• Tjatte

Hur tidigt finns chansen för överlevnad?

De gör ett försök att rädda barn som är 23 v eller äldre. Hoppas din bebis vill stanna längre än så.

• Tjatte

Cornbread skrev 2009-02-09 10:46:15 följande:

OT , men vad är det som 'händer' när barnet kommer såpass tidigt?
    Lungorna är inte färdigutvecklade vilket innebär att de kan få andningssvårigheter. De får ligga i respirator/c-pap/oscillator för att få igång andningen, men det är ett riskmoment. Inte alla barn fixar detta. De är också mycket infektionskänsliga och en del får en svår tarminfektion som kan ställa till stora besvär med operation som följd. Sen tillkommer förstås nutritions- och tillväxtproblem, men det brukar ordna sig om de bara får igång lungorna och slipper de värsta infektionerna.
  • Tjatte

Cornbread skrev 2009-02-09 11:03:41 följande:

Svar på #8Tjatte skrev 2009-02-09 11:01:36 följande:
    Jo men jag menade inte så. Utan hur det kan komma sig att ett barn kommer ut redan i vecka 22-23 ...
    Jaha, sorry! DET vet man oftast inte. Ibland beror det på en infektion hos mor eller barn, men inte alltid.
  • Tjatte

Linnea och Kevin skrev 2009-02-09 11:25:37 följande:

Tjatte skrev 2009-02-09 11:01:36 följande:
    tarminfektionen antar jag att du menar nektrotisk enterokolit. Tyvärr kan den drabba barn som inte är jättemkt för tidigt födda oxå. Min son föddes i v34 och drabbades av den.
    Ja, just det, pratar om NEC. Stämmer att det kan drabba äldre barn också, men det är mer vanligt förekommande hos prematurer. Hoppas det gick bra för din son!
  • Tjatte

Linnea och Kevin skrev 2009-02-09 11:29:54 följande:

Tjatte skrev 2009-02-09 11:27:21 följande:
    Jo men precis de mindre är ju överlag mer infektionskänsliga. Det gick jättebra för honom. Vi var in till Uppsala (där de opererar) men han slapp siom tur var operation, eftersom infektionen gick tillbaka med tarmvila och antibiotika men fy vilken hemsk sjukdom!!
    Ja, det är verkligen inget man vill råka ut för. Skönt att det löste sig för er .
  • Tjatte

Botebotrollen skrev 2009-02-10 20:13:47 följande:

Eftersom att det finns föräldrar här på fl som har barn födda i v.22+ är det inte sant att man har en 23 veckors gräns, det är upp till varje sjukhus. I Uppsala lovade de att försöka rädda min son när han höll på att födas i v.22+2 (dock höll han sig kvar). Lilja 26: Det är så intressant med de där siffrorna tycker jag, när dottern föddes november 06 gav de henne 50% chans att överleva i v.24+1. Inte ens två år senare (Januari 2008) gav de i samma vecka sonen 80% chans att klara sig om han skulle födas. Det händer verligen grejer inom neonatalvården!
    v 22+ är ju v 23!
  • Tjatte

Full av förhoppning skrev 2009-02-11 11:57:37 följande:

inte i sjukvården... där säger man vecka 23 efter 23+0 men2 då ultraljud inte är en exakt vetenskap gällande bestämmande av befruktningsdatum så kan man inte säga exakt 23+0 för det kan diffa upp till 2 veckor åt vardera håll.....
    Jag är mkt insatt i sjukvården . Men eftersom frågan är ställd på ett vanligt forum så svarar jag som man gör till vardags och inte inom sjukvården.
  • Tjatte

Full av förhoppning skrev 2009-02-11 12:18:00 följande:

fast vi som svarar på frågan har ju prematurer och de är räknade inom sjukvårdens veckor så det är nog därför vi svara som man räknar inom sjukvården Elias är född 29+5 och räknas då som född i vecka 29
    ... eller så svarar man på frågan för att man är insatt i neanatologi...
  • Tjatte

Full av förhoppning skrev 2009-02-11 12:29:14 följande:

Ja fast I neonatologi räknar man ju också som resten av sjukvården Och hon som ställer frågan har ju en prematur sen innan så jag förutsatte att hon visste hur man räknade Innan vecka 23+0 är kärlen ju för långt ifrån lungorna och det är därför man inte kan rädda tidigare.... de fall som är räddade "tidigare" beror ju på att det varit "felräkning" på dagar med ultraljudsbedömning. Jobbar du på Neonaltal då?
    Som sagt, jag svarade som om jag fått frågan av ngn som inte är insatt i neonatologi.

Jag jobbar inte på neo, men har precis avslutat en veckas praktik där. Jag pluggar till sjuksköterska och hoppas få jobb på neo när jag är klar.
Svar på tråden Hur tidigt finns chansen för överlevnad?