Inlägg från: mammamys06 |Visa alla inlägg
  • mammamys06

Lättare adoptera syskon?

Det är som sagts tidigare här väldigt olika hur utredarna ställer sig till medgivande för syskon. Nu ville vi inte ha det då vi kände att vi vill lära känna ett barn i taget och ge det 100% av vår tid och sedan ev adoptera ett syskon men vi hade nära vänner som adopterat syskonpar precis när vi startade vår utredning och därför pratade vi en del hur det var och så. Vår utredare sade att om vi hade varit inne på det för oss så hade hon varit tveksam då vi var så unga och utan barnerfarenhet men att vi självklart då hade kunnat diskutera det men hon trodde det bästa för oss var att få ett så litet barn som möjligt och ett barn i taget. Det kändes bäst tyckte vi också då vi blev lite förskräckta av vännernas vardag med deras båda barn

Det var heller inte vanligt med syskonpar i de länder som var aktuella för oss. Våra vänner var inne på att adoptera från Vietnam från början men eftersom det inte kom många syskonpar därifrån alls och de flesta barnen var små som adopterades bort därifrån då så valde de Ryssland eftersom det där var större chans att få syskonpar. De blev tillfrågade om flera syskonpar därifrån faktiskt men det blev inget med de första syskonen av olika anledningar då det löste detta inom landet men till slut fick de ett syskonpar. De ville heller inte ha små barn så deras medgivande var ganska högt. Europa var aldrig aktuellt för vår del så därmed var chanserna små så tur var väl det att vi önskade ett barn i taget De var några år äldre än oss bara men de bodde i en annan kommun än oss så där var de mer villiga att ge syskonmedgivande till yngre föräldrar.

Att dricka kaffe utan mjölk är som kärlek utan kyssar- INTE kul!
  • mammamys06
    singgirl skrev 2009-02-12 09:41:41 följande:
    Om man vill ha biologiska syskon så tror jag adoption från Europa ger störst chans av någon anledning.Jag kan bara säga att det var superjobbigt den fösta tiden med två killar som ville ha vår odelade uppmärksamhet men jag tror att det måste man som förälder kunna hantera. Det gäller att ha fasta rutiner och inte acceptera angrepp på varandra och ha ett lungt handlag (svårt många gånger). Jag var ledsen många gånger och undrade seriöst vad vi gett oss in på, men efter 9 månader hemma så har lugnet lagt sig och vi står inför samma uppgifter som de allra flesta föräldrar måste hantera, trots, utbrott och många fantasktiska stunder tillsammans med barnen. Att adoptera biologiska syskon är en gåva och ja det är jobbigt men man måste se det i ett längre perspektiv än bara den första tiden.
    Självklart, tror inte att man ångrar att man adopterat syskon! Men jag beskrev hur vi tänkte innan och hur många utredare resonerar när det gäller medgivande för syskon. Vi kände att vi inte ville ha två syskon med högre ålder och det tyckte inte utredaren heller så då var ju alla nöjda och glada
  • mammamys06
    Solvår H skrev 2009-02-12 21:43:25 följande:
    Vi har hela tiden velat ha ett barn i taget och inför vår första adoption sa också hemutredaren att hon var tveksam till att ge syskonmedgivande men som sagt, vi ville inte heller ha det (av anledningen som någon skrev, vi vill njuta av ett barn i taget liksom). Inför hemutredning nr två hade vi bytt utredare och det första hon frågade var om vi tänkt oss medgivande för mer än ett barn. vi blev så förvånade! Men kände att det inte vore riktigt rätt mot vårt första barn, att få två syskon på en gång att konkurrera med. Så det blev inget med det den gången heller. Jag vill poängtera att vi valde medgivande för ett barn i taget för att vi ville, itne för att vi inte tror att det kan bli bra med mer än ett barn. Vi känner flera familjer som adopterat syskonpar och det har gått bra för dem alla. Men vill man verkligen ha syskon bör man nog ha högre medgivande än ej fyllda fyra och satsa på Europa, Taiwan, Colombia eller Etiopien.
    Precis, så var det för oss också
Svar på tråden Lättare adoptera syskon?