-9 månader, han är hjulbent *hahahaha*.. Jag gick vid 9 månader jag har raka ben..

• Heleneced

lisadragon skrev 2009-02-10 22:14:48 följande:

Tyghjälm är kanon!!!!Fick låna en nu när sonen började sätta sig själv, användes hela tiden första veckan men nu mindre å mindre, nu har han kommt på att han kan krypa och igår har han börjat försöka dra sig uppför möbler :S... Så visst kommer hjälmen bli använd igen!! Han är tidig din son! Min sambo gick vid 8-9 månader, han är hjulbent *hahahaha*.. Jag gick vid 9 månader jag har raka ben..
    Hjääälp, hjulbent!? (Han är hjulbent nu, är inte all bebisar det?) Jag försöker få ner honom på mage men han vägrar ju *haha*
  • Laire
    Heleneced skrev 2009-02-11 06:29:34 följande:
    lisadragon skrev 2009-02-10 22:14:48 följande: Hjääälp, hjulbent!? (Han är hjulbent nu, är inte all bebisar det?) Jag försöker få ner honom på mage men han vägrar ju *haha*
    Jag läste en artikel om att låta små barn (som vill) stå tidigt i knät t ex (och det känns relevant även här) och där stod det att förr kunde barn bli hjulbenta eftersom de i kombinatin med att stå inte fick i sig alla ämnen de behöver. Men i och med (A)D-dropparna så finns inte det problemet längre. Dock lever äldre kvar med den myten, precis som att man kan få polio av att hoppa  lovhögar
    Många som yttrar sig har ingen egen åsikt, bara motsatsen till alla andras.
Svar på tråden Han går! 8 månader, jag är stolt OCH orolig!