• abnocto

17 år och semesterar, vilket bidrag?

Min dotter är 17 år i sommar och vill åka på semester med sina kompisar vilket kommer givetvis att kosta pengar. Hur mycket ska man bidra med som föräldrer? Hur har ni gjort?
    Hon har pratat om en charterresa men jösses det kostar ju massor. Jag är inte helt emot resan för trots allt är de snart 18 år men hur mycket ska man bidra med?

• Svar på tråden 17 år och semesterar, vilket bidrag?
  • Cornbread

Hjälp dem kolla efter sista minuten resor.. de är mkt billiga.
    Det hela hänger ju på om hon har något jobb eller inte.
    Har hon jobb kan hon ju betala resan själv.
    Har hon inget jobb kan hon ju betala resan själv och få fickpengar av dig.

• MissLillan

jag fick inte åka förrän jag var 18 iofs men då fick jag spara ihop till allt själv. den dagen jag skulle växla pengar gav min pappa mig 1000:- jag fick tjäna ihop pengarna själv.

• abnocto

Fast är de kanske 5 som vill åka så tror jag att det är svårt att få restresa utan då måste du nog förboka.
    Förhoppningen är ju att hon ska få sommarjobb men man vet ju aldrig i förväg. Plus att hon säger att det är föräldrar som fixar jobb och jag har inga kontakter i affärsvärlden där de flesta kan sommarjobba (tror inte helt på det där men men).

• Cornbread

Det är ju inte föräldrarnas ansvar att fixa jobb åt sina barn när de är såpass gamla.

• Cornbread

men annars får hon väl hjälpa till hemma o få betalt för de

• Plutteli

jag fixade alla mina jobb på egen hand, från jag var 15. alla resor betalade jag själv, annars kunde jag inte åka enl. mina föräldrar, ibland fick jag fickpengar till nån resa i födelsedagspresent...

• Majsan70

En sån resa får mina barn jobba ihop till själv. De hade inte fått åka före 18 års ålder heller måste jag nog säga. Av mig hade de fått dina vanliga fickpengar bara.

• Maskot

Vår son ska också åka i sommar (blir 18 år i höst). Han jobbar extra så mycket han kan och sparar till resan. En nöjjesresa åker man på när man har pengar- föräldrar ska inte sponsra egna resor. Annat om man åker med på familjens semesterresa då man som förälder oftast betalar den resan också.

Man kan inte planera en resa man inte har råd med, tycker inte att du ska sponsra någonting.

• abnocto

Som svar kan jag säga att om jag sponsrar hennes resa gör vi ingen resa tillsammans, vilket innebär att det faktiskt blir billigare för mig. Tycker ni då inte att man istället för en gemensam resa kan sponsra hennes? Och jag vet att hon får roligare att åka med sina kompisar än med oss. Plus att jag har inte behov att åka iväg bara för att man "ska" ihop med sina barn. Åker inte hon känns det som om då måste jag hitta på något tillsammans. Blev det begripligt det där

• Paninaro

Mina föräldrar betalade min resa till Grekland när jag var i samma ålder (trots att de inte hade så mycket pengar) vilket jag fortfarande är glad och tacksam för. Jag sparade det jag kunde men i nittiotalets lågkonjunktur fanns det inte jättemycket jobb för en gymnasieungdom.

Jag tycker inte att man av ren princip ska låta bli att hjälpa sina barn ekonomiskt. Är det något dotten verkligen vill göra och som du som förälder tycker är okej kan du väl bidra efter förmåga. I alla fall känner jag så nu, vi får väl se när dottern kommer i tonåren. Det är ett tag kvar, tack och lov.

Mitt råd är i stället att titta över hur mycket du har råd att hjälpa henne med. (Det är ju inte meningen att du ska svälta.) Resten får hon försöka spara eller jobba i hop.

Svar på tråden 17 år och semesterar, vilket bidrag?