• Bliglin

Hur tidigt finns chansen för överlevnad?

Oavsett vad man tycker i denna fråga så är det ju ett faktum att dessa "tidsgränser" kan bli avgörande för ifall de kan/vill rädda en EPT-bebis eller inte. Jag håller till viss del med dig hotten om att många frågar efter ÖVERLEVNAD och stirrar sig blinda på det medan läkarna brottas med vetskapen om vilka skador som många EPT faktiskt får som överlever att födas kring v22-24 eller senare.

Missförstå mig inte, jag vill INTE ha någon gräns. Jag menar bara att jag förstår resonemanget. I beneluxländerna - Belgien, Nederländerna, Luxemburg HAR man en tidsgräns, nämligen 25 fulla veckor för att sätta in alla livsuppehållande insatser. Jag vet inte om de gör undantag från reglerna om de ser ett väldigt livskraftigt barn - med tanke på att det är svårt att veta om man räknat helt rätt på antalet veckor som Full av förhoppning skrev - men jag hoppas det.

Hur som helst så gjorde deras tidsgräns skräcken ännu större för mig och det blev oerhört traumatiskt när jag blev inlagd med öppen cervix i v 24+5 och fick träffa barnöverläkaren som förklarade deras regler för mig och att överlevnadschansen (enligt honom, tycker inte att det stämmer med svenska siffror ) just i den veckan var ca 50% men att risken för allvarliga skador var ca 70%, OM han skulle överleva.

Men vi hade fantastisk tur och jag lyckades ligga i 17 dagar. Så min son kom ut v 27+1 och behövde inte ens andningshjälp!!! Samma barnöverläkare var helt förvånad och tyckte att han var en fantastisk kämpe. Och jag vill inte ens tänka på vad som skulle ha hänt om min lille guldklimp hade kommit ut den där natten i v24+5. Men jag hade slagits med näbbar och klor för att de skulle ha gjort allt för att rädda honom förstås. Och hävdat att jag, enligt min räkning var v25+0 (vilket jag fortfarande tror för övrigt eftersom jag räknar utifrån ägglossningsdag och vi gjorde insemination) och skulle aldrig ha gett mig på den punkten. Tack o lov behövdes ingen sådan fight. Phu!

Svar på tråden Hur tidigt finns chansen för överlevnad?