• Tualisa

Hur tidigt finns chansen för överlevnad?

Jag åkte in i vecka 24 och fick ligga inne i 7 veckor innan dom plockade ut henne . imitt fall var det mitt höga blodtryck, dock ej havandeskapsförgiftning, men moderkakan funkade ej, den var "gammal" och lite fostervatten som följd. så lillan fick ingen näring.  Men fick sprutor för lungmognad i vecka 24 och hon föddes ivecka 31+2 och då andades hon själv.  I uppsala hade dom den yngsta som var  i vecka 22+ och i vecka 25 så tycket dom att det var lugnt.. att det skulle ordna sig.

Lilla Alva är här
  • Tualisa

samma här! Jag åkte in i vecka 24 och jag var helt beslutsam att jag skulle ha detta barn! Vi hade ingen tanke på att kanske ge upp för att hon skulle kunna födas med något handikapp eller dyligt. Det är ju ett liv, hon har varit inne i mig och är en del av oss. Hon föddes i vecka 31 och har klarat sig jätte bra, inga infektioner eller dyligt, bara väldigt liten. Men skulle ha gjort om det vilken dag som helst.. träffade två par i uppsala som fick sina barn i vecka 23 ohc dom mår jätte bra idag..

Lilla Alva är här 080514
  • Tualisa

Precis så känner jag! Vi är ju människor och vill göra allt för våra barn.. om det finns en chans,  klart man tar den! eller??

Lillstrumpa 08 skrev 2009-02-11 21:28:28 följande:
    Det är oerhört allvarligt att sätta sig till doms över dem som vill rädda sitt barn oavsett hur tidigt det föds. Det ligger i vår instinkt. Om det finns möjlighet rent medicinskt eller om lakarna tycker att det finns en chans, tror jag att få skulle tveka.
    Lilla Alva är här 080514
  • Tualisa

Precis!!

Tussilull skrev 2009-02-11 22:33:59 följande:
    Min son föddes i v 22+6 & han är idag 8 månader & fullt frisk! En väldigt go & glad liten kille som vi älskar överallt annat! Vad som händer i framtiden får helt enkelt tiden utvisa. Jag skulle fortfarande vara mamma till världens underbaraste pojke oavsett vad som händer!
    Lilla Alva är här 080514
Svar på tråden Hur tidigt finns chansen för överlevnad?