• Hëllef

Bra områden i Luxemburg?

Hej,

Jag tycker att det finns många bra områden att bo i både inne i Luxemburg och utanför. När ni väljer är det bra att utgå från var din mans jobb ligger, särskilt om ni väljer att bo en bit utanför stan. Det blir lätt köer i trafiken här då det är så många som pendlar hit för att jobba, så det kan vara skönt att bo hyfsat nära jobbet.

Populära mer centrala områden är t.ex. Bel Air och Limpertsberg. En liten bit stan utanför ligger Bertrange som är populärt bland skandinaver. Ytterligare en bit utanför har du Mamer.

Det finns säkert möblerade lägenheter att hyra men jag vet inte hur vanligt det är. Det lättaste är nästan att kontakta en mäklare som tar med er och tittar på olika alternativ. Din mans jobb borde kunna förmedla kontakt med någon mäklarfirma. Ta gärna en titt på athome.lu så kan ni se vad som finns och bilda er en uppfattning om hyra o.s.v.

Lycka till, hör gärna av dig om du har fler frågor

• Hëllef

Kul att se den här tråden, var ett tag sedan jag skrev förra svaret. Har inte bott i Lux på två år och vet inte hur det ser ut med bussförbindelser och så nuförtiden. Bodde i Cents som egentligen ligger nära Kirchberg fågelvägen och trivdes kanonbra där trots att vi i princip bodde på landningsbanan vid Findel Bussarna gick dock via stan så det tog ett tag att ta sig till jobbet på Kirchberg. Trevligt men som sagt, kolla bussarna.
    Ett tips till: räkna alltid med att ni får betala mer i charges i slutändan än vad som står angivet i annonsen och kontraktet. Kan komma som en tråkig överraskning i form av en saftig räkning senare. Been there done that ...
    Hoppas ni hittar en bra bostad!

Svar på tråden Bra områden i Luxemburg?